Gå til innhold

Legejournaler

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bare lurer på hva som blir ført i pasientjournaler? Tenker mest i forhold til allergier? Jeg spør fordi jeg er ekstremt allergisk til et antibiotika som heter Erymax, og jeg er redd for å havne på sykehus i så dårlig forfatning at jeg ikke vil klare å gjøre rede for at jeg ikke må få dette. Det tok nesten livet av meg sist; overlevde bare fordi jeg var så ung mente de.

Hjelp?:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

slapp av, dette blir registrert i journalen din og på din pasientprofil om du har gitt legen din beskjed om dette :) om du ikke har vært på sykehuset før så spør de deg alltid om allergier når du kommer inn. du kan jo skrive en lapp i lommeboken din som det står: CAVE: EryMax! (synlig) om du er redd du skal komme inn bevisstløs :)

om du skal komme inn på sykehuset med en henvisning fra legen din har han garantert skrevet dette i henvisningen slik at de på sykehuset vet om dette.

og ALT blir skrevet i journalen din på sykehuset om du lurte :)

hilsen helsesekretær som jobber med journaler daglig :)

Endret av ^me^
AnonymBruker
Skrevet

slapp av, dette blir registrert i journalen din og på din pasientprofil om du har gitt legen din beskjed om dette :) om du ikke har vært på sykehuset før så spør de deg alltid om allergier når du kommer inn. du kan jo skrive en lapp i lommeboken din som det står: CAVE: EryMax! (synlig) om du er redd du skal komme inn bevisstløs :)

Dette skjedde da jeg var en 7-8 år gammel så jeg husker ikke så mye av det, var helt borte pga. feberen uansett. Men om moren min kan ha gitt legen min beskjed om dette i ettertid aner jeg ikke, og vi har ikke kontakt i dag + at jeg har bytta fastlege.

Har vurdert lapp i kortholderen, evt. et armbånd. Lommeboken kan jo lett komme bort i en ulykke.

Skrevet

Dette skjedde da jeg var en 7-8 år gammel så jeg husker ikke så mye av det, var helt borte pga. feberen uansett. Men om moren min kan ha gitt legen min beskjed om dette i ettertid aner jeg ikke, og vi har ikke kontakt i dag + at jeg har bytta fastlege.

Har vurdert lapp i kortholderen, evt. et armbånd. Lommeboken kan jo lett komme bort i en ulykke.

da må du ta deg en tur til legen din og si at du har hatt allergisk reaksjon på EryMax. journalnotatene fra din forrige lege kan du få skrevet ut eller lagt på en cd disk som du kan levere til din nåværende lege, og det er det kun du som kan gjøre, det har ikke din fastlege rett på å innhente selv.

AnonymBruker
Skrevet

da må du ta deg en tur til legen din og si at du har hatt allergisk reaksjon på EryMax. journalnotatene fra din forrige lege kan du få skrevet ut eller lagt på en cd disk som du kan levere til din nåværende lege, og det er det kun du som kan gjøre, det har ikke din fastlege rett på å innhente selv.

Okay, da skal jeg gjøre det:) Takk for hjelp^^,

Skrevet

bare hyggelig :)

Gjest Gjest
Skrevet

om du skal komme inn på sykehuset med en henvisning fra legen din har han garantert skrevet dette i henvisningen slik at de på sykehuset vet om dette.

og ALT blir skrevet i journalen din på sykehuset om du lurte :)

hilsen helsesekretær som jobber med journaler daglig :)

Om det er ulike sykehus også? Jeg tviler på at det har kommet noe sentralt system pga personvernet.

TS: Rødt CAVE armbånd, og lapp i lommeboka, og det bør gå greit :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dette er fryktelig lenge siden, kan det godt hende at du tåler EryMax nå. Var jeg deg, ville jeg fått sjekket ut dette, jeg ville fått på det rene hva jeg tålte og ikke tålte av antibiotika.

EryMax er et relativt smalspektret antibiotikum, så det skal vel godt gjøres at du kom inn bevisstløs på et sykehus og ble foret med EryMax...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om det er ulike sykehus også? Jeg tviler på at det har kommet noe sentralt system pga personvernet.

Når jeg var innlagt på sykehuset sist (etter et biluhell) spurte de hvem fastlegen min var, så alt ble sendt til fastlegen min og skrevet inn i journalen. Dette fant jeg ut når jeg et par år senere var til spesialist som så i journalen at jeg hadde vært på sykehuset, og brukte prøvesvarene fra den gang som sammenligningsgrunnlag. Dette var nærmeste sykehus, så jeg vet ikke hvordan det er hvis man havner på sykehus i en annen landsdel.

Skrevet (endret)

uansett hvilket sykehus du havner på så tar de kontakt med fastlegen din ang. medisinske opplysninger. alt som blir oppdaget,diskutert, sjekket og konkludert med mens du er der inne blir skrevet inn i journalen. det er veldig lite som ikke blir skrevet inn i journalen din. til og med "ikke møtt" blir skrevet inn i journalen :)

det er ikke noe sentralt system nei, kun likt datasystem på de fleste sykehus (DIPS), men de kan ikke se hva andre sykehus har skrevet om deg, de opplysningene må innhentes ved behov (det gjør sykehuset selv om de trenger det)

notatene skrevet i journalen din på sykehuset blir direkte sendt til fastlegen din som overnevnete nevner her ja :) men notatene skrevet av fastlegen din blir ikke sendt til sykehuset med mindre sykehuset spør om de :)

Endret av ^me^
AnonymBruker
Skrevet

Det skal mye til at du kommer i en situasjon hvor dette kan bli et problem. KOmmer du bevisstløs til sykehus og man mistenker infeksjon, er det ikke EryMax man starter opp med, men mer bredspektrede antibiotika.

Men det kan være lurt å i hvert fall informere dine nærmeste om dette, slik at de kan hjelpe til med å opplyse om det hvis det skulle bli aktuelt.

Jeg jobber på sykehus, og har aldri i mitt liv sett i en pasients lommebok, så en lapp der ville jeg ikke sett. Røde CAVE-armbånd har jeg aldri hørt om, så det er ikke sikkert jeg ville lagt merke til det heller. Det er noe annet med kjente sykdomssmykker som f.eks. epilepsi-smykket.

Skrevet (endret)

Det skal mye til at du kommer i en situasjon hvor dette kan bli et problem. KOmmer du bevisstløs til sykehus og man mistenker infeksjon, er det ikke EryMax man starter opp med, men mer bredspektrede antibiotika.

Men det kan være lurt å i hvert fall informere dine nærmeste om dette, slik at de kan hjelpe til med å opplyse om det hvis det skulle bli aktuelt.

Jeg jobber på sykehus, og har aldri i mitt liv sett i en pasients lommebok, så en lapp der ville jeg ikke sett. Røde CAVE-armbånd har jeg aldri hørt om, så det er ikke sikkert jeg ville lagt merke til det heller. Det er noe annet med kjente sykdomssmykker som f.eks. epilepsi-smykket.

jeg jobber ikke selv på akuttmottak og vet lite om akkuratt dette med hvilke rutiner akuttmottakene har på dette.

hva med og snakke om dette med legen din ts?han/hun vet kanskje hva som er nødvendig og ikke? :)

Endret av ^me^

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...