Gå til innhold

Irritabel tykktarmsyndrom

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen andre her inne som har dette.

som har råd og komme med..

eller som bare vil dele hvor elendig det er å ha det av og til!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Både jeg og min søster har dette.. Skikkelig irriterende, er oppblåst omtrent 80% av min våkne tid, og jeg blir dårlig av melk, lyst brød og krydret mat. Har heldivgis vendt meg til noe krydder, og jeg har både gode og dårlige dager (ofte beror dette på stress). På skikkelig gode dager kan jeg spise nesten hva jeg vil uten å måtte på toalettet innen en halvtime.

Noen ting du reagerer spesielt på?

Gjest badeand1
Skrevet

Jeg fikk utskrevet Egazil av legen min som jeg gikk på i tre mnd. Det hjalp.

Skrevet

Jeg har ikke IBS, men vet at folk har blitt bra ved å kutte ut diverse ting i kosten. Særlig mel, sukker, gjær, melkeprodukter, og rødt kjøtt, samt spise mye lettfordøyelig mat, og lage all mat fra bunnen.

Skrevet

Både jeg og min søster har dette.. Skikkelig irriterende, er oppblåst omtrent 80% av min våkne tid, og jeg blir dårlig av melk, lyst brød og krydret mat. Har heldivgis vendt meg til noe krydder, og jeg har både gode og dårlige dager (ofte beror dette på stress). På skikkelig gode dager kan jeg spise nesten hva jeg vil uten å måtte på toalettet innen en halvtime.

Noen ting du reagerer spesielt på?

Sterk mat er det verste... da blir magen gæærn

jeg får også veldig vondt av lasagn, taco og annen dritt mat.

har nå hatt dette i 12, tok 10år før de fant det ut, så har hatt noen smertefulle år med mye smerter i magen, men bare det og vite hva det var hjalp en del.

også får jeg ofte vondt når jeg skal noe jeg gruer meg til! ...

mange år har du/dere hatt det? og tok det lang tid før de fant det ut?

jeg selv måtte gjennom to gastroskopier. og masse tester..

Gjest Gjest
Skrevet

Det finnes allerede en samletråd om IBS her inne. Søk den opp, kanskje står svar på spørsmålet ditt der.

Gjest Line
Skrevet

Jeg har nettopp fått diagnotisert IBS etter flere år med en mage jeg ikke kan stole på. Utrolig slitsomt!

Det varierer veldig hva jeg tåler og ikke tåler, og det varierer fra dag til dag. En dag kan jeg tåle å spise gryterett, dagen etter ikke. Jeg får vondt i magen med sterke magesmerter alt fra noen minutter etter inntak av mat til noen timer. Jeg har reagert oftest på lasagne og gryteretter fra poser så det holder jeg meg nå unna. Jeg har også innslag av "anfall" hvor jeg kort tid etter middagsmåltid får ekstreme magesmerter med elveblest og oppkast. Disse varer i rundt en time og så er alt i orden igjen, men smertene og ubehaget under anfallene er grusomme. Aner ikke om dette er normalt for de med IBS....

Så nå lever jeg ett liv som blir preget av frykt for hva som kan skje når jeg spiser noe som ikke er gunstig siden magen også blir påvirket av stress/bekymring...

Skrevet

Jeg har nettopp fått diagnotisert IBS etter flere år med en mage jeg ikke kan stole på. Utrolig slitsomt!

Det varierer veldig hva jeg tåler og ikke tåler, og det varierer fra dag til dag. En dag kan jeg tåle å spise gryterett, dagen etter ikke. Jeg får vondt i magen med sterke magesmerter alt fra noen minutter etter inntak av mat til noen timer. Jeg har reagert oftest på lasagne og gryteretter fra poser så det holder jeg meg nå unna. Jeg har også innslag av "anfall" hvor jeg kort tid etter middagsmåltid får ekstreme magesmerter med elveblest og oppkast. Disse varer i rundt en time og så er alt i orden igjen, men smertene og ubehaget under anfallene er grusomme. Aner ikke om dette er normalt for de med IBS....

Så nå lever jeg ett liv som blir preget av frykt for hva som kan skje når jeg spiser noe som ikke er gunstig siden magen også blir påvirket av stress/bekymring...

Jeg får bare veldig lyst til å sende deg en klem!! Jeg har det HELT likt! Noen ganger så gjør det så vondt i magen at jeg ikke får puste. Har nettopp fått diagnosen, men fikk aldri noe var da jeg spurte om det var normalt å ha så vondt.

Så jeg vet hvordan du har det! <3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...