AnonymBruker Skrevet 7. mai 2012 #1 Skrevet 7. mai 2012 Jeg er i et avstandsforhold og har derfor ikke sex veldig jevnlig, men det blir som oftest til at vi møtes hver andre måned. De siste tre gangene vi har møttes, har jeg opplevd både blod under samleie, og stor oppsvulming av de indre kjønnsleppene. Det har dog vært litt i varierende grad; - første gangen blødde jeg ingenting, men leppene var kjempehovne - andre gangen blødde jeg litt, og leppene var fremdeles kjempehovne - tredje og siste gangen blødde jeg ganske mye, og leppene var kjempehovne Det er viktig å poengtere at det alltid skjer første gangen vi har sex etter å ha vært borte fra hverandre en måned eller to. Så lenge jeg lar området være i fred og vi venter med å ha sex på et døgn (noe som er lenge når man i avstansforhold er sjelden sammen), er jeg så godt som fin igjen dagen etter. Og sexen fungerer som normalt hele resten av oppholdet sammen. Hva kan være grunnen til dette? Det er så innmari kjedelig, fordi jeg føler hver første kveld sammen etter lang tid fra hverandre, blir forvandlet fra romantisk til stressende, i tillegg til at det selvfølgelig gjør fysisk vondt å hovne opp nedentil. Det skal sies at jeg ikke kjenner noen nevnverdige smerter under selve samleiet - smertene kommer først etterpå. Forresten så skal jeg få sjekket dette hos gynekolog uansett tilbakemelding, men jeg er utålmodig, og føler for å høre folks tanker her først. Det tar jo gjerne en del uker før man får time hos gynekolog uansett.
Gjest Tammie Skrevet 7. mai 2012 #2 Skrevet 7. mai 2012 Kjønnsleppene hovner jo opp under opphisselse. De fylles med blod, så akkurat det er kanskje ikke så rart? Blod kan komme av så mye. Vi har veldig tynne slimhinner og du kan ha en rift som aldri rekker å gro. Kanskje har du heller ikke nok fuktighet? Hvordan er det når du bruker tampong f.eks?
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2012 #3 Skrevet 7. mai 2012 Det høres ut som du kan ha vestibulitt. Dersom det gjør vondt, la være å ha samleie med vaginal penetrering. Smertefull sex over tid kan føre til kroniske smerter. Hvis ikke kan det være at du er sår, stram/trang eller har tynne slimhinner. Bruker dere glidemiddel eller olje? Det beste er visstnok jojobaolje, det skal smøre under samleie og i tillegg behandle. Dere kan prøve å ha sex uten penetrering med penis, og bruke olje og tøye skjeden med fingrene først. Det høres litt kjipt og klinisk ut, men man kan ha mye moro da og. Eller så kan du tøye deg selv frør han kommer, og se om det hjelper.
Gjest Tammie Skrevet 7. mai 2012 #4 Skrevet 7. mai 2012 Jeg syntes ikke dette høres ut som vestibulitt. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2012 #5 Skrevet 7. mai 2012 TS her. Kjønnsleppene hovner jo opp under opphisselse. De fylles med blod, så akkurat det er kanskje ikke så rart? Blod kan komme av så mye. Vi har veldig tynne slimhinner og du kan ha en rift som aldri rekker å gro. Kanskje har du heller ikke nok fuktighet? Hvordan er det når du bruker tampong f.eks? Det er jeg klar over, men her er det ikke snakk om en normal hevelse. De indre kjønnsleppene + klitoris blir minst dobbelt så store, i tillegg til at hevelsen gjør dem stive. Dette skjer først etter sex. Under selve sexen hovner det opp på normalt vis. Dessuten, uansett om hevelsen min skulle ha vært normal (noe jeg er helt sikker på at den ikke er), så er det vel uansett unormalt at det går et døgn før den gir seg igjen? Det høres ut som du kan ha vestibulitt. Dersom det gjør vondt, la være å ha samleie med vaginal penetrering. Smertefull sex over tid kan føre til kroniske smerter. Hvis ikke kan det være at du er sår, stram/trang eller har tynne slimhinner. Bruker dere glidemiddel eller olje? Det beste er visstnok jojobaolje, det skal smøre under samleie og i tillegg behandle. Dere kan prøve å ha sex uten penetrering med penis, og bruke olje og tøye skjeden med fingrene først. Det høres litt kjipt og klinisk ut, men man kan ha mye moro da og. Eller så kan du tøye deg selv frør han kommer, og se om det hjelper. Jeg synes det er rart at du tror jeg har vestibulitt. Vestibulitt har jeg lest mye om, men jeg kjenner meg ikke igjen i symptomene i det hele tatt. Som jeg nevner i innlegget mitt så har jeg ikke vondt under sex; sexen føles som regel fantastisk, men så gjør det utrolig vondt etterpå ettersom kjønnsleppene hovner helt opp, og forblir sånn i omtrent et døgn. Det er akkurat det døgnet etterpå som gjør vondt (og jeg unngår å ha sex da), mens resten av gangene vi har sex, går helt fint. Men så møtes vi ikke på en måned eller to, og første gangen vi har sex med hverandre igjen, er det samme greia; blod og hovent underliv.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2012 #6 Skrevet 8. mai 2012 Jeg synes det er rart at du tror jeg har vestibulitt. Vestibulitt har jeg lest mye om, men jeg kjenner meg ikke igjen i symptomene i det hele tatt. Som jeg nevner i innlegget mitt så har jeg ikke vondt under sex; sexen føles som regel fantastisk, men så gjør det utrolig vondt etterpå ettersom kjønnsleppene hovner helt opp, og forblir sånn i omtrent et døgn. Det er akkurat det døgnet etterpå som gjør vondt (og jeg unngår å ha sex da), mens resten av gangene vi har sex, går helt fint. Men så møtes vi ikke på en måned eller to, og første gangen vi har sex med hverandre igjen, er det samme greia; blod og hovent underliv. Jeg tror du kan ha det, eller være på vei til å få det. Jeg er ikke medisinsk utdannet, men etter å selv ha blitt diagnostisert med det og lest mye om det og snakket med mange forskjellige leger og gynekologer om det vet jeg en del. For min del startet vestibulitt-helvetet på samme måte som du har det nå. Kjæresten og jeg hadde en periode kun sex i helgene, og da hovnet jeg opp og blødde litt etter sex fredag, hvilte lørdag og hadde fin-fin sex uten blod eller opphovning søndag. Etter noen måneder begynte opphovningen å vare lengre og lengre og det ble med tiden også smertefullt å ha sex søndag. Når vi så kom til en periode der vi kunne ha sex i ukedagene også (etter omtrent et halvt år) var ikke samleie gjennomførbart for min del lengre. Jeg trodde ikke at jeg hadde vestibulitt siden jeg fint kan få inn mer enn én finger, og jeg bruker både menskopp og p-ring. Dette er visst en nokså "normal" utvikling av vestibulitt og legene jeg har snakket med har trodd at det har kommet av hyppig bruk av Canesten og at vi har hatt en del sex tidligere der jeg ikke har vært helt klar. Men jeg sier ikke at det er sånn for alle som har vestibulitt, eller at alle som har det sånn har vestibulitt.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2012 #7 Skrevet 8. mai 2012 Jeg tror du kan ha det, eller være på vei til å få det. Jeg er ikke medisinsk utdannet, men etter å selv ha blitt diagnostisert med det og lest mye om det og snakket med mange forskjellige leger og gynekologer om det vet jeg en del. For min del startet vestibulitt-helvetet på samme måte som du har det nå. Kjæresten og jeg hadde en periode kun sex i helgene, og da hovnet jeg opp og blødde litt etter sex fredag, hvilte lørdag og hadde fin-fin sex uten blod eller opphovning søndag. Etter noen måneder begynte opphovningen å vare lengre og lengre og det ble med tiden også smertefullt å ha sex søndag. Når vi så kom til en periode der vi kunne ha sex i ukedagene også (etter omtrent et halvt år) var ikke samleie gjennomførbart for min del lengre. Jeg trodde ikke at jeg hadde vestibulitt siden jeg fint kan få inn mer enn én finger, og jeg bruker både menskopp og p-ring. Dette er visst en nokså "normal" utvikling av vestibulitt og legene jeg har snakket med har trodd at det har kommet av hyppig bruk av Canesten og at vi har hatt en del sex tidligere der jeg ikke har vært helt klar. Men jeg sier ikke at det er sånn for alle som har vestibulitt, eller at alle som har det sånn har vestibulitt. Takk for svar. Vet du hva som var årsaken til at du hovnet opp og blødde i utgangspunktet? Jeg klarer fortsatt ikke helt å tro at jeg har vestibulitt, eller er på vei til å få det, men jeg skal selvfølgelig være mer varsom i framtiden. Jeg forstår ikke helt hvordan min vestibulitt i så fall skulle ha oppstått, jeg mener, jeg har kun sex når jeg selv føler at jeg er klar for det, og da gjør det ikke vondt. Det hender at det av og til gjør vondt, men det er nok av naturlige årsaker som at vi allerede har hatt sex 2-3 ganger samme dagen (derav sårheten) og da dropper vi det. Det skal sies at jeg går på p-piller, men dette har jeg gjort over lengre tid. Til tross for flere soppinfeksjoner så har jeg aldri brukt Canesten ettersom så å si alle som lider av vestibulitt fraråder det, og jeg har derfor bevisst valgt å heller ta en tablett med flukonazol. Håper uansett at det går fint med deg nå, og at du har blitt kvitt eller er på vei til å bli kvitt vestibulitten. Lykke til.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2012 #8 Skrevet 8. mai 2012 Takk for svar. Vet du hva som var årsaken til at du hovnet opp og blødde i utgangspunktet? Jeg klarer fortsatt ikke helt å tro at jeg har vestibulitt, eller er på vei til å få det, men jeg skal selvfølgelig være mer varsom i framtiden. Jeg forstår ikke helt hvordan min vestibulitt i så fall skulle ha oppstått, jeg mener, jeg har kun sex når jeg selv føler at jeg er klar for det, og da gjør det ikke vondt. Det hender at det av og til gjør vondt, men det er nok av naturlige årsaker som at vi allerede har hatt sex 2-3 ganger samme dagen (derav sårheten) og da dropper vi det. Det skal sies at jeg går på p-piller, men dette har jeg gjort over lengre tid. Til tross for flere soppinfeksjoner så har jeg aldri brukt Canesten ettersom så å si alle som lider av vestibulitt fraråder det, og jeg har derfor bevisst valgt å heller ta en tablett med flukonazol. Håper uansett at det går fint med deg nå, og at du har blitt kvitt eller er på vei til å bli kvitt vestibulitten. Lykke til. Ingen av legene har kommet med noe godt svar på hvorfor jeg hovnet opp i utgangspunktet. Men årsaker kan ha vært at slimhinnene ble såre og sensitive av mye Canesten, at jeg kan ha hatt eksem eller noe annet som gjorde slimhinnene sårbare (er plaget med eksem på resten av kroppen), og at fastlegen min i starten ikke ville ta en underlivsundersøkelse, men heller skrev ut flere forskjellige medisiner for behandling av sopp. Han trodde at jeg hadde sopp som hadde satt seg i herpes-sår (jeg er i tillegg velsignet med herpes som jeg smittet meg selv med i ungdomsårene...) lengre inn i skjeden enn en vanlig soppinfeksjon. I dag har jeg kløe og svie som jeg før ville behandlet som sopp, men nå forstår at bare er "irritasjon" i underlivet. Hadde legen forklart meg hvor skadelig mye bruk av soppmedisin faktisk er, hadde jeg nok unngått vestibulitten. Jeg håper selvsagt at du ikke har vestibulitt! Det kan være at du er sensitiv eller at skjeden din ikke er så klar som det du tror, eller så mye annet. Jeg lærte nylig det med at man kan ha eksem eller utslett i skjeden som på annen hud, så det er tydelig at det er mye rart som kan foregå der nede. Håper at gynekologen kan hjelpe deg, og at du ikke behøver noe mer enn å ta en pille for å repareres Takk for det Selv behandles jeg med Sarotex og tøying. Kan i perioder gjennomføre samleie med penetrering nå, og både jeg og legen tror jeg skal bli frisk i løpet av sommeren.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå