Gjest kvinnen Skrevet 5. mai 2012 #1 Skrevet 5. mai 2012 Har hørt at alle typer hormonpreparater både hindrer eggløsning, gjør det vanskelig for sædcellene å svømme og i tillegg hindrer et egg i å feste seg hvis det altså mot formodning skulle skje en eggløsning. Har lest litt i felleskatalogen, og der står det ingenting om den siste virkningsmekanismen. Om f.eks. Cerazette står det dette: "Ovulasjonhemming. Økt viskositet av cervixsekretet". Altså ingenting om at et eventuelt befruktet egg ikke skal feste seg. - Så dere som mener dette, hvor har dere dette fra? Om det stemmer synes jeg det er rart at det ikke er opplyst om det da none kanskje ikkje hadde vært komfortable med å bruke et slikt produkt av samvittighetsgrunner. Er det noen som har noen dokumentasjon på at et eventuelt egg ikke vil feste seg?
lys Skrevet 5. mai 2012 #2 Skrevet 5. mai 2012 Felleskatalogen kan være litt mangelfull. En av virkningene til hormonpreparatene er på livmorslimhinnen (endometriet), de hindrer tilstrekkelig oppbygging av denne (skjer normalt for at det skal være optimale forhold for et befruktet egg å feste seg). Dette er også årsaken til at mange opplever mindre menstruasjonsblødning når de bruker hormonpreparat (det er slimhinnen som støtes ut og er "mensen")
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #3 Skrevet 6. mai 2012 Jepp, som Lys sier bygger ikke livmorslimhinnen seg opp når man ikke får eggløsning, men holder seg tynn hele perioden. Dette gjør at egg vanskelig kan feste seg dersom det mot all formodning skulle ha blitt befruktet. Grunnen til at dette ikke nevnes er vel fordi det henger tett og naturlig sammen med manglende eggløsning.
Gjest TS Skrevet 6. mai 2012 #4 Skrevet 6. mai 2012 Takk for svar. Så dette betyr egentlig at alle hormonpreparat i teorien KAN føre til en SA? Men hvis det skulle skje en SA, da hadde denne mest sannsynlig skjedd rundt eggløsningstid (fordi virkningsmekanismen med å hindre eggløsning hadde sviktet) og jeg ville fått en blødning? Før jeg begynte med hormonpreparat så fikk jeg litt eggløsningssmerter. Har hatt dette én gang når jeg har brukt hormonpreparat, men ingen blødning eller andre symptomer på at jeg kunne hatt en SA eller blitt gravid. Har alltid bare hatt "mensen" når jeg skal, så da har jeg vel vært trygg? Visste ikke dette. Jeg er en av de som ser på befruktning som starten på et menneske, og jeg hadde ikke tatt abort om jeg ble gravid. Men kan ikke bruke kondom resten av livet heller. Skal jo tross alt leve. Hvor har dere funnet denne informasjonen?
lys Skrevet 6. mai 2012 #5 Skrevet 6. mai 2012 Takk for svar. Så dette betyr egentlig at alle hormonpreparat i teorien KAN føre til en SA? Men hvis det skulle skje en SA, da hadde denne mest sannsynlig skjedd rundt eggløsningstid (fordi virkningsmekanismen med å hindre eggløsning hadde sviktet) og jeg ville fått en blødning? Før jeg begynte med hormonpreparat så fikk jeg litt eggløsningssmerter. Har hatt dette én gang når jeg har brukt hormonpreparat, men ingen blødning eller andre symptomer på at jeg kunne hatt en SA eller blitt gravid. Har alltid bare hatt "mensen" når jeg skal, så da har jeg vel vært trygg? Visste ikke dette. Jeg er en av de som ser på befruktning som starten på et menneske, og jeg hadde ikke tatt abort om jeg ble gravid. Men kan ikke bruke kondom resten av livet heller. Skal jo tross alt leve. Hvor har dere funnet denne informasjonen? Ok, ser problemstillingen din ... Jeg tror hovedeffekten til p-piller/minipiller/andre hormonpreparater ligger i hindring av eggløsning. Og hvis man bruker preparatet som foreskrevet er det svært liten sjanse for at det skjer en eggløsning med påfølgende befruktning (slik at man får "nyttiggjort" seg av av effekten på livmorsslimhinnen - slik jeg ser det er dette mer en tilleggseffekt siden man påvirker hormonene som styrer eggløsning og disse også påvirker livmorsslimhinnen, men som da i en viss grad vil kunne ha bidratt til hindring av implantasjon av bekfruktet egg om eggløsning mot formodning skulle skje). Men nå vet jeg da ikke helt sikkert hvor stor andel av de preventive effektene som kan tilskrives de ulike mekanismene hormonpreparater virker på. (eggløsning, slimhinnehemming og endring i cervixsekret). Jeg studerer medisin, derfor vet jeg litt om virkning av prevensjonsmidlene.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #6 Skrevet 6. mai 2012 Nå er det jo en del som går på p-piller eller minipiller som likevel blir gravide, men de fleste beholder barnet til tross for at de fortsetter med pillene ei god stund før de oppdager graviditeten. At du blir gravid på piller betyr ikke automatisk at du spontanaborterer.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #7 Skrevet 6. mai 2012 Du finner mer info her: Minipiller og virkning
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå