AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #1 Skrevet 5. mai 2012 ... ikke vil sitte ved siden av en kenyansk jente fordi hun lukter svette? Eller fordi jeg avviser en afghansk fyr fordi han er pågående og frekk? Eller om jeg kjefter på en afrikansk mann fordi han røyker inne på bussen? -alt dette har jeg opplevd. Selv satt jeg ved siden av en jente fra kongo i klassen, da jeg gikk på bjørknes ifjor. Hun tok mye plass og pratet høyt, og jeg følte meg som en liten, hvit flis som var så sjenert, ved siden av henne. Men så ble vi kjent, og vi hadde en god tone oss imellom. Begge ville ha gode karakterer, så vi hjalp hverandre frem. Hun deltok aktivt i timene, og likte å prate hele tiden. Til slutt spurte hun meg: "Alle lærerene vet hvem jeg er, og det er sikkert fordi jeg er svart." Da sa jeg "Nei, det er fordi du deltar altivt i timene." Dette syns hun var bra nok svar, og slo seg til ro med dette. For hadde hun vært stille og anonym, ville ingen lagt merke til henne. En annen gang spurte hun meg "Jeg forstår ikke norsk humor. Tullet han nå, eller var han alvorlig?" Da sa jeg "Nå var han ironisk". Og da lo hun, men ofte spurte hun meg, fordi hun var usikker. Så, ikke tenk at det er noe med hudfargen, rasen eller religionen din, noen ganger kan det hende at du rett og slett bare er irriterende, frekk, lukter vondt, at kjemien ikke stemmer, eller at du blir lagt merke til fordi du prater mye eller har en spesiell latter. Rasisme er et sterkt ord, som bør bli brukt i de rette sammenhenger. Jeg syns det er mer rett å bruke ord som fremmedfrykt og kulturkræsj, siden det meste bunner i usikkerhet, redd for det fremmede, at man har forskjellige meninger og holdninger misforståelser. 7
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #2 Skrevet 5. mai 2012 ... ikke vil sitte ved siden av en kenyansk jente fordi hun lukter svette? Eller fordi jeg avviser en afghansk fyr fordi han er pågående og frekk? Eller om jeg kjefter på en afrikansk mann fordi han røyker inne på bussen? Basert på det, nei, absolutt ikke. Det er en helt gyldig grunn til å mislike noen. Og da er det de de gjør som er kilden til det. Men hvis man begynner å påstå at alle er sånn, eller mislike andre basert på hva en gjør, eller om dette kun gjelder utlendinger, vel da begynner jeg å lure. For jeg antar at du hadde reagert likt om dette var en person med samme hudfarge og opprinnelse som deg, ikke sant? 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå