Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har noe ris som har stått på kjøkkenbenken siden i går kveld.

Må jeg kaste den? Eller kan jeg lage noe av den?

Hva da, feks? :gjeiper:

Videoannonse
Annonse
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Spis den! Hvis du steker den i stekepanna på høy varme blir bakteriene borte. Du kan for eksempel lage stir-fry (ris og grønnsaker i panna)

Sånn forøvrig spiser jeg ofte matvdom står på benken natta over :) så lenge det ikke er kjøtt går det som regel bra.

Skrevet

Nei det ville jeg absolutt ikke gjort. Det kan være sporedannere som f. eks Bacillus cereus i risen, så hvis den har stått ukjølt over natten ville jeg kastet den.

Denne bakterien kan danne et varmestabilt toksin som kan overleve oppvarming, så med mindre du vil risikere matforgiftning så dropp det.

• Liker 2
Skrevet

Har den ikke blitt veldig hard og tørr da?

Skrevet

Jeg ville ikke tatt sjansen. Det går fortere å koke ny ris enn å komme til hektene etter en matforgiftning. ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har noe ris som har stått på kjøkkenbenken siden i går kveld.

Må jeg kaste den? Eller kan jeg lage noe av den?

Hva da, feks? :gjeiper:

Ris som ikke har vært dekket til og satt kalt med en gang, skal ikke varmes opp. Farlig

• Liker 2
Skrevet

Nei det ville jeg absolutt ikke gjort. Det kan være sporedannere som f. eks Bacillus cereus i risen, så hvis den har stått ukjølt over natten ville jeg kastet den.

Denne bakterien kan danne et varmestabilt toksin som kan overleve oppvarming, så med mindre du vil risikere matforgiftning så dropp det.

Jepp, det stemmer, ris bør kjøles ned så raskt som mulig hvis du skal bruke det om igjen, da det veldig fort dannes sporer i disse.

• Liker 1
Skrevet

jeg spiser ris hver dag og om det er noe fra dagen før blander jeg bare det med det nye. ante ikke at det var farlig. har aldrig blitt syk av det. mamma brukte (når jeg var liten) "left overs" av risen i både vaffelrøre og i brød, eller bare steike det med ost og grønnsaker! smaker kjempe godt

Gjest navnelapp
Skrevet

Ris bør stå kjøleg, men sjansane for at du blir dårleg av at den står ute over natta er ganske små. fleire dagar derimot, bør den ikkje stå. Eit døgn i kjøleskap er min tommelfingerregel for ris.

Skrevet

Det er riktig som du skriver at bakteriene blir borte dersom man varmebehandler maten. Det er derimot noen bakterier som overlever første varmebehandling fordi de er kapslet inn i sporer - og disse vil produsere toksin (giftstoff) som overlever neste varmebehandling, og man blir matforgiftet. Dersom man kjøler ned maten fort til kjøleskapstemperatur, vil disse bakteriene vanligvis ikke prosdusere toksin.

Som oftest går det bra med ris, fordi bakteriene som danner toksiner må være til stede i risen i utgangspunktet - men det vet man aldri på forhånd.

Det at det er hovedsaklig kjøtt som gir matforgiftning er en myte, det kan like gjerne være ris og gryteretter som gjenoppvarmes, eller grønnsaker som spises rå. Dersom man blir syk av kjøtt er det ofte pga krysskontaminering av bakterier fra rått kjøtt til andre matvarer man spiser rå.

• Liker 1
Skrevet

Vel, jeg kasta risen nå nettopp ;)

Dro ut og spiste i stede!

• Liker 1
Skrevet

Men da vet jeg at jeg kan bruke det i vafler en annen gang :D

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...