Gå til innhold

Matintoleranse

Fremhevede innlegg

Gjest matvrak
Skrevet

Hei!

Jeg tror jeg har en form for matintoleranse/allergi etc. men jeg klarer ikke å se et mønster for hva det er jeg tåler eller ei.

Noen som har lyst til å hjelpe meg?

Idag lager magen min noen skrekkelige lyder, jeg føler meg oppblåst og er veldig trøtt. Det var jeg ikke imorges. Jeg startet dagen med å spise en salat (den samme jeg spiste igår og dagen før, og alt var fint).

Deretter drakk jeg en kaffe mocca, og tok et par sigaretter. Etter dette ble jeg helt rar og sliten og måtte legge meg. Spiste to knekkebrød med ost, som jeg nesten ikke fikk ned.

Andre dager funker det helt fint med kaffe. Det samme gjelder røyk. Men jeg har merket at jeg kan få mageknipe og bli svimmel dersom jeg røyker på relativt tom mage, som i dag.

Føler meg tappet for energi og tømt for næring..

Spiser jeg løksuppe så går magen bananas. Nesten diare og veldig pinlige lyder når jeg er på toalettet. Det samme kan skje dersom jeg spiser middag med saus som inneholder rømme eller fløte.

Å spise rømme rett fra boksen går derimot helt greit. Løk i moderate porsjoner er vanligvis heller ikke noe problem. Kald fløte er heller ikke stress.

Noen ganger når jeg spiser kokt egg så kan jeg bli kjempetrøtt, og føle at øynene er irriterte - de klør ikke, det føles mer som om de hovner opp.

Av øl får jeg skikkelig magekrampe, det samme kan jeg av og til få av is.

Kald melk med o'boy er aldri noe problem. Juice kan gjøre meg oppblåst, det samme kan nøtter og epler.

Risgrøt gjør vanligvis magen min kjempefin.

Noen ganger er magen helt ok med brød, andre ganger går den bananas.

Noen som kjenenr seg igjen eller har noen råd å komme med?

Jeg tenker å gå til legen, men har særdeles lite lyst å få et kamera sendt opp verken den ene eller den andre veien... :/

Er kjempetakknemlig for alle svar, så hvis du har noen råd til meg, tusen takk!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville kontaktet Balderklinikken. Men av det du beskriver så høres det iallefall ut som du reagerer på mat med egg, gluten og laktose/kasein.

Men det er ikke smart å kutte ut noe av det før du har fått testet det hos lege, siden da kan du bli nødt til å begynne å spise det igjen, og det er MYE verre enn å holde ut til du har blitt undersøkt.

Det er også refusjonsordninger fra folketrygden som du kan gå glipp av med å begynne på egenhånd og kutte matvarer.

Men et tips er altså Balderklinikken. Lykke til.

Skrevet

Jeg er litt sånn jeg og, noen ganger reagerer jeg voldsomt på noe mat som jeg ellers tåler helt fint. Kanskje det kan ha noe med kombinasjonen av hva man ellers har spist den dagen? Men jeg vet ikke så mye om sånt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...