Evie Skrevet 9. mai 2012 #41 Skrevet 9. mai 2012 Dette for meg er et så kalt "red flag". Hvor lenge har dere vært sammen? Jeg tenker at han vil bare bli verre og verre, og er dette en sånn mann du vil leve med? Ellers synes jeg du har fått masse gode råd når det gjelder å finne kjole til en rimelig penge her, og jeg har hørt om mange som har blitt veldig fornøyd med kjole fra Ebay, så det trenger ikke å være så skummelt som du tror! De har jo barn sammen høres det ut som så da kan det vel ikke bli noe værre å gifte seg?
csj061 Skrevet 9. mai 2012 #42 Skrevet 9. mai 2012 Jeg leste nettopp om at det skulle, eller hadde åpnet en brudebutikk i Stavanger en eller annen plass som skulle fokusere på å få ned prisene betraktelig og også prøve å levere kjoler som er alternative til akkurat det som er på "mote" innen brudekjoler nå. Selv om jeg har funnet kjolen, skulle jeg ønske dette kom før jeg fant den..... Kunne kanskje fått billigere da.... men men, lykke til med letinga! Jeg tror du kan finne en fin en, du må bare være tålmodig og sjekke bruktbutikker osv, kan finne skjulte skatter der!
Anglofil Skrevet 9. mai 2012 #43 Skrevet 9. mai 2012 Jeg kjøpte kjolen min for 1000 kr inkl frakt. Kjøpte via eBay. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #44 Skrevet 9. mai 2012 Hvor mye skal han bruke på sin dress da? Hva med å ta han med i en brudesalong? Da kan han se med egne øyne hva en brudekjole kommer på. Evt. kan du droppe den tradisjonelle hvite brudekjolen, og heller gå for en pen sommer/selskapskjole.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #45 Skrevet 9. mai 2012 Lykke til med en mann fra helvete:) Kvinner som deg er patetiske ts, gro deg en ryggrad og sett foten ned. Slutt å vær så jævla svak, ellers vil du væreen av dem som havner tilbake på forumet om noen år, da med en eksmann som vil ta fra deg omsorgen for barnet ditt, Eller så ender du kanskje på vgs liste over kvinner som er drept av sine menn.
kvn84 Skrevet 10. mai 2012 #46 Skrevet 10. mai 2012 Jeg kjøpte min brukt på finn til 2500,- var i brudebutikk og prøvde, spurte om navnet og søkte opp på nett, og vips 1/3 av prisen. Drømmekjolen:) så det går an:)
Amens Skrevet 10. mai 2012 #47 Skrevet 10. mai 2012 Har de ikke råd til mer så har de ikke råd til meg. Jeg fikk heller ikke bruke så mye på kjole (selv om det var mer enn dette). Ser at det er en fin artikkel på forsiden av kvinneguiden om fine brudekjoler som ikke koster så mye. Jeg synes mange av dem, hvertfall fra Monsoon hadde mye utrolig pent! Og jeg synes ikke det er riktig at om man har det litt stramt så skal man få bruke over 20000,- på en kjole man skal bruke en gang... Og ja man selge dem, men da har man en tendens til å sette ned prisen med rundt 50%, så det er fremdeles 10000,-...
Portvinpiken Skrevet 10. mai 2012 #48 Skrevet 10. mai 2012 Har de ikke råd til mer så har de ikke råd til meg. Jeg fikk heller ikke bruke så mye på kjole (selv om det var mer enn dette). Ser at det er en fin artikkel på forsiden av kvinneguiden om fine brudekjoler som ikke koster så mye. Jeg synes mange av dem, hvertfall fra Monsoon hadde mye utrolig pent! Og jeg synes ikke det er riktig at om man har det litt stramt så skal man få bruke over 20000,- på en kjole man skal bruke en gang... Og ja man selge dem, men da har man en tendens til å sette ned prisen med rundt 50%, så det er fremdeles 10000,-... Men her var det jo ikke akkurat snakk om 20.000 men 10 prosent av det, og i manges øyne litt urealistisk når det kommer til å prøve å finne en kjole man liker. For å finne en brudekjole til maks to tusen kroner så må man ha litt flaks tør jeg påstå. Ikke alle som bestiller fra utlandet har vært like fornøyde med det resultatet heller ser det ut som fra alle trådene her å lese. Og ikke ha råd til dyre kjoler og selskaper er jo èn ting, men å nekte sin kommende brud å bruke mer av egne penger fordi en ønsker å ha full kontroll på økonomien, og mener det er viktigere med andre ting en kjolen - da fratar han jo mye av gleden til denne kommende brud ser vi. For for TS betyr det nemlig litt å føle seg fin og hun er villig til å bruke mer av sine penger på kjolen. At noen skal nekte henne det synes jeg er helt absurd. 2
Amens Skrevet 10. mai 2012 #49 Skrevet 10. mai 2012 Men her var det jo ikke akkurat snakk om 20.000 men 10 prosent av det, og i manges øyne litt urealistisk når det kommer til å prøve å finne en kjole man liker. For å finne en brudekjole til maks to tusen kroner så må man ha litt flaks tør jeg påstå. Ikke alle som bestiller fra utlandet har vært like fornøyde med det resultatet heller ser det ut som fra alle trådene her å lese. Og ikke ha råd til dyre kjoler og selskaper er jo èn ting, men å nekte sin kommende brud å bruke mer av egne penger fordi en ønsker å ha full kontroll på økonomien, og mener det er viktigere med andre ting en kjolen - da fratar han jo mye av gleden til denne kommende brud ser vi. For for TS betyr det nemlig litt å føle seg fin og hun er villig til å bruke mer av sine penger på kjolen. At noen skal nekte henne det synes jeg er helt absurd. Ja jeg skal innrømme at han virker urimelig streng, jeg hadde nok fått lov å spare litt på siden ved å jobbe overtid og slikt. Og det er viktig å føle seg vakker på selve dagen, men det er jo fult mulig å finne en nydelig kjole til 2000. Jeg lurer litt på om han kommer fra ett hjem hvor man kanskje ikke har hatt helt styring på økonomien og at han dermed har blitt veldig redd for å ikke ha penger og dermed prøver å styre økonomien med jernhånd. Det er ikke helt heldig. Uenighet om økonomi er en av hovedårsakene til at ekteskap går i oppløsning så de bør enes om det før de gifter seg.
Gjest Adriane Skrevet 10. mai 2012 #50 Skrevet 10. mai 2012 Ja jeg skal innrømme at han virker urimelig streng, jeg hadde nok fått lov å spare litt på siden ved å jobbe overtid og slikt. Og det er viktig å føle seg vakker på selve dagen, men det er jo fult mulig å finne en nydelig kjole til 2000. Jeg lurer litt på om han kommer fra ett hjem hvor man kanskje ikke har hatt helt styring på økonomien og at han dermed har blitt veldig redd for å ikke ha penger og dermed prøver å styre økonomien med jernhånd. Det er ikke helt heldig. Uenighet om økonomi er en av hovedårsakene til at ekteskap går i oppløsning så de bør enes om det før de gifter seg. Beklager altså, jeg mener ikke å være stygg eller noe, men jeg får litt frysninger på ryggen av denne formuleringen. Mener du virkelig at din kommende ektemann får lov til å bestemme over deg? Altså, ang hvor mye av dine egne penger du bruker på brudekjole (eller andre ting), og om du får lov til å jobbe overtid og spare litt på siden? Jeg håper jeg misforstår deg litt her... 7
Gjest Adriane Skrevet 10. mai 2012 #51 Skrevet 10. mai 2012 (endret) Jeg skjønner mannen din godt, jeg. Hvis dere ikke er ekstemt rike i utgangspunktet, bør dere ikke bruke mer penger enn dere har råd til på bryllupet. Hvis det er han som har mest kontroll over økonomien, vet han nok også hvor mye dere har råd til. 2000,- er kanskje ikke så mye når det gjelder tradisjonelle brudekjoler, men så er brudekjoler overpriset rett og slett fordi så mange er villige til å betale helt sinnsyke summer for disse. Tenk alternativt, finn en enklere kjole. Kanskje bør du lete andre steder enn i brudebutikkene. Kjolen kan da ikke være det viktigste med bryllupet? Det er vel viktigere å ha en hyggelig dag sammen og faktisk det å bli gift? At mange her mener du skal revurdere selve giftemålet med ham fordi han ikke ønsker at du bruker altfor mye penger på en kjole (det er en kjole, for pokker!), synes jeg sier mye om disse menneskene. Nå kan jeg kun svare for meg selv, men jeg vil gjerne korrigere deg litt ifht hva jeg har ment iallfall, i mitt innlegg. Det er ikke fordi han ikke ønsker at hun bruker altfor mye penger på en kjole at jeg mener hun bør sette foten ned, men fordi han tydeligvis har fått for seg at han kan bestemme over henne og hennes egne penger. Det er faktisk en vesentlig forskjell der. INTET voksent menneske skal da BESTEMME over sin egen partner og partnerens egen økonomi!? Edit:skrivefeil Endret 10. mai 2012 av Adriane 5
Amens Skrevet 10. mai 2012 #52 Skrevet 10. mai 2012 Beklager altså, jeg mener ikke å være stygg eller noe, men jeg får litt frysninger på ryggen av denne formuleringen. Mener du virkelig at din kommende ektemann får lov til å bestemme over deg? Altså, ang hvor mye av dine egne penger du bruker på brudekjole (eller andre ting), og om du får lov til å jobbe overtid og spare litt på siden? Jeg håper jeg misforstår deg litt her... Neida han bestemmer nok ikke over meg, men vi må jo være enige om ting. Vi diskuterte hvor mye jeg kunne bruke på kjole og siden bilen måtte EU godkjennes så sa han at felles kontoen ikke ville tåle at jeg kjøpte kjole til 18000,- (hadde veldig lenge lyst på en som kostet det). Og fungerende bil er faktisk litt viktigere;) Regninga på EU godkjenning ble til slutt dobbelt så dyrt som vi først antok så jeg er glad jeg ikke brukte så mye på kjole. Jeg håper det var litt bedre formulert^_^
Gjest Adriane Skrevet 10. mai 2012 #53 Skrevet 10. mai 2012 Neida han bestemmer nok ikke over meg, men vi må jo være enige om ting. Vi diskuterte hvor mye jeg kunne bruke på kjole og siden bilen måtte EU godkjennes så sa han at felles kontoen ikke ville tåle at jeg kjøpte kjole til 18000,- (hadde veldig lenge lyst på en som kostet det). Og fungerende bil er faktisk litt viktigere;) Regninga på EU godkjenning ble til slutt dobbelt så dyrt som vi først antok så jeg er glad jeg ikke brukte så mye på kjole. Jeg håper det var litt bedre formulert^_^ Ok, det var godt å høre! Jeg får alltid full alarm oppi hodet når jeg får inntrykk av at noen er sammen med svært kontrollerende menn, siden min far var en sånn mann. Og min mor hadde ikke noe lett liv sammen med ham - og det er "the understatement of the decade", for å si det sånn At man bør være enige om de store tingene, det syns jeg også. Og når innkjøp skal belastes en felles konto, er det også noe helt annet enn når noen (som TS) skal bruke av sine egne penger Det er også en gedigen forskjell på kjole til 18000,- og 2000,- Så utfra den situasjonen dere var i, tenker at jeg det hele blir litt annerledes. Jeg vet bare, at om min samboer hadde begynt å legge seg opp i - og prøve å bestemme - hvor mye jeg bruker av mine penger, og hva jeg bruker dem til... vel, da hadde det blitt relativt månelyst i heimen, for å si det sånn I'm nobodys bitch, so to speak :gjeiper:
Amens Skrevet 10. mai 2012 #54 Skrevet 10. mai 2012 Ok, det var godt å høre! Jeg får alltid full alarm oppi hodet når jeg får inntrykk av at noen er sammen med svært kontrollerende menn, siden min far var en sånn mann. Og min mor hadde ikke noe lett liv sammen med ham - og det er "the understatement of the decade", for å si det sånn At man bør være enige om de store tingene, det syns jeg også. Og når innkjøp skal belastes en felles konto, er det også noe helt annet enn når noen (som TS) skal bruke av sine egne penger Det er også en gedigen forskjell på kjole til 18000,- og 2000,- Så utfra den situasjonen dere var i, tenker at jeg det hele blir litt annerledes. Jeg vet bare, at om min samboer hadde begynt å legge seg opp i - og prøve å bestemme - hvor mye jeg bruker av mine penger, og hva jeg bruker dem til... vel, da hadde det blitt relativt månelyst i heimen, for å si det sånn I'm nobodys bitch, so to speak :gjeiper: Nei ingen skal kunne kontrollere og bestemmer over andre voksne mennesker. Nå har jeg bestemt ganske mye av det som skal skje i bryllupet men det er rett og slett fordi gubben ikke har brydd seg noe særlig;) Han har selfølgelig vert med på de viktige tingene som form for vielse, lokale, mat og sin egen dress. Men tilbake til TS: Det er viktig at dere er enige om slikt, om han skal drive og bestemme slikt alene så er ikke det noe bra. Om dere hadde kommet frem til at du ikke kunne bruke så mye penger på kjolen så er jo det greit, man kan få mye pent for rundt 2000,-.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #55 Skrevet 10. mai 2012 http://dittbryllup.nu/index.php/pages/BRUDEKJOLER%20X/ Her var det noen som passet det stramme budsjettet...
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #56 Skrevet 10. mai 2012 Du kan fint få deg flott kjole til en slikk og ingenting på eBay om du bare passer på hvem du kjøper fra. Kinakjoler kan være både bra og dårlig, så jeg ville ikke tatt sjansen på å kjøpe det. Men selv fikk jeg meg en nydelig kjole til under 2000 kroner inkludert moms og alt det faenskapet, det var fra en brudesalong i USA som skulle rydde på lageret. Ikke noe kinakopi med billige løsninger.
ssecret Skrevet 10. mai 2012 #57 Skrevet 10. mai 2012 Hei TS! Jeg vet ikke om linken allerede er foreslått, men på inweddingdress.com Er det kjempemange fine kjoler med priser på 200-300 dollar. Jeg har funnet min der
Glorya82 Skrevet 10. mai 2012 Forfatter #58 Skrevet 10. mai 2012 Tusen takk for masse bra tips:) har allerede sett på noen som kan være aktuelle via linker som dere har gitt meg:) Ang litt ting som folk lurer på her.. Mannen min skal mugligens ikke ha ny dress, men bruke sin gamle. Om han vil kjøpe ny blander jeg meg ikke bort i det:) Budsjettet på hele bryllupet er ikke satt ennå. Vi har absolutt ikke dårlig økonomi, er nok mer det at han er svært kontrolerende på dette området da han kommer fra fam der de er stikk motsatt av ham og det har vært personlige konkurser etc. Og hans x-kjærste var helt på tryne økonomisk og skylder ham masse penger og gjorde livet hans svært surt økonomisk sett. Dette lider jeg litt under nå, han har ingen grunn til å være kontrolerende overfor meg på dette da jeg aldri har vært uøkonomisk av meg.. Vi driver å har litt "oppvask" ang tema nå, er jo som mange skriver her ikke riktig at jeg ikke får bruke mine egne penger som jeg vil.. Men det løser seg nok, er jo enig i at mange tusen kr på en kjole er drøyt, men finner jeg drømmekjolen til for eks 4000 så slår jeg til! og det har han ingen rett til å gi meg dårlig samvittighet for eller bestemme at er feil. Jeg blander meg aldri borti at han bruker mye penger på elektriske ting for eks som jeg mener vi egentlig ikke trenger..
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #59 Skrevet 10. mai 2012 Så du blander deg ikke bort i om han bruker masse penger på klær, men han skal få overvåke din økonomi? Uff ts, det går jo ikke ann å få deg til å innse at det ikke er slik det skal være, dette blir for tafatt og trist. 2
Amens Skrevet 11. mai 2012 #60 Skrevet 11. mai 2012 Ja det hørtes ut som at han har brent seg på andres økonomiske uansvarlighet før. Pappa var veldig lite flink med penger og mamma er veldig streng på pengebruk. De er ikke gift mer... Fint at dere har litt oppvask rundt det, bare prøv å inngå skittkasting;)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå