AaaaK Skrevet 5. mai 2012 #1 Skrevet 5. mai 2012 Nå har jeg begynt å trene for fult. Har holdt det regelmessig de siste månedene, men i det siste har motivasjonen og teknikken sviktet, så jeg har fått meg en personlig trener! Veldig fornøyd med det! Målet er å forme, stramme opp og rett og slett markere muskler. Hun vil at jeg skal få i meg proteiner, proteiner, proteiner, så jeg tenkte jeg skulle kjøpe meg pulver så jeg kan lage shake. Men hvilket skal jeg ta? Utrolig stort utvalg... Hva er det jeg ser etter her. Og skal jeg ta det før eller etter trening? Eller rett og slett bare litt innimellom?
vogue90 Skrevet 5. mai 2012 #2 Skrevet 5. mai 2012 Man må ikke ta proteinpulver om man klarer å få i seg nok protein gjennom kostholdet, men jeg synes det er veldig greit for å få i seg nok:) Om du tar før/etter trening kommer mest an på hvor lenge det er siden du har spist eller hvor lenge det er til du skal spise. Selv bruker jeg myoprotein (mocca) fra http://myrevolution.com Det smaker kjempegodt:) Også veldig godt i havregrøt. Mange anbefaler også proteinpulver fra iherb, som så vidt jeg husker er en del rimeligere.
AaaaK Skrevet 5. mai 2012 Forfatter #3 Skrevet 5. mai 2012 Men er det farlig å få i seg for mye proteiner? Spiser mye egg, kylling og fisk.
vogue90 Skrevet 5. mai 2012 #4 Skrevet 5. mai 2012 Veldig store mengder kan være skadelig for nyrene, men det skal msse til. Her står det litt om proteinbehov: http://fitnessbloggen.no/optimalt-proteininntak/
Miah Skrevet 5. mai 2012 #5 Skrevet 5. mai 2012 Tror nok ikke du skal være redd for å få i deg for mye proteiner, det skal en god del til for å få det til. Er mange bloggere der ute som blogger om trening, og mange av dem legger ofte ut oppskrifter. Oppskrifter på kaker med protein, gode middager eller rett og slett hvordan man skal kutte ut usunne varer sånn som sukker. Eksempler: Dedication Kristine Solhaug Kriweb
Gjest Skitten pique Skrevet 5. mai 2012 #6 Skrevet 5. mai 2012 Proteinbehov kommer litt an på trenings.. hva skal man si - treningsopplegget ditt. Men til alle former for trening er protein lurt uansett. Whey protein er rimelig og funker bra.
Tinelise Skrevet 5. mai 2012 #7 Skrevet 5. mai 2012 Veldig greit å spørre om smaksprøver fra de forskjellige leverandørene før du kjøper! Jeg MÅ ha et som ikke smaker håpløst om man blander det i vann Akkurat nå har jeg Proteinfabrikken sitt Whey isolat Fruit Punch (myseprotein) og den er veeeldig mye bedre enn den samme i jordbær. Før hadde vi 2 typer proteiner. Rett meg om jeg har feil noen, men jeg tror den ene var av en "langsommere" type som vi tok før trening for å få utbytte av det under trening, mens den andre var hvertfall myseprotein som vi tok rett etter trening som jeg mener kroppen tar opp raskere. Nå tar jeg proteinshake rett etter trening og av og til før eller om morgenen, men mest fordi jeg ikke er spesielt glad i kjøtt og sikkert ikke får i meg nok generelt sett!
Gjest Skitten pique Skrevet 5. mai 2012 #8 Skrevet 5. mai 2012 Før hadde vi 2 typer proteiner. Rett meg om jeg har feil noen, men jeg tror den ene var av en "langsommere" type Kasein?
Hattie_ Skrevet 5. mai 2012 #10 Skrevet 5. mai 2012 $20 for dette proteinpulveret, er ikke dårlig! Det smaker ikke biff, selvom det heter det. Ellers anbefaler jeg dette i fra Whey. Ta en scoop i morgen-kaffen din, og en shake etter trening.
Catnip Skrevet 6. mai 2012 #11 Skrevet 6. mai 2012 Veldig for proteinshake! Jeg er overbevist om at proteinshake hjelp meg å få definerte armer og mage, dette kom raskt etter at jeg innførte en shake etter hver treningsøkt. Før hadde jeg problemer med å få i meg nok kalorier på en dag (lå på mellom 1000- 1300), men etter at jeg ble obs på dette og begynte å spise mer og få i meg mer protein, har jeg virkelig merket fremgang. Driver stadig og perser på styrkeøvelsen mine, og det føles så bra! Man kan få det gjennom kosten også, men jeg har ikke tid eller ork til å steke kyllingfilet og koke egg hele tida. Bleh. (Nå hørtes jeg ut som jeg jobber for et proteinshakefirma eller noe. Men gjør ikke det, altså. SÆRRI. Gi proteinshake et forsøk!)
AaaaK Skrevet 6. mai 2012 Forfatter #12 Skrevet 6. mai 2012 Men nå har jeg lest litt rundt, og noen mener at man legger på seg av dette...? Er ikke det litt rart hvis min personlige trener mener jeg bør få i meg proteiner for å definere muskler? Da antar jeg jo at en proteinshake burde være bra, ikke gjøre meg feitere? Føler at å bli feitere og å definere muskler blir to motstridende effekter...? Jeg rakk ikke få svar førjeg var i butikken, endte med whey tech med jordbær. Må vel ærlig innrømme at jeg prøver å vende meg til den utvannede smaken...
LittleJ Skrevet 6. mai 2012 #13 Skrevet 6. mai 2012 Prøv å blande det ut med rismelk, smaker visst bedre! Prøvde jordbær-shake fra Noka istad, og ikke snakk om at jeg putter i meg no sånt =P
Tinelise Skrevet 6. mai 2012 #14 Skrevet 6. mai 2012 Man vil jo legge på seg dersom man har i seg for mye. Det er jo kalorier i dette også, så om man ikke tenker over det er det jo "ekstra" kalorier hver dag. Ellers så trenger musklene proteiner for å bygges, så derfor foreslår din pf at du skal få i deg mer proteiner. Proteinpulver er jo bare en enklere måte å få i seg proteiner på.
Miah Skrevet 6. mai 2012 #15 Skrevet 6. mai 2012 Men nå har jeg lest litt rundt, og noen mener at man legger på seg av dette...? Er ikke det litt rart hvis min personlige trener mener jeg bør få i meg proteiner for å definere muskler? Da antar jeg jo at en proteinshake burde være bra, ikke gjøre meg feitere? Føler at å bli feitere og å definere muskler blir to motstridende effekter...? Jeg rakk ikke få svar førjeg var i butikken, endte med whey tech med jordbær. Må vel ærlig innrømme at jeg prøver å vende meg til den utvannede smaken... Det handler om hvor mange kalorier som går inn, og hvor mange som går ut. Om man legger på seg når man legger til et par shaker i kostholdet sitt får man rett og slett i seg for mange kalorier. Proteiner er musklenes byggeklosser, så man fokuserer gjerne på det når man trener. Får man i seg for lite proteiner kan man dermed få problemer med å få mer muskler på kroppen. Proteiner metter ganske bra, så man kan bruke det til vektnedgang. Man kan også bruke det til vektoppgang, eller bare for å få i seg nok proteiner på en enkel og billig måte. Jeg sliter med å få i meg nok næring hver dag, og da blir en shake eller en scoop i kaffen en enkel løsning. Ikke vær redd for proteiner, det er ikke farlig. Jeg liker ChocoRite (finnes på iHerb her), er billig og helt OK. Lang fra det reneste på markedet, men helt greit. Et godt sted å begynne, synes jeg, og det smaker ganske godt!
Gjest alille Skrevet 6. mai 2012 #16 Skrevet 6. mai 2012 Noen som har forslag til protein uten laktose fra iHerb? Jeg trenger proteinpulver, men har veeeldig dårlig råd for tiden, og iHerb er så billig. TS: Du legger på deg hvis ditt totale inntak er større en forbruket, akkurat som med annen mat. Jeg synes det er genialt å kombinere proteinshake med en banan rett etter trening, så jeg greier å vente en time eller to før jeg MÅ ha mer mat. Uten proteinshaken (som nå som jeg ikke har råd til det) er jeg sulten som et helvete etter trening. For meg som ikke ønsker å spise mye kylling eller ha et enormt inntak av egg/rødt kjøtt/etc og heller ikke kan spise meieriprodukter med laktose er proteinpulver genialt. Eneste jeg har erfaring med er M-factor. Det er ikke noe godt, men man venner seg til smaken. Men jeg nekter å blande det i mat som mange fitnessfolk anbefaler - man ødelegger ikke god mat med ekkelt pulver!
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #17 Skrevet 6. mai 2012 Men nå har jeg lest litt rundt, og noen mener at man legger på seg av dette...? Er ikke det litt rart hvis min personlige trener mener jeg bør få i meg proteiner for å definere muskler? Da antar jeg jo at en proteinshake burde være bra, ikke gjøre meg feitere? Føler at å bli feitere og å definere muskler blir to motstridende effekter...? Jeg rakk ikke få svar førjeg var i butikken, endte med whey tech med jordbær. Må vel ærlig innrømme at jeg prøver å vende meg til den utvannede smaken... Du legger på deg hvis du spiser mer enn du forbruker. Er ikke mer komplisert enn som så...
Dragonfly84 Skrevet 7. mai 2012 #18 Skrevet 7. mai 2012 Hvis du vil ha protein som smaker godt er det mye hos tech nutrition. F.eks. Sprek med bærsmak, prozyme med sjokosmak. Men det er veldig dyrt, da.
KaDust Skrevet 7. mai 2012 #19 Skrevet 7. mai 2012 Proteinshake legger man ikke på seg av, gainer legger man nok litt på seg av. Jeg bruker Whey protein-pulver og tar det etter trening fordi jeg ikke gidder å ta med frukt e.l til treningssenteret. Jeg rekker ikke hjem før tidsramma er gått for når man bør spise etter trening.
Fantomina Skrevet 7. mai 2012 #20 Skrevet 7. mai 2012 Jeg har startet med å drikke en proteinshake fordi jeg vil ha noe som gir rask næring etter trening. Før har jeg drukket sjokolademelk, men jeg har ikke råd til å bruke 100 kroner i uka på Litago. Har ikke plass til så mye i sekken jeg sykler med til skolen (40 liter fylles raskt med pensum og treningsklær, gitt), så jeg har med én vannflaske og én shakeflaske utpå sekken. Jeg har egentlig ikke noen tips, men vil advare deg mot smaken på det pulveret jeg bruker. Jeg har Whey gourmet med melkesjokoladesmak. Det er kjøpt utelukkende pga. smaken, fordi jeg ville ha noe som smakte som sjokolademelk. Jeg er ikke imponert over smaken, og vil ikke anbefale det videre til noen. Det reklameres med at det er det mest velsmakende proteinpulveret, og hvis dét er det mest velsmakende proteinpulveret så vil jeg ikke engang smake noe annet, for det smaker helt jævlig. Jeg er ganske altetende innen sjokoladeverdenen, men dette er ille.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå