Lisa-Marie Skrevet 6. mai 2012 #1 Del Skrevet 6. mai 2012 Hei hei! Jeg har ingen utdannelse, kun studiekomp. og har en jobb nå som jeg ikke kommer videre i uten mer utdannelse. Jeg ønsker å ha en karriere der jeg kan klatre og trives i. Jeg jobber nå som maskinoperatør for en bedrift som produsere kretskort. Jeg elsker å finne og løse problemer, lære hvordan ting er satt sammen og forbedre prosessen i produksjonen. Derfor tenkte jeg kanskje ingeniør utdannelse innen elektronikk eller microteknologi kunne gjøre susen. Men problemet mitt er at når jeg gikk på vgs ga jeg beng i matte og fysikk og derfor veldig dårlig karakterer og kunnskap på det feltet. Hva tenker man så mye med når man er 15år? Jo, for meg var det hest, hest og atter hest, og valgte derfor bort fordypning i matte og kjemi. Nå er jeg 25år og prioriteringene er litt annerledes kan man si. Husker jeg elsket matte på barneskolen, når jeg begynte på ungdomsskolen fikk jeg en kjip mattelærer og da forsvant hele "mattegløden" min, etter det dalte det nedover. Så over til spørsmålene: -Ser nå at man kan ta et forkurs på sommeren før selve ingeniør studiene hvis man ikke har R1, R2 og FYS1. Er dette dumt å begynne på hvis man har et dårlig grunnlag i matte og kjemi? Jeg vet at jeg kan lære det nå som jeg er eldre og motivasjonen for en ordentlig utdannelser er på plass. (Skulle hørt på pappa for ti år siden! Han er sivilingeniør og mente at matte og kjemi var på sin plass for å sikre fremtiden ) -Jeg har en sønn på 5år, en samboer, hus og lån (og alt som følger med), så jeg må ha en jobb ved siden av. Er det tid til det? Jeg må i såfall jobbe helger og kvelder. Jeg vil ikke sette familien i økonomisk krise, og er forberedt på å selge bilene mine. -Kan samboer få en mildere skatt hvis jeg studerer og tjener lite ved siden av? -Er ingeniørutdanning vanskelig og krevende eller går det bra så lenge interessen er der? -Noen andre som har tatt 3 års full studie med barn, mann, hus og lån ved siden av? Dette ble veldig langt, håper noen av dere tar dere tid til å svare Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/655070-%C3%A5-ta-bachelor-i-ingeni%C3%B8rfag/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
erter Skrevet 7. mai 2012 #2 Del Skrevet 7. mai 2012 Kan prøve å svare på spørsmålene dine - Forkurs er beregnet til personer akkurat som deg, dem starter på nesten null :)Du trenger lite forkunnskaper! - Siden du har studiekompetanse må du ta matte, fysikk og kjemi. Så dette året burde det ikke være vanskelig å jobbe vedsiden av nei, derimot vet jeg ikke etterhvert når du begynner å ta fullt studie, det kan bli vanskelig. - Samboeren din får vel mindre skatt ja, da han "forsørger" deg og familien - Å si at et studie er vanskelig eller ikke har jeg brent meg mye på Det handler mye om interesse, sykepleier vil være veldig vanskelig for en ingeniør da han ikke har noe interesse av det og omvendt. Men samtidig må jeg skyte inn at realfagslinjene har størst frafall av alle studier i Norge. Skal skrive mer om det senere. - Hadde flere venner som hadde hus, unger og hele pakka. Men tror de fleste hadde omskolering, vet at noen gikk uten derimot. Noe man må være obs på under ingeniør (etter min mening), er at starten er kjip. Veldig kjip, og jeg tror det er derfor mange hopper av. Med forkurs og førsteåret, så er det veldig mye generelle fag, matte, fysikk, termodynmaikk osv. Dette henger kanskje ikke helt hånd i hånd med drømmen om å bygge oljeplatformer, bygge broer osv. For mange Så man må bare bite det i seg og kjøre på. Noe positivt du skal dra med deg, igjen etter min erfaring. De som utdanner seg med unger, samboer og hus har et større tidspress. Og ja, det høres kanskje negativt ut. Men d et må sies at slike personer bruker tiden de har på skolen langt mer effektivt enn en "vanlig" student. Er du normalt oppegående, lærevillig, strukturert og tar ting på et normalt nivå, så mener jeg helt oppriktig at man klarer hele studiet med å jobbe fra 8 - 4 i ukedagene Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/655070-%C3%A5-ta-bachelor-i-ingeni%C3%B8rfag/#findComment-10922931 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2012 #3 Del Skrevet 7. mai 2012 Jeg kom inn via sommerkurs, og var fra før av ikke noe "flink" i verken matte eller fysikk. Men det gikk helt bra (med masse egeninnsats). Studiet er krevende, ikke tvil om det, men om du har interesse og motivasjon så legger du inn det ekstra du trenger. Jeg jobber ikke ved siden av, og jeg ser at de som gjør det sliter litt. Ofte må du bruke helger, ferier og kvelder til oppgaver og forberedelser og da passer det dårlig å måtte jobbe. Personlig hadde jeg ikke giddet å bruke et år på forkurs men gått rett på sommerkurs og begynt på studiet med en gang. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/655070-%C3%A5-ta-bachelor-i-ingeni%C3%B8rfag/#findComment-10923171 Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenDetektiv Skrevet 7. mai 2012 #4 Del Skrevet 7. mai 2012 Ps: Man trenger ikke kjemi for å bli ingeniør, kun matte og fysikk. (HING) Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/655070-%C3%A5-ta-bachelor-i-ingeni%C3%B8rfag/#findComment-10923712 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2012 #5 Del Skrevet 7. mai 2012 Jeg er 99% sikker på at samboeren din må betale samme skatt som før dersom du begynner å studere. Samboere liknes nemlig hver for seg og ikke samlet. Hadde dere vært gift ville dere blitt liknet sammen, og det kunne gitt dere skattefordeler i det tilfellet hvor du studerer. Jeg er sivilingeniør, så nøyaktig belastning på ingeniørutdanningen er jeg ikke så godt kjent med, men jeg ser for meg fulltids ingeniørstudier som tungt å kombinere med både barn/familie og deltidsjobbing. Slik var det i alle fall på siv.ingstudiet. Etter mange år utenfor skolebenken krever det litt å lære seg å studere igjen. Fagene er også teoretiske og arbeidskrevende, og det kan være en del lab, innleveringer og øvinger som krever tid og jobb utenom forelesningene. Studiet har også ganske mye forelesninger sammenliknet med de "friere" universitetsstudiene. Finnes det muligheter for å ta studiene på deltid nå for tiden? (Mener det var mulig å bruke 4 år på de tre studieårene før...) I så fall kan det kanskje være en aktuell løsning? Uff, jeg ser ut som en skikkelig gledesdreper her. Målet var å bidra med noen realistiske fakta og noen tanker basert på egen erfaring. Bli ikke motløs av den grunn Med motivasjon og modenhet (som helt sikkert er større hos deg enn en gjennomsnittlig 19-åring som begynner på studiet) har man god bagasje! Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/655070-%C3%A5-ta-bachelor-i-ingeni%C3%B8rfag/#findComment-10924577 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisa-Marie Skrevet 7. mai 2012 Forfatter #6 Del Skrevet 7. mai 2012 Takk for mange svar Fikk til et møte med studieveileder som jeg skal på i morgen, håper det går bra Jeg tenkte på å ta den kurset som går over 6 uker på sommeren, hvordan er det når man har lite forkunnskaper? Begynner de rett på hardkjøret eller er de behjelpelig i starten? Vet at 3.året kan man ta som deltid over to år (jobb 3 ganger uke og skole to) men de to første årene må man ta full tid hvis jeg har forstått riktig. Kan hende jeg slipper unna så mye deltidsjobbing. For nå har jeg ca. 18tusen utbet. i måneden, og hvis jeg får fullt lån fra lånekassen som tilsvarer ca 9000kr mnd. og jeg selger min bil som jeg betaler 5000kr i mnd så er jeg jo nesten oppi det jeg tjener pr. dags dato. Kanskje jeg kommer unna med å jobbe kun annen hver helg. Jeg har jo nå jobbet i 4 år med elektronikk (kretskort) og synes det er så super spennende! Og ønsker å lære hvordan dette fungerer og hvordan det er sammensatt, så tror at elektronikk ing. kan være midt i blinken. Og da tørr jeg påstå at jeg har litt mer "bagasje" i et slikt studie enn 19åringene som begynner rett på etter vgs ja Både pga alder og jobb. Men studentlivet kan jo bli en utfordring, det er jeg enig i. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/655070-%C3%A5-ta-bachelor-i-ingeni%C3%B8rfag/#findComment-10925388 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marwel Skrevet 7. mai 2012 #7 Del Skrevet 7. mai 2012 Jeh var ca like gammel som du da jeg begynte på samme stuie. Hadde ikke matte og fysikk på vgs, så jeg tok forkurs på forhånd, og enda det var mange år siden jeg hadde hatt matte så gikk det ganske fint. Hadde også noen års arbeidserfaring og noe peiling slik som du, og det har absolutt vært en fordel. Men det er mange som kommer direkte fra yrkesrettede linjer på vgs innenfor samme feltet, og de har iallefall en fordel. Jeg har ikke familie, ingen forpliktelser der. Så jeg har jobbet mellom 50-100% igjennom hele studiet. Kjenner forøvrig et par til som har gjort det og for oss har det gått helt fint, men ser jo at det ikke er for alle. Man må være strukturert for å få dagene til å gå opp da. Jeg tror du vil klare deg helt fint Men det er et veldig tungt studie, det er det! Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/655070-%C3%A5-ta-bachelor-i-ingeni%C3%B8rfag/#findComment-10925520 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marwel Skrevet 7. mai 2012 #8 Del Skrevet 7. mai 2012 Økonomisk så kan det hende du kan feks få redusert barnehageutgifter om dere ikke tjener så bra, ellers så har studentsamskipnadene ofte billigere barnehager. Ellers kan man huske at man er student, og kan ikke forvente å ha råd til like mye som når man ikke er student. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/655070-%C3%A5-ta-bachelor-i-ingeni%C3%B8rfag/#findComment-10925545 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2012 #9 Del Skrevet 8. mai 2012 Jeg som voksen har en helt annen innstilling til studier en de unge i klassen min (stort sett, men det fins hederlige unntak). Det er vel generelt lite rom for slækking på ingeniørsrudiet da du fort blir hengende etter. Jeg opplever at arbeidsmengden er såpass stor at om jeg skipper en dag eller to så har jeg en hel helg med arbeide foran meg. Det var jeg her over som kom inn via sommerkurs, og da var det 15 år siden jeg sist touchet matte. Det var tøft, men jeg jobbet masse og fikk med meg det jeg trengte. Da skoleåret begynte så følte jeg at jeg var helt på høyden med de som hadde matte fra videregående. Fysikken er et annet kapittel, men er du en som er strukturert og leser jevnt så greier du det også. Jeg ser allerede nå på første året at jeg ikke hadde valgt 3.året over 2 år. Tenke deg full jobb, familie pluss skole. Men det er jo en mulighet hvis du MÅ. Ang skatt og sånne ting så skal du ikke regne med det. Du kan få studiestøtte, og utover det så må det bare gå som det går. Fordelen med å være student er at du har hele sommeren disponibel og kan jobbe opp litt kapital du kan tære på neste semester. Ellers er det mulig å kvitte seg med en ekstra bil og få avdragsfrihet på huslånet f.eks? Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/655070-%C3%A5-ta-bachelor-i-ingeni%C3%B8rfag/#findComment-10928332 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest alille Skrevet 8. mai 2012 #10 Del Skrevet 8. mai 2012 Er det i sommer du skal begynne? Hva med å kjøpe en grunnbok i matte fra vgs og lese allerede NÅ? Les litt hver dag, det krever ikke mye. Sommerkurs er veldig intenst, så det er greit om du har terpet litt på hva en funksjon egentlig er og den type ting før du starter. VGS-bøker forklarer alt ganske greit, så ikke noe problem å lese på egenhånd. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/655070-%C3%A5-ta-bachelor-i-ingeni%C3%B8rfag/#findComment-10928393 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2012 #11 Del Skrevet 8. mai 2012 Er det i sommer du skal begynne? Hva med å kjøpe en grunnbok i matte fra vgs og lese allerede NÅ? Les litt hver dag, det krever ikke mye. Sommerkurs er veldig intenst, så det er greit om du har terpet litt på hva en funksjon egentlig er og den type ting før du starter. VGS-bøker forklarer alt ganske greit, så ikke noe problem å lese på egenhånd. Det gjorde jeg! Jeg lånte vgs-pensum på biblioteket og begynte lesingen allerede i mars (sommerkurset startet sist i juni). Det hadde jeg utrolig mye igjen for. Matteboka vi brukte er denne. Cosinus Forkurs. Veldig bra bok. Lettfattelig og gode eksempler og akkurat den matten du trenger videre i studiet. Første året matte er i hovedsak kalkulus (derivasjon, integrasjon), algebra, differensiallikninger og komplekse tall. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/655070-%C3%A5-ta-bachelor-i-ingeni%C3%B8rfag/#findComment-10928398 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisa-Marie Skrevet 8. mai 2012 Forfatter #12 Del Skrevet 8. mai 2012 Ts her igjen Jeg har ikke søkt for jeg vil bruke dette året på å planlegge alt sammen, selge mine to biler, snakke med jobben og banken o.l. Men var på veiledningsmøte i dag og hun mente at jeg absolutt bure hive meg på denne utdanningen for hun kunne ikke se hva annet som passet meg. Da fant jeg ut at fristen for å søke på sommerkurset var 1.juni, og når jeg leste på siden til tresemesteret står det at de som gjennomfører dette får fortløpende plass på ingeniørstudiet. Betyr det at søknadsfristen til selve studiet også er 1.juni? Skal ringe høyskolen i vestfold i morgen å høre. Så vist det er sånn så vet jeg ikke om jeg bare skal hoppe på lasset Jeg må jo også innrømme at det blir hardt å forlate den trygge boblen min der jeg har fast inntekt og trygg jobb som jeg er flink i. Men skal jeg videre så MÅ jeg. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/655070-%C3%A5-ta-bachelor-i-ingeni%C3%B8rfag/#findComment-10931528 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2012 #13 Del Skrevet 8. mai 2012 Søker du sommerkurset og fullfører det så har du samtidig studieplass. Du søker altså ikke gjennom vanlig samordna opptak, men direkte til skolen. Ring høyskolen i morgen du så hjelper de deg på vei. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/655070-%C3%A5-ta-bachelor-i-ingeni%C3%B8rfag/#findComment-10931675 Del på andre sider Flere delingsvalg…
deedee Skrevet 2. juni 2012 #14 Del Skrevet 2. juni 2012 Hei! Litt sent svar her, men men. Jeg begynte på ingeniør gjennom sommerkurs på høgskolen i vestfold. Dersom du fullfører sommerkurset, som ikke er noe vanskelig i det hele tatt, så velger du hvilket studie du vil begynne på mot slutten av sommerkurset. Du velger vel fra 1-5 prioritet på studier, men jeg tror de fleste, hvis ikke alle kom inn på første ønske sitt. Jeg hadde en god pausa fra VGS før jeg begynte på sommerkurset, og hadde bare påbygnings matte fra før. Jeg hatet egentlig alt av realfag. Jeg husker at jeg måtte jobbe hardt på sommerkurset, hver dag. Siden jeg ikke hadde noe særlig grunnlag fra før. Følte at jeg datt litt ut av kurset mot slutten kunnskapsmessig men jeg klarte å komme meg gjennom det. Tror jeg fikk 3 på avsluttende matte prøve (uffda ) Men nå skal jeg begynne på 3.året til høsten. Ønsker deg lykke til! Man kan fullføre et slikt studie selv om man ikke har den beste bakgrunnen, du må bare jobbe ekstra hardt. Så lenge man følger med all forelesninger og jobber med fagene hver dag burde det gå veldig fint. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/655070-%C3%A5-ta-bachelor-i-ingeni%C3%B8rfag/#findComment-11068430 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå