Nemee Skrevet 7. mai 2012 #1 Del Skrevet 7. mai 2012 Hei, Jeg reiser på ferie til Albena i Bulgaria om tre uker, og lurer på om noen har noen råd å komme med før jeg drar. Først så lurer jeg på det med veksling av valuta. Det er slik at man ikke kan veksle til Lev i Norge? Hva er da best? Jeg har lest tips om å veksle til Euro i Norge, for så å veksle når vi kommer til Bulgaria. Jeg har lest at man kan ta med norske kontanter til Bulgaria og veksle. Jeg har lest at man kan veksle på Gardemoen. Og selvfølgelig bruke minibanker i Bulgaria. Men da igjen har jeg lest at det ofte er restriksjoner på hvor mye man kan ta ut om gangen. Noen som har noen erfaringer om hva som er best/billigst/enklest? Nå er jeg også litt sær på det at jeg egentlig ikke liker å bruke bankkort/kredittkort utenlands, og vil jo egentlig helst ha kontanter før jeg reiser. Noen tips? Hvis noen også kan komme med noen erfaringer om hvor mye man bruker på en uke der, så hadde jeg tatt i mot med mange takk! Vi er to voksne og to små barn (3 og 5) som reiser i en uke. Vi har frokost på hotellet, men ellers ikke noe. Og vi liker jo å kose oss når vi drar, gjerne oppleve litt også. Når jeg så har hørt at det er så utrolig billig å reise og være i Bulgaria, så lurer jeg på hva vi kan regne med å bruke på èn uke. Noen som har egne erfaringer å komme med? Tusen takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
julegrana Skrevet 7. mai 2012 #2 Del Skrevet 7. mai 2012 Vi bruker alltid å ta ut i minibank når vi er i Bulgaria. Nå er det sunny beach vi pleier å dra til og sist så brukte vi 3200 kr på en uke tilsammen på 2 stk. Det er utrolig billig der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nemee Skrevet 8. mai 2012 Forfatter #3 Del Skrevet 8. mai 2012 Oi, det var ikke mye for en ukes ferie! Da kanskje vi vil klare oss på under 5000 kr med barna da. Vi var to uker på Tenerife i fjor uten barn, og da endte vi opp med å bruke rundt 15-16000 kr sammen. Der var det DYRT! Men var det slik at minibankene var sperret opp mot visse beløpsuttak der? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2012 #4 Del Skrevet 8. mai 2012 vi har pleid å veksle på en av de "hundre" vekslebodene man finner rundt om, ikke noe problem det. (vi har bare vært i sunny beach da). siste tur vi var der (to år siden), hadde vi vel med oss kanskje rundt 8-10 lapper på to uker (tror ikke vi rakk å bruke opp alt en gang). Å da levde vi veldig godt! (mye shopping, handling, nattklubber og god mat). Prisene er jo av en helt annen verden, betalte 4,5 kr for en halvliter, 12-15 kr for en pakke sigaretter, 40 kr for en flaske vodka på butikken, et godt måltid ute med vin og det hele var jo også helt latterlig billig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sol79 Skrevet 8. mai 2012 #5 Del Skrevet 8. mai 2012 Ta ut i minibanker i Bulgaria. Og veksle inn euro til gærninger hørtes utrolig styrete ut, spesielt siden det er minibanker overalt. Som alle skriver her, det er så utrolig billig der at du bruker antagelig mye mindre penger enn du tror du kommer til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nemee Skrevet 8. mai 2012 Forfatter #6 Del Skrevet 8. mai 2012 Moro, gleder meg! Virker som om jeg kan belage meg på at jeg kommer til å bruke langt mindre penger enn jeg på forhånd hadde trodd. Og det blir jeg ikke lei meg for, nei! Men jeg er nok sær på det med bruk av kort i utlandet. Det er også det der med å ha kontroll på hvor mye jeg faktisk bruker. Jeg synes det er vanskelig å ha kontrollen når man bruker kortet, og valutaen er ukjent og man ikke skjønner noe på skjermen. Men kortet er jo med som en sikkerhet da... Ta vekslingsbodene der norske sedler, eller er jeg nødt for å ha med Euro hvis jeg skal veksle der? Jeg synes også det er tungvint å skulle veksle til Euro her, for så å veksle til Lev der, og så veksle ubrukt Euro tilbake igjen når jeg kommer hjem.. Da blir det nok kortet i stedet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hobbychef Skrevet 9. mai 2012 #7 Del Skrevet 9. mai 2012 Ja, mitt tips er også å bruke kort og jeg kan også forsikre deg om at Bulgaria er billig. Lenge siden jeg var i Albena med kona, men det virker nesten som om prisene har stått helt stille. Da vi reiste var det vanlig med sånne reisesjekker og jeg kan love deg at vi hadde med flere hjem igjen for å løse ut og tilbake til norske kroner. På den tiden var amerikanske dollar den mest ettertraktede valuten, så våre reisesjekker var i amerikanske dollar. Dette har vært min desiderte billigste ferie noensinne. Maten var vel ikke all verden da, men det kan jo ha bedret seg. Kyllingen og svinekotelettene var ihvertfall gode Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 9. mai 2012 #8 Del Skrevet 9. mai 2012 Tok bare ut penger i Bulgaria, ser ikke vitsen med å veksle til euro her i Norge. Forøvrig veldig billig, hadde problemer med å bruke opp pengene mine der for å si det slik. Betalte 100-50 kr for tre-retters middag inkl. drikke på fin restaurant. Mvh Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå