Gå til innhold

Vurderer å ta lappen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I en alder av nesten 30 og snart 2 barns mor, har jeg funnet ut at det er så og si umulig å klare seg uten lappen...

Så vurderer å prøve å få tatt den.

Hvor lang tid er det normalt å bruke på hele prosessen??

Og hva koster alt sammen??

Har ca 40 000 tilgjengelig og lurer veldig på om det holder??

Bort i Oslo hvor det vel er dyrest i landet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tok lappen for 6 år siden. Betalte til sammen 25 000. Etter den tid er det blitt flere obligatorsiek kjørekurs (tror det er noen flere langkjører o.l.). Dette vil øke prisen. I tillegg har kjøretimeprisen økt. Så lenge du øvelseskjører og trener selv, trenger du ikke så mange kjøretimer, noe som gjør det billigere.

40 000 kan holde, men det kommer an på hvor mye det obligatoriske koster. Det kan du forhøre deg om på kjøreskoler.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Audiot

I 2008 betalte jeg 16500kr for lappen. Så det trenger ikke å bli svindyrt.

Fatter ikke hvordan dere her inne klarer å bruke det dobbelte. Jeg hadde heller aldri kjørt bil før jeg ankom kjøreskolen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg som brukte 25 000 (det egentlige beløpet var vel på 23 200). Jeg tror jeg hadde 12-15 ordinære kjøretimer, på 450-500 kr. pr. stk. Ellers var det bykjøring (husker ikke i farten hva det kostet), langkjøring, glattkjøring og mørkekjøring. I tillegg var det teoriprøven, pluss boka som kostet litt og til slutt oppkjøring og betaling for det, samt førerkortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 2008 betalte jeg 16500kr for lappen. Så det trenger ikke å bli svindyrt.

Fatter ikke hvordan dere her inne klarer å bruke det dobbelte. Jeg hadde heller aldri kjørt bil før jeg ankom kjøreskolen..

Fordi det obligatoriske koster? Nå har ikke jeg regnet ut hvor mye jeg brukte totalt, men et par eksempler fra kjøreskolen jeg brukte. De har helt gjennomsnittlige Oslo-priser, du finner sikkert litt billigere om du prøver, men de er også effektive og får deg ikke til å ta flere kjøretimer enn du trenger.

Det obligatoriske og gebyrer

Mørkekjøringsdemonstrasjon 1800,-

1.hjelpskurs 750,-

Minst én kjøretime 600,-

Glattkjøring inkl gebyr 4550,-

Forbikjøring 2400,-

Landeveiskjøring 6500,-

Gebyr teoriprøve 500,-

Leie av bil + oppvarming på oppkjøring 2800,-

Gebyr førerprøve 890,-

Utstedelse av førerkort 230,-

Sum: 21.120,-

Dette er et absolutt minimum.

TS her er over 25 og trenger derfor ikke trafikalt grunnkurs (teorikurs). Om hun foretrekker å lære stoffet på den måten, koster det 1800,- Lærebøker kan koste alt fra 100,- til 500,-, avhengig av om du finner noe brukt, om du vil ha oppgavebok i tillegg etc. Mange har også stor nytte av å bruke et par hundrelapper på teoriprøver på nett.

Hvis vi sier at TS finner et sted som tar 1100,- for en dobbel kjøretime, så har hun med 40.000 råd til 17 doble kjøretimer. Det burde holde. Men Oslotrafikken ER komplisert, og det er mye man skal lære seg. Jeg hadde en rimelig rask progresjon og hadde et nytt tema for hver eneste kjøretime, likevel vil jeg tippe at jeg har hatt en 10-12 doble kjøretimer til sammen. Greit for meg - det er en investering i å bli en trygg og flink sjåfør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS, har du mulighet til å øvelseskjøre privat også? Da kan du spare mye penger mht kjøretimer iallefall. Det er også viktig å huske at Pingtings prisliste gjelder for én gang - om du ikke klarer teorien eller oppkjøringen første gangen, noe som er vanlig, må du betale det på nytt igjen neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40.000 burde holde i massevis! Hvis du er 30 år gammel burde du jo ha fått med deg en del av trafikkreglene og hvordan man kjører uansett... Og øvelseskjør mye, men med noen som er litt strenge så du ikke får uvaner.

Jeg tok lappen for 8 år siden og betalte litt under 13.000,- men nå er det vel blitt regler for hvor mange vanlige kjøretimer man må ha også. Det måtte man ikke da, så siden jeg har kjørt bil siden jeg kunne gå slapp jeg unna med en dobbelttime =P Eller, jeg tok vel to iom. at jeg var ferdig med alt en måned for tidlig. Men det var jo mitt eget valg!

Og sjekk priser hos forskjellige firmaer! De mindre firmaene er ofte billigere enn de dyre har jeg hørt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS

Tusen takk for gode svar!

Jeg har lite muligheter for jevnlig øvelseskjøring privat, så regner med at jeg trenger en del timer...

Er klar over at det blir dyrere ved stryk ja... er vel en karantenetid også?

En annen ting: Jeg vurderer å bruke en kjøreskole i nabokomunen, da en bekjent driver denne, og jeg kan få noe rabatter. Vil jeg da sansynligvis slippe oppkjøring midt i Oslo sentrum?

Hvis jeg får startet opp relativt raskt, tror dere det vil være mulig å få lappen før oktober da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS

Tusen takk for gode svar!

Jeg har lite muligheter for jevnlig øvelseskjøring privat, så regner med at jeg trenger en del timer...

Er klar over at det blir dyrere ved stryk ja... er vel en karantenetid også?

En annen ting: Jeg vurderer å bruke en kjøreskole i nabokomunen, da en bekjent driver denne, og jeg kan få noe rabatter. Vil jeg da sansynligvis slippe oppkjøring midt i Oslo sentrum?

Hvis jeg får startet opp relativt raskt, tror dere det vil være mulig å få lappen før oktober da??

Såvidt jeg husker er det 2 uker karantene på teoriprøven og 4 uker på oppkjøring. Det står på nettsidene til Vegvesenet.

Ang. kjøreskolen i nabokommunen, så er jeg litt delt på hva jeg synes du bør gjøre. Rabatter er bra, da kan du jo også ha råd til å koste på deg en ekstra time om det er noe du føler at du ikke er så flink til. Samtidig så synes jeg IKKE at du bør unngå Oslo. Hvis du bor i Oslo og skal kjøre i Oslo, så bør du lære deg Oslo-trafikken. Dette kommer selvfølgelig også veldig an på hva slags sjåfør du er - er du rolig og kjapp i oppfatningen så er det ikke nødvendigvis så ille å ta opplæringen et annet sted, mens hvis du er stressa, uoppmerksom og redd så kan du fort bli med hindring for trafikken enn en del av den. Jeg har en del venner som har tatt lappen andre steder og som har hatt noen katastrofale kjøreturer i Oslo. Og noen som klarer det helt fint. Jeg vil uansett si at det viktigste er at du tar ansvar for å kunne kjøre på en forsvarlig måte uansett hvor du kjører. :)

Og: jeg vil nå mene at du skylder barna dine både det å være en trygg sjåfør, og at du har muligheten til å kjøre dem til sentrum eller andre steder når det er aktiviteter de vil være med på.

Hvor oppkjøringa går kommer an på hvilken trafikkstasjon du bruker (oversikt på vegvesenets side), men er det i nærheten av Oslo så er det sannsynlig at noen av rutene går dit. Og husk at ikke ikke alle som kjører opp i Oslo kjører gjennom sentrum heller!

Lappen innen oktober kan være overkommelig tror jeg. Jeg startet i midten av januar og tok lappen for noen dager siden. Da hadde jeg i gjennomsnitt en kjøretime i uka, og har kjørt litt privat også. Men dte kommer jo an på da - noen er fødte sjåfører og lærer veldig fort, mens andre er kjempetreige.

Endret av Pingting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS

Takk for utfyllende svar.

Er flere grunner til at jeg vurderer kjøreskole i nabokomunen, ikke bare rabatten. Men det er faktisk kortere dit enn til nærmeste innover i Oslo.

Og det er nok mest denne veien jeg kommer til å kjøre, samt motorveien gjennom Oslo

Men ja klart jeg bør lære å kjøre i sentrum også...

Huff ikke så greit dette, er egentlig livredd for å sette meg bak rattet! Men innser at jeg snart MÅ, da gubben heller ikke har lappen, og det går bare ikke lenger når nr 2 kommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte ca. 30 000, hadde ikke mulighet til å øvelseskjøre så mye privat annet enn med automat. Begynte med kjøretimer i februar, og hadde lappen i august. Kjørte jevnlig, men ikke intensivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nei, ingen garanti for at du slipper Oslo sentrum. Jeg hadde oppkjøring i Lillestrøm, og nesten hele ruta mi var i Oslo sentrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...