Gå til innhold

Legene tar det ikke alvorlig..

Fremhevede innlegg

Gjest makarenaa
Skrevet

Samboeren min har slitt i flere år med eksem (fjeset, armer, brystet), og den fortsetter bare å spre seg. Det er rødt, han klør seg mye, og sier innimellom at huden i fjeset kan føles som en "maske". Han har vært til både fastlege flere ganger, og en "hudekspert". Det virker som ingen av dem tar det sånn særlig seriøst, og ikke legger en innsats i å finne ut hva det er. Det jeg har fått inntrykket av er at han har kommet dit, og iløpet av fem min har de "konkludert" med hva det KAN være og bare sier "prøv denne kremen her"... Ingen tester eller undersøking eller noe. Han har prøvd utallige kremer og ingenting har hjulpet til nå. (og den timen hos hudeksperten hadde han ventet i over ett halvt år på å få - og han fikk fem min der inne... og må vente like lenge på ny time hvis han skal ha flere)

Dette går veldig utover livskvaliteten hans, og han er ofte deppa og irritabel fordi han plages så mye av dette. Han syns heller ikke at det er noe lett å gå på jobb lengre. I tillegg har sønnen vår på under ett år begynt å få noen små utslett som kan ligne på pappaens. Hvor kan han få hjelp til dette, og bli tatt seriøst?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville henvendt meg til Villa Derma (rikshospitalet), hvis det går ut over livskvaliteten hans. Jeg fikk behandling der i tre uker i fjor, og jeg har en helt fantastisk hud nå!

Jeg var så ille at jeg såvidt ikke klarte å bevege meg når jeg kom dit da.

Jeg opplevde lenge at jeg også ikke ble tatt helt seriøst. Men så fikk jeg det voldsomme utbruddet, og ble straks sendt til villa derma, hvor jeg fikk ordentlig behandling og innføring i selvbehandling.

AnonymBruker
Skrevet

Har selv slitt(sliter) med eksem, og skjønner at det er super irriterende og frustrerende når det ingen som tar det alvorlig eller dere ikke finner noe som hjelper.

for meg så lå problemet i kløinga! jeg fikk hundre vis av behandlinger alt fra kremer, sykehus solarium, kalium - bad, bandasje behandling, and what not.. ble rett å slett deprimert av det hele, var ingenting som fungerte og jeg hadde store smerter, klødde meg til blods flere ganger dagen og til slutt var det så ille at jeg så vit ikke klarte og stå på bena grunnet eksem under føttene!

Så til løsningen, for meg var kløen problemet for hver behandling jeg fikk så klødde jeg og da måtte prosessen startes på nytt. Ergo var behandlingen nyttesløs fordi jeg senere kom til å klø det opp igjen. for meg var det sånn at jeg ikke klødde med vilje, men i søvne. Jeg hadde vært hos MANGE leger før det endelig var en som hørte på det jeg sa, han skrev ut en sterk sove medisin (husker ikke navn) og jeg tok den i en stund ble bedre, det sluttet og klø mye. så når jeg sluttet på medisinen så hjalp behandlingen.

• Liker 2
Gjest makarenaa
Skrevet

Drømmespill: Åh, så godt å høre! Ja, det går virkelig utover livskvaliteten, og i tillegg familielivet vårt.. Han trenger vel henvisning dit, eller? Vet du om det finnes noe lignende tilbud i Hordaland, tilfeldigvis? :)

AnonymBruker: Så bra at du har blitt bedre, og fant løsningen på ditt problem! :) Ja, det er sånn han også er. Kjempefrustrert og har vel egentlig gidd litt opp, for han tror jo ikke det er hjelp å få.. Samboeren min klør seg også til blods, og er skikkelig deprimert. Lurer nesten på om han har utviklet depresjon pga. dette.. Jeg skal nevne det du skrev for han om kløing i søvne osv. og se om han kjenner seg igjen.

Tusen takk for svar!!

AnonymBruker
Skrevet

Eksem-problemer er ofte utenfor legers fagfelt, jeg har også hørt "du får prøve denne" mange ganger. Krev en henvisning videre, får han ikke det må han skifte fastlege eller sende en klage!

• Liker 1
Skrevet

Drømmespill: Åh, så godt å høre! Ja, det går virkelig utover livskvaliteten, og i tillegg familielivet vårt.. Han trenger vel henvisning dit, eller? Vet du om det finnes noe lignende tilbud i Hordaland, tilfeldigvis? :)

Tusen takk for svar!!

Det vet jeg ikke desverre, er såpass heldig at jeg bor så nærme villa derma at det gikk helt greit å pendle mellom sykehus, skole og hjemme (i russetiden tilogmed).

Men uansett så ville jeg bedt om å få henvisning til sykehus. Etter min erfaring synes jeg mange av hudlegene som driver egne klinikker står litt fast i "sine" kremer.

AnonymBruker
Skrevet

Hudlidelser krever som oftest hudleger. Det er veldig vanlig at fastleger kommer til kort når det gjelder hudlidelser. Da min datter fikk psoriasis, ble hun straks henvist til hudlege, vår fastlege bare antydet og sa "muligens", men var helt klar på at dette skulle en hudelge se på.

Uansett - det er fastlegens ansvar. Dessverre kan ventetiden være lang, det kan ikke fastlegen gjøre stort annet med enn å anmode om at han blir prioritert. Men igjen - da må det jo være ganske akutt.

Gjest Nuppdupp
Skrevet

be han smelle solbrillene i bordet så de knuser og spørre legen pent "unnskyld, ser jeg ut som en forsøkskanin?" før dere bytter lege.

• Liker 1
Skrevet

En jeg var sammen med for "hundre år siden", var plaget med et hissig eksem som til tider lignet brennkopper.

Hudlegen sa det så ut som brennkopper, men siden det ikke smittet over på meg, kunne det ikke være det, siden brennkopper visstnok er hysterisk smittsomt.

Han prøvde alle mulige slags kremer og gikk i lange tider på kortisontabletter, tror jeg fortsatt kan hele røkla på rams om jeg tenker meg hardt om.

Enkelte perioder brukte vi over 500 kroner uka på bandasjer for å dekke over kremen som ble smurt på sårene, fordi den skulle få tid til å trekke inn. :S

Det som fungerte best for ham på det tidspunktet var Betnovat med Chinoform (tror det var det den het), samt store mengder Eurax og Atarax (kløstillende med søvndyssende effekt)

I hans tilfelle var det også stressrelatert, så i stressende perioder ble det bare verre. Fuktige levekår var også en killer, sol, varme og bading i saltvann var en vinner.

Såvidt meg bekjent har han det fortsatt i perioder nå i dag, men ikke i like stor grad som den gangen.

HAr dessverre ikke noe bedre forslag eller tips å komme med, men jeg vet hvor kjipt og vanskelig det kan være å være sammen med en som sliter med eksem og sår. Vondt for samboer blir ofte vondt for deg også, siden du liksom blir sittende der og ikke vet hva du kan gjøre for å få det til å bli bra. :sukk:

Gjest makarenaa
Skrevet

TS her. Tusen tusen takk for alle svar, og at dere deler egne erfaringer! Skal vise samboeren min denne tråden, så kan han se om han kjenner seg igjen i noe av dette. Kommer definitivt til å få han til å be fastlegen om henvisning til ett annet sted der han blir tatt mer seriøst, og der de har mer peiling.

Nok en gang, tusen takk :)

Gjest Gjest
Skrevet

NB! Det er en type kløende eksem som enkelte lider av som skyldes intoleranse mot gluten. Men det må påvises hos lege.

Da hjelper kostholdsending, og kremer er bortkastet.

Han må be om å bli skikkelig utredet og ikke finn seg i å bli avspist med beskjed om å prøve en krem én gang til.

Men mange er alt for pinglete inne hos legen. Spesielt menn. De skal ikke gjøre seg vanskelige. Vel, da kan man spørre seg om legen har rett til å gjøre seg vanskelig, når det er pasienten som betaler egenandelen og har lidelsen...

Skrevet

Jeg sliter med eksem, men har blitt tatt alvorlig føler jeg.

Likevel så er det ingenting å gjøre.

jeg har blitt testet for alt og ingenting og forsøkt det meste av salver, medisiner osv

Man må faktisk prøve forskjellige kremer selv om man kanskje føler seg som en forsøkskaning.

Ikke all eksem klarer man å finne årsaken til, ikke alle reagerer på samme måte på samme kremen.

Skrevet

Hei, jeg har slitt mye med eksem, og kjenner godt igjen hvordan det bla. er kløingen, og den ukontrollerte kløingen på natta, som nesten er verst.

Jeg var hos utallige leger, prøvd ut utallige behandlinger med salver,kortison, lysbehandling etc. Det hjalp i en periode der og da, men det kom like sterkt tilbake.

For noen måneder siden oppsøkte jeg en privat klinikk i Oslo hvor det itillegg til leger jobber noen alternative behandlere som er inspirert av homeopati, urter etc, da jeg hadde blitt tipset om at det kunne være verdt et besøk.

Der fant jeg ut at jeg bla er intolerant mot melk og gluten, og at jeg har utviklet lekk tarm. Behandleren sa at dette helt sikkert er noe av årsaket til eksemen også. Jeg har derfor lagt om kostholdet, og tar endel tilskudd av ulike mineraler, homeopatimidler etc. Kroppen responderte kjapt veldig positivt på omleggingen, og ikke minst så går det sakte, men sikkert bedre med eksemet. Par dags dato er det fortsatt eksem, men det har begynt "å oppføre" seg litt annerledes, og det viktigste er at det langtifra klør like mye og like intenst. Det er rett og slett håndterlig, og jeg har for første gang et håp om at jeg endelig skal bli bedre.

Vel, dette var min eksemhistorie i korte trekk, og konklusjonen er vel at jeg vil anbefale dere å oppsøke en alternativ behandling. Jeg har mistet troen på vestlige medisin når det gjelder dette feltet. Og jeg synes det gir mer og mer mening at eksem veldig ofte blir trigget innenfra (dvs fra lunger og tarm av det vi får i oss) og ikke av ytre faktorer hvor årsaken kan bli fjernet med en salve.

Masse lykke til! :)

Skrevet

Tråd ryddet for persondebatt

Kosemose, mod

AnonymBruker
Skrevet

Samboeren min har slitt i flere år med eksem (fjeset, armer, brystet), og den fortsetter bare å spre seg. Det er rødt, han klør seg mye, og sier innimellom at huden i fjeset kan føles som en "maske". Han har vært til både fastlege flere ganger, og en "hudekspert". Det virker som ingen av dem tar det sånn særlig seriøst, og ikke legger en innsats i å finne ut hva det er. Det jeg har fått inntrykket av er at han har kommet dit, og iløpet av fem min har de "konkludert" med hva det KAN være og bare sier "prøv denne kremen her"... Ingen tester eller undersøking eller noe. Han har prøvd utallige kremer og ingenting har hjulpet til nå. (og den timen hos hudeksperten hadde han ventet i over ett halvt år på å få - og han fikk fem min der inne... og må vente like lenge på ny time hvis han skal ha flere)

Dette går veldig utover livskvaliteten hans, og han er ofte deppa og irritabel fordi han plages så mye av dette. Han syns heller ikke at det er noe lett å gå på jobb lengre. I tillegg har sønnen vår på under ett år begynt å få noen små utslett som kan ligne på pappaens. Hvor kan han få hjelp til dette, og bli tatt seriøst?

De har vel en viss peiling på hva det er? Siden de skriver ut salver. Salve høres så harmløst ut,men kan faktisk være farlig. En kan eks ikke bruke det samme i ansikt som på kropp. Noe annet til hudfolder osv. Så hva slags diagnose ga hudlegen? Vil tro hudlegen var sikker siden han fikk så kort tid.

Det går utover livskvaliteten,og viktig med god hjelp og medisin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...