Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Alle barn slår en eller annen gang. Her har det fungert best å bare overse det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lett på de første 6 sidene her, men ikke funnet temaet. Og søkefunksjonen får bare frem 0 svar. Så jeg forsøker på nytt emne jeg, selv om det sikkert har vært oppe flere ganger før.

Som tittelen sier, så har jeg en ettåring (15 mnd) som har begynt å slå. Han startet med å slå meg på skulderen eller i ansiktet når han ble sint. Jeg tok tak i det ved å si bestemt, men ikke sint "Nei, det er ikke lov å slå." Og avhengig av situasjonen så sa jeg "Da må mamma gå bort/du gå bort" og enten satte jeg han ned på gulvet eller gikk bort fra leken selv. Aldri langt. Han kom som regel etter eller strakte seg opp til meg etter kort tid. Da viste jeg at vi heller må kose med hånda, stryke på kinnet. Og dette fungerte flott. Han har ikke slått verken meg eller pappaen etter ca en ukes tid med dette.

MEN så begynte han heller å slå seg selv. Når det er noe han blir frustrert over så slår han seg selv i ansiktet. Hvis han tar noe han ikke får lov til, og jeg tar det fra ham, så slår han. Eller hvis han vil opp av vognen og jeg sier nei.

Jeg har prøvd å ignorere, si nei, forklare, prøve kose-metoden og sette ham fra meg/gå. Men det fungerer ikke på samme måten som da han slo andre. Vi spurte i barnehagen, men han var verken en som slo andre eller ble slått noe særlig. Og jeg er 99,9% sikker på at ingen har slått ham som straff.

Er det noen som har noen tips eller råd?

Vi har hatt akkurat samme problemet og slapp av-han er en normal og helt fin og fornøyd gutt, men som bhg sa og som vi har lest og tolket situasjonenen selv- så var det hvertfall for vår sønn en stor frustrasjon å ikke bli forstått med EN GANG og å bli fysisk er jo den raskest utveien. Han har også slått seg selv og gud, som jeg fikk panikk-men etterhvert som språket ble bedre og bedre-forsvant denne slåingen. Ha fokus på positiv forsterking og mild bruk av stemmen og en ydmyk kroppsholdning når dere merker at han er i ferd med å hisse seg opp. Sett deg ned og møt øynene hans, la være med å svare umiddelbart, men la det bli en pause. etterhvert som han blir eldre får han da sjansen til å korrigere seg selv når han ser at du møter aggresjonen med ro. Ros alt som er bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...