Gå til innhold

Sekretær


Aggie78

Anbefalte innlegg

Jeg har veldig lyst til å jobbe med en eller annen form for administrasjonsarbeid, aller helst advokatsekretær, men har skjønt at det ikke er lett å få jobb som. Har ingen relevant erfaring, og går nå første år på høyere utdanning, men har skjønt at det ikke er noe for meg. Kan godt gå ett år ekstra på skole hvis det kreves, men ikke noe ekstra. Er veldig flink til å snakke for meg, men hjelper lite om jeg ikke en gang blir kalt inn på intervju. Hvordan går jeg frem for å få en jobb som feks sekretær eller noe annet lignende? Vil så gjerne, men er så vanskelig å få jobb. Virker heller ikke som om bemmaningsbyråer er mye til hjelp. Noen som har erfaring fra dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, men bor ikke i Oslo :( har barn, så kan ikke bare flytte på meg heller. Dessverre :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvis du ikke er villig til å ta utdanning for å få den jobben du ønsker, kan du liksågreit søke jobb på Rema1000.

Du kan ikke kreve å få en sekretærjobb rett i fanget. Sekretærer er ofte ansatt på grunn av tidligere utdanning, eller tilleggsutdanning i form av noen type kontorfag. Mange sekretærer er også kontorledere og har andre oppgaver i tillegg til å ta telefonen og kjøpe lunsj. Da trenger du utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått via bemmaningsbyrå. Ta kontakt med alle som er i din nærhet. Søk på alle jobber som administrasjonsasistent, resepsjonist, kontormedarbeider osv. Så får du bygget deg opp erfaring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ønsker du å bli advokatsekretær? Kanskje det holder å bli "vanlig" sekretær? Eller jobbe med andre administrative oppgaver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du hadde lest skikkelig hadde du sett at jeg skrev at jeg er villig til å ta ett år skole. Trenger du en Bachelor for å være sekretær? Og isåfall kan du jo utdype istedet for å bare komme inn å komme med antagelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aller helst blitt adokatsekretær fordi det hadde gitt meg muligheten til å i det lange løpet blir advokatassistent. Det har alltid vært min drøm, men jeg har innsett at ikke er en jobb som kommer uten enten relevant utdanning eller erfaring. Derfor ville jeg iallefall opparbeidet meg erfaring som "vanlig" sekretær.Har søkt på utallige slike jobber, men alle krever erfaring :(

Jeg bor i Stavanger, så ser at Treider Fagskole holder noen kveldskurs, men vil ikke betale i dyre dommer om det ikke kommer noe utav det. Har hørt (lest) om mange som etter endt kurs ikke har fått relevant jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at problemstillingen din er at du ønsker å jobbe som advokatsekretær, men at du ikke kan flytte til Oslo pga barn. Utdanning på rundt et år et ikke noe problem for deg så lenge denne utdanningen skjer i nærheten av der du bor nå (pga barn).

Kan jeg spørre hvor i landet du bor? (Blir lettere å svare deg siden du ikke kan flytte så mye på deg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aller helst blitt adokatsekretær fordi det hadde gitt meg muligheten til å i det lange løpet blir advokatassistent. Det har alltid vært min drøm, men jeg har innsett at ikke er en jobb som kommer uten enten relevant utdanning eller erfaring. Derfor ville jeg iallefall opparbeidet meg erfaring som "vanlig" sekretær.Har søkt på utallige slike jobber, men alle krever erfaring :(

Jeg bor i Stavanger, så ser at Treider Fagskole holder noen kveldskurs, men vil ikke betale i dyre dommer om det ikke kommer noe utav det. Har hørt (lest) om mange som etter endt kurs ikke har fått relevant jobb.

I stavanger kan du ta utdanning juridisk kontormedarbeider hos Treider. Studiet er støttet av lånekassen, som betyr at du får dekket det meste av kostnadene gjennom et lån.

Så vidt jeg kan se, så er Treider den eneste muligheten å bli advokatsekretær.

Siden det er vanskelig å få relevant jobb, kanskje du skal ringe noen advokatkontorer i nærheten og spørre hva de krever at utdannelse og erfaring for å kvalifisere til ansettelse hos dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er rart at de krever egen utdanning for å være advokatsekretær. Jeg har en venninne som hadde det som jobb før hun begynte å studere (ikke advokatsekretær-studie), og hun har ingen utdanning eller bakgrunn innenfor det juridiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar, Solebærsaft :) Det kan jeg gjøre. Har også "bestilt" en opprigning fra Treider nå angående Juridisk kontormedarbeider og Regnskapsmedarbeider. Vil høre hvilket som gir best betingelser for videre jobb. Skulle bare ønske at jeg kunne få meg en eller annen relevant jobb som dette i mellomtien mes jeg eventuelt begynner på dette også. Kjenner til flere uten verken utdannelse eller tdiligere erfaring som har gode jobber i administrasjon, og der er like gamle som meg (25 år). De har selvfølgelig foreldre eller lignende som har skaffet dem iallefall et intervju, men jeg er dessverre ikke like heldig :snurt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert at advokatfirmaer krever at du har utdannelsen advokatsekretær, men at Treider ser på dette som en mulighet for å tjene penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De krever enten utdannelse eller erfaring. Dessverre har jeg ingen av delene. Har søkt på alt i fra resepsjonist til kontormedarbeider tilogmed, men alle krever høyere utdanning eller erfaring. Eneste erfaringen jeg har er fra sykehjem.. Nå har jeg fått jobb som selger, men det er ikke særlig til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

solbærsaft: Nei, men har lest over alt på nett (tidligere tråder o.l) at det er vanskelig å få jobb. I tillegg utlyser de ingen her hvor jeg bor hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De krever enten utdannelse eller erfaring. Dessverre har jeg ingen av delene. Har søkt på alt i fra resepsjonist til kontormedarbeider tilogmed, men alle krever høyere utdanning eller erfaring. Eneste erfaringen jeg har er fra sykehjem.. Nå har jeg fått jobb som selger, men det er ikke særlig til hjelp.

Men du søker på jobbene allikevel, sant?

Det er ikke uvanlig at det står "krav" i en stillingsutlysning som egentlig ikke er så viktige. De er ofte der for å luke ut useriøse arbeidssøkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, men jeg kan selvsagt søke på flere. Er bare så nedslående når jeg aldri får tilbakekallelse til intervju. Har jo generell studiekompetanse og noen års arbeidserfaring med god referanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så mange rene advokatkontor i stavanger desverre.

Og generelt er advokatsekretæryrket på vet til å bli overflødig. På advokatkontoret der jeg var trainee (jusstudent) var det 6 sekrtærer. 4 av disse går av med pensjon de neste 1-3 årene. Disse stillingene vil ikke bli besatt igjen, da det ikke lengre er behov.

Mye av det disse sekreærer blir gjort av traineer eller advokatene selv. Teknologiens alder vet du.

Generelt er sekretæryrket i ferd med å rasjonaliseres bort. Da min far (sivil ingeniør) begynte å jobbe hadde alle over ett visst minste nivå sekretær, idag har bare de aller øverste det. Jeg ville styrt unna.

Men dersom det er noe du virkelig vil - sikt deg heller inn på noen som faktisk er stort i stavanger - oljeindustrien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så mange rene advokatkontor i stavanger desverre.

Og generelt er advokatsekretæryrket på vet til å bli overflødig. På advokatkontoret der jeg var trainee (jusstudent) var det 6 sekrtærer. 4 av disse går av med pensjon de neste 1-3 årene. Disse stillingene vil ikke bli besatt igjen, da det ikke lengre er behov.

Mye av det disse sekreærer blir gjort av traineer eller advokatene selv. Teknologiens alder vet du.

Generelt er sekretæryrket i ferd med å rasjonaliseres bort. Da min far (sivil ingeniør) begynte å jobbe hadde alle over ett visst minste nivå sekretær, idag har bare de aller øverste det. Jeg ville styrt unna.

Men dersom det er noe du virkelig vil - sikt deg heller inn på noen som faktisk er stort i stavanger - oljeindustrien.

JA!!

Søk feks på denne:

http://www.finn.no/finn/job/fulltime/object?finnkode=34703690

Ignorer at det står at relevant utdannelse og erfaring er viktig. Jeg mener... Hvor mange mer den relevante utdannelsen og erfaringen til denne jobben er BÅDE tilgjengelig for ny jobb nå, og i tillegg er villig til å ta på seg jobb som bare varer noen måneder?

SØK! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du litt kontakter i næringlivet? Bruk dem.

Jeg hadde sommerjobb som resepsjonist/sentralbord for et stort konsern, fikk tilbud om fast jobb litt lengre opp i systemet etterpå. Men kjente noen som jobbet der.

Og så kan du melde deg inn i et vikarbyråd. Gjør litt undersøkelser og finn ut hvilket eller hvilke firmaene du kunne tenke deg å jobbe i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...