Gå til innhold

Sponser fars karriere?


Gjest sexysadie

Anbefalte innlegg

Gjest sexysadie

Høyere sykefravær enn menn og lange fødselspermisjoner gjør at arbeidsgivere vegrer seg for å ansette kvinner.

Hvorfor skal mors arbeidsgiver betale fraværsdager for alle dagene et barn er sykt? Det er da ikke arbeidsgivers barn?

Hva med om mors arbeidsgiver får lov til å sende halvparten av utgiftene til fravær med sykt barn til fars arbeidsgiver?

Hva med å fordele utgiftene ved barselpermisjon likt mellom begge foreldrenes arbeidsgivere?

Vi kjenner flere slike; (Kanskje er du selv en av dem) Kvinnen begynner i jobb, etter noen få måneder er hun gravid og for deretter å få to barn på rappen og benytter seg av både fødsels- og omsorgspermisjon. Og den som betaler er kvinnens arbeidsgiver. kvinnelige ansatte er som oftest også alltid den som blir hjemme når barna er syke. Ofte fordi fars jobb er viktigere enn hennes....

Ideèn til tråden:

http://www.klassekampen.no/Arkivsamling/Ar...anuar/27/207858

Dog er ikke jeg enig at dette bare bør gjelde kvinnelige sjefer..... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja hvorfor ikke...! Fasinerende tanke.

Og i likestillingens ånd burde det det vel nesten være en selvfølge.. for det er jo ikke tvil om at mor oftere tar ut sykedager for syke barn enn far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke uenig i problemstillingen - men er det ikke også et ansvar for den enkelte husstand at man bytter på hvem som er hjemme med sykt barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar mor ut flere barnesykedager enn far? Dette er en helt fremmed tanke her i huset, i min omgangskrets og blant mine kollegaer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg synes det godt kunne innføres en lov som påla foreldre å fordele fravær pga barn likt mellom forldrene. F.eks ikke mer enn 60% av fraværet pga barn på noen av dem..

dvs at i dersom mor har vært borte 3 dager og far har vært borte 2 dager pga barn, så har ikke mor rett til å være borte en dag til, før far har tatt en dag også..

jeg tror da de fleste familier klarer å styre dette selv.. men desverre finnes det noen gammeldagse svake kvinner som ikke krever på egne veiene.. det er pga slike at denne problematikken dukker opp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva vet kvinnens arbeidsgiver om far har vært hjemme med sykt barn?

Må innrømme at jeg er ikke helt med lenger, er 2 år siden jeg hadde "krav" på sykedager med barn.

Men da hadde man 20 dager man kunne være hjemme med sykt barn. Er man gift eller sambo så har de 10 dager hver (for ett barn?). Er det ikke slik lenger...? Flere dager om det er et kroniskt sykt barn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke uenig i problemstillingen - men er det ikke også et ansvar for den enkelte husstand at man bytter på hvem som er hjemme med sykt barn?

Ja, nettopp. Man burde dele mye mer på både permisjonen og sykedagene. Så er nå dette egentlig fars feil? Eller er det mor som er gjerrig på "sin" permisjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...