Gjest Gagaen Skrevet 2. mai 2012 #1 Skrevet 2. mai 2012 Det fokuseres mye på at man må være slank for å ha en god helse , men er dette virkelig det viktigste ? Ja/nei og hvorfor ?
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2012 #2 Skrevet 3. mai 2012 Å være slank er ikke det samme som å være sunn, og det å være overvektig er ikke det samme som å være usunn. Nå har ikke jeg kontroll på forskningen om hvem som lever lengst av overvektige/slanke, men det som er sikkert er at det er bra for kroppen at man spiser sunt, er i aktivitet og holder seg unna ulike gifter, som f.eks. tobakk. 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2012 #3 Skrevet 8. mai 2012 Jeg har lest at de som har noen ekstra kilo lever lengst, for de kan være sunne men alikevel ha litt å gå på. Litt ekstra fett beskytter også bein og organer. Ellers, er både undervekt og overvekt skadelig.
KaDust Skrevet 8. mai 2012 #4 Skrevet 8. mai 2012 Samme om du er slank, normal eller litt overvektig så lenge du lever en sunn livsstil med aktivitet og sunn mat. Det er nemlig da man har god helse.
Larsern Skrevet 8. mai 2012 #5 Skrevet 8. mai 2012 Jeg vil anta at om man plottet relativ vekt (vekt relativt til normalvekten) mot levealder så ville det vært noenlunde normalfordelt. Er man ekstremt undervektig kan man forvente å leve kortere, samme med ekstremt overvektig. Er man normalvektig vil man altså kunne forvente å leve lengst.
Gjest Skaret Skrevet 8. mai 2012 #6 Skrevet 8. mai 2012 Ingen fasit gjelder, nei, men rent statistisk sett lever folk som er litt mer overvektige enn gjennomsnittet, lenger enn folk som er litt mer undervektige enn gjennomsnittet.
Gjest navnelapp Skrevet 8. mai 2012 #7 Skrevet 8. mai 2012 Det er eigentleg ganske naturleg, iallfall viss ein lever eit langt liv. Når ein bikkar åtti mistar ein ofte smakssansen, og mat er ikkje så interessant lenger. Mange eldre slit med apetitten, og nokre sjukdommar kan også gjere matlysta dårlegare. Dei som då er tynne frå før har lite å gå på. Har ein nokre kilo ekstra har ein litt å tære på. Litt "polstring" gjer også at ein tåler fall betre, det kan forhindre lårhalsbrot og andre brotskadar som kan medføre følgeskadar som forkortar livet. Beinskjørheit oppstår også oftare hos tynne.
Minya Skrevet 9. mai 2012 #8 Skrevet 9. mai 2012 Litt over gjennomsnittlig normalvekt er visstnok det beste om man skal holde seg relativt frisk når man blir gammel ihvertfall. Ikke overvektig, men normal med et par kilo ekstra. Gamle mennesker har en tendens til å gå drastisk ned i vekt om de blir syke, så da hjelper det med litt ekstra på kroppen i sykdomsperioder. Iflg en jeg kjenner som jobber i hjelpepleien, er de damene som hadde mer på kroppen i yngre år, de som er friskest.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå