punkyB Skrevet 28. januar 2004 Forfatter #21 Skrevet 28. januar 2004 Urk - fikk et svadasvar fra leverandøren som var veldig generelt ja ..... men jeg svarte og spurte litt mer jeg :-) Men kan jo virke som om det er noe annet enn at jeg må åpne porter o.l siden jeg har disse pass through greiene . Lurer litt på den kontakten som jeg tror er ødelagtog den adsl oppkoblingen med nettverkskabel som plutselig ikke virker. Jeg bruker jo nettverkskabelen for å kunne aksessere oppsettet på routeren. Burde det virke hvis kontakten er ødelagt? For hvis jeg bruker den oppkoblingen - vanlig adsl - så fungerer jo VPN oppkobling også. Dvs. den gjorde det hvertfall før jeg fikk trådløst.
Gjest Anonymous Skrevet 29. januar 2004 #22 Skrevet 29. januar 2004 Men kan jo virke som om det er noe annet enn at jeg må åpne porter o.l siden jeg har disse pass through greiene . Problemet er NAT, eller rettere sagt IPSec passthrough over NAT. Utfra det du har skrevet, ser jeg at dere bruker IPSec-basert NAT (protokoll 50/51), med utveksksling av krypteringsnøkler via ISAKMP (protokoll UDP, port 500). Dette er en meget vanlig VPN-løsning som benyttes av mange leverandører. For at dette skal virke, må routeren slippe igjennom protokoll 50 og 51, samt UDP-trafikk på port 500 ut mot Internet, og den må i tillegg støtte IPSec over NAT. Dette gjør de fleste routere, men enkelte har et forhåndsdefinert "brannmur"-oppsett som blokkerer trafikken inntil du åpner manuelt. Kan du fortelle oss hvilken router du har? I tillegg må selve VPN-løsningen ha NAT-støtte (eller snarere: Den må ikke være laget slik at den går i frø hvis klienten sitter bak en NATet forbindelse). Du har antakelig installert en VPN-klient på PC'en? Prøv gjerne å av- og reinstallere denne, og hør med IT-avdelingen at du har fått absolutt nyeste versjon. Lurer litt på den kontakten som jeg tror er ødelagtog den adsl oppkoblingen med nettverkskabel som plutselig ikke virker. Jeg bruker jo nettverkskabelen for å kunne aksessere oppsettet på routeren. Burde det virke hvis kontakten er ødelagt? For hvis jeg bruker den oppkoblingen - vanlig adsl - så fungerer jo VPN oppkobling også. Dvs. den gjorde det hvertfall før jeg fikk trådløst. Så lenge du kan nå routeren via denne kabelen, er den neppe ødelagt.
punkyB Skrevet 29. januar 2004 Forfatter #23 Skrevet 29. januar 2004 Problemet er NAT, eller rettere sagt IPSec passthrough over NAT. Utfra det du har skrevet, ser jeg at dere bruker IPSec-basert NAT (protokoll 50/51), med utveksksling av krypteringsnøkler via ISAKMP (protokoll UDP, port 500). Dette er en meget vanlig VPN-løsning som benyttes av mange leverandører. For at dette skal virke, må routeren slippe igjennom protokoll 50 og 51, samt UDP-trafikk på port 500 ut mot Internet, og den må i tillegg støtte IPSec over NAT. Dette gjør de fleste routere, men enkelte har et forhåndsdefinert "brannmur"-oppsett som blokkerer trafikken inntil du åpner manuelt. Kan du fortelle oss hvilken router du har? Har en Topcom SKYR@CER WBR 244 http://www.topcom.net/products/product.php...CER%20WBR%20244 I tillegg må selve VPN-løsningen ha NAT-støtte (eller snarere: Den må ikke være laget slik at den går i frø hvis klienten sitter bak en NATet forbindelse). Du har antakelig installert en VPN-klient på PC'en? Prøv gjerne å av- og reinstallere denne, og hør med IT-avdelingen at du har fått absolutt nyeste versjon. Har en VPN klient ja - har VPN som jeg bruker først og så selve hjemmekontor oppkoblingen. Måjeg avinnstallere alt da eller ? Jeg prøvde å innstallere VPN på nytt i går men det gjorde ingen forskjell. Men da har jeg jo ikke gjort noe med de nevnte portene. Så lenge du kan nå routeren via denne kabelen, er den neppe ødelagt. Men da skjønner jeg ikke at vanlig adsl oppkobling ikek funker ? Da er ikek tr. router koblet opp i det hele att - jeg tar ut alle ledningene fra den. Har prøvd å skru av adsl boksen også slik at ikke noe 'henger igjen'. Må jeg innstallere adsl på nytt kanskej ? Fikk noe om feil linje/drivere blant annet i feil meldingen . Hvis jeg innstallerer adsl kan den da forstyrre det trådløse ? Dvs. uansett så bør jeg jo satse på å få VPN og trådløs til å virke sammen .....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå