Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått meg trådløst adsl hjemme - samme maskin bruker jeg også til å koble meg opp mot jobben via VPN. Dette går dårlig mot routeren - hva må jeg gjøre med oppsettet på den for at det skal funke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finn ut hvilken port VPNløsninga bruker og åpne den porten i routeren.

Tenkte på en ting til, men det forsvant igjen, gitt.

Skrevet
Finn ut hvilken port VPNløsninga bruker og åpne den porten i routeren.

Tenkte på en ting til, men det forsvant igjen, gitt.

Hvordan finner jeg ut hvilken port VPN bruker da? Får se i egenskaper kanskje .....???

Skrevet

Det SKAL fungere. :)

Samboern bruker VPN mot jobben uten problemer.

Skrevet
Det SKAL fungere. :)

Samboern bruker VPN mot jobben uten problemer.

Med trådløs router???? Såfall - vææææær så snill og spør han hva han gjorde med oppsettet. De som driver med dette hos oss på jobben var ikke så keene på å hjelper - dvs. at de ikke støtter løsningen.

Skrevet

Det er ikke alltid det funker med default instillinger. Kan være en port eller to som er stengt i routeren. Det er bare ITavdelingen som kan svare på hvilken port VPNløsningen deres bruker.

Hvordan en port åpnes i den trådløse routeren, må sjekkes i bruksanvisningen til routeren.

Skrevet
Det er ikke alltid det funker med default instillinger. Kan være en port eller to som er stengt i routeren. Det er bare ITavdelingen som kan svare på hvilken port VPNløsningen deres bruker.

Hvordan en port åpnes i den trådløse routeren, må sjekkes i bruksanvisningen til routeren.

Nå har jeg snakket med de på jobben men de sier at jeg må snakke med leverandøren av adsl - altså telenor. Ringer jeg Telenor sier de at jeg må snakke med jobben ..... :sjarmor: MEN jeg fikk vite fra jobben hvilken port og protokoll for Nextgentel som mått eåpnes - da prøver jeg det samme for Telenor som jeg bruker. Hvis jeg finner hvor i Routeren jeg skal åpne disse greiene. Men jeg har funnet fram support nummeret til leverandør også ...... gir meg ikke.

Takk til dere alle for svar så langt :-)

Skrevet

Har du en trådløs router eller har du en standardrouter fra leverandøren? Rimelig stor forskjell på det ...

Hvilken feilmelding får du?

Skrevet

Det er en trådløs. Har sendt en mail til leverandøren av den også og spurt om hjelp.

Feilmeldingen jeg får når jeg prøver å logge meg på mot jobben er:

Login Failure due to remote host not responding.

Står en IP adresse som det prøves å koble opp mot.

Skrevet

Trådløst som du har kjøpt selv da?

Og den får aldri svar fra den ip-adressen?

Skrevet

Har kjøpt selv ja. Og jeg får ikke svar. Det fungerte greit med vanlig adsl oppkobling.

Skrevet

Og du har ikke bruksanvisning på hvordan du åpner de(n) porten(e) som vpn-løsninga bruker?

Skrevet
Og du har ikke bruksanvisning på hvordan du åpner de(n) porten(e) som vpn-løsninga bruker?

Øhhhh - det var det da ...... har ei tykk blekke som er bruksanvisning men jeg har ikke greid å skjønne hvor i oppsettet av routeren og ikke minst hvilke(n) porter.

Fikk dette svaret fra brukerstøtten på jobben - De problemstillinger vi kjenner til gjelder hovedsaklig NextGenTel's routerløsning. Der må UDP-port 500 åpnes og IP-protokoll 50 og 51 åpnes . Har du annen leverandør bør du kontakte dem og fortelle at du skal bruke Nortel Virtual Private Network.

Da jeg ringte Telenor så fikk jeg beskjed om at det var jobben som måtte gi meg denne infoen. Går da kanskje ut fra at det er de samme portene/IP-protokoll som gjelder for NextGentel?

Jeg har sendt mail til leverandøren av routeren. Er litt redd for å prøve for mye selv i tilfelle jeg roter det for mye til. Ser hvertfall an et evnt. svar litt før jeg begynner å prøve selv.

Skrevet

Nå henger jeg ikke med her. Har du NGT eller Telenor?

Uansett, de har lite med dette å gjøre fordi:

- det fungerte før du fikk trådløs router

- de ikke har solgt deg den trådløse routeren

Mao, det er den trådløse routeren du skal fokusere på, ikke linjeleverandøren (og modemleverandøren). Det er den trådløse routeren som må åpnes, ikke linjerouteren (om du skjønte den bedre).

Dersom du har sendt mail, så forbered deg på en uke eller to før du får svar og dersom du ikke har bedt om en konkret plan for hvordan du åpner de portene du trenger å åpne, så forvent deg et rimelig uforståelig svar... Forferdelig vanskelig å svare på løse eller åpne spørsmål angående slikt (jeg vet), så det kommer ikke av latskap eller lite kunnskap.

Skrevet

Jeg har Telenor - den infoen jeg fikk tilbake fra brukerstøtten på jobben gjaldt NGT - så jeg trodde jeg kunne åpne de samme portene/prot.. For det er vel jobben jeg må gi tilgang til å slippe inn på min trådløse router ? At det ikke er avh. av hvilken adsl leverandør jeg bruker ?

Hvem er det som kan svare på HVILKE porter da ? Det kan jo ikke routerlev. svare på ? De kan hjelpe meg med hvordan ?

Synes du gjør en iherdig jobb med å prøve å hjelpe meg !! Og jeg synes da jeg nøster meg lit videre her takket være det :-)

Skrevet

Det er jo også et spørsmål om den trådløse routeren din støtter VPN Passthrough via NAT. Antar du ikke har bestillt mange ip adresser fra ISP.

Dette bør stå på esken som routeren kom med, evt så må du forhøre med supportavdelingen til produktet.

Jeg bruker Symantec VPN klient nå, sitter bak en trådløs router, og har ikke åpnet en eneste port i min firewall. Det skal heller ikke være nødvendig om det er VPN passthrough på routeren.

Kort forklart trenger du ikke åpne noen porter fordi:

Siden det er du, på innsiden av brannmuren din, som starter "samtalen" med VPN serveren på utsiden, vil all trafikk som tilhører denne samtalen bli sluppet gjennom brannmuren. Slik fungerer ihvertfall de fleste brannmurer som er noenlunde fornuftig satt opp.

Gjest Anonymous
Skrevet
Det er jo også et spørsmål om den trådløse routeren din støtter VPN Passthrough via NAT. Antar du ikke har bestillt mange ip adresser fra ISP.

Dette bør stå på esken som routeren kom med, evt så må du forhøre med supportavdelingen til produktet.

Jeg bruker Symantec VPN klient nå, sitter bak en trådløs router, og har ikke åpnet en eneste port i min firewall. Det skal heller ikke være nødvendig om det er VPN passthrough på routeren.

Kort forklart trenger du ikke åpne noen porter fordi:

Siden det er du, på innsiden av brannmuren din, som starter "samtalen" med VPN serveren på utsiden, vil all trafikk som tilhører denne samtalen bli sluppet gjennom brannmuren. Slik fungerer ihvertfall de fleste brannmurer som er noenlunde fornuftig satt opp.

Det er VPN Pass Through på den .

Nå har jeg ikke gjort noe med selve oppkoblingen mot jobben / VPN - men jeg trodde ikke det skulle være nødvendig ?

Burde jeg innstallere VPN på nytt kanskje ?

Feilmeldingen jeg får som sagt er Login Failure due to remote host not responding. Vet ikke om det skulle vært en annen beskjed hvis det faktisk var en sperre ? Eller at han ikek finner den fordi det er en sperre .....

I selve VPN oppsettet så står det ikke hvilken oppkoblingen jeg bruker - jeg har bare vært oppkoblet via adsl når jeg har startet den.

Skrevet

Jeg er gjesten over da :-)

Skrevet

Dæsken, kanskje det har noe med NAT å gjøre, ja. Det har ikke slått meg, men så kan ikke jeg noe om NAT heller da.

Hvem som kan hjelpe deg PunkyB: det er leverandøren av den trådløse routeren. I alle fall dersom det er portene der som er problemet.

Men som oftest pleier de routerne å være dønn åpne (og til bruk og overvåkning av gud og hvermann i nærheten av den trådløse routeren).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...