Gjest Trebarnsmor Skrevet 6. mai 2012 #1 Skrevet 6. mai 2012 Har nettopp fått mitt tredje og mest sannsynlig siste barn og vurderer nå hvilken prevensjon jeg skal begynne med. Tenker litt på å sterilisere meg eller mannen etter hvert, men må tenke litt mer på det, vi er 28 og 30 år, så det er litt drastisk å gjøre det helt enda. Enn så lenge vurderer jeg å sette inn hormonspiral, legen min anbefaler det veldig og hører mange som er fornøyd med det. Jeg fullammer og spiral skal ikke være uheldig for melkeproduksjonen. Men hører om en del som har småblødninger de første 1-3 mnd, og med våren og sommeren for dør, frister det ikke å gå å blø hele sommeren og kanskje attpåtil andre bivirkninger man kan få. (humørsvigninger, nedsatt lyst, kviser, vektøkning..) Det andre det står mellom, er nuvaring. Det brukte jeg etter jeg fikk barn nr 2, og var egentlig fornøyd med det. Den vet jeg at jeg tåler siden jeg har brukt den før uten å gå opp i vekt, få kviser osv. Men den KAN påvirke melkeproduksjonen eller kvaliteten i melka når jeg ammer. Kan ikke huske at det ble noe tull da jeg brukte den etter forrige fødsel, men kan jeg stole på at jeg slipper det denne gangen tro? Jordmor som anbefalte meg den sist gang da den også virker mest lokalt og det er liten sjans for bivirkninger og innvirkning på melkeproduksjonen. Ringen inneholder østrogen og en ting til, og lurer på om jeg har lest et sted at prevensjon med østrogen i ikke er så bra med tanke på at babyen min er en gutt? Er så i tvil nå, p-ring som funker bra men kan (lite sannsynlig men muligheten er der) påvirke ammingen men som jeg vet at jeg tåler, eller hormonspiral som helt sikkert ikke virker inn på melka, men kan risikere å gå med blødninger hele sommeren og evt andre bivirkninger som man har mest av de første månedene.. Vil gjerne høre dere andres erfaringer og innspill!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå