Guro Skrevet 26. mai 2002 #41 Del Skrevet 26. mai 2002 Til Haugtussa: Jeg jobber som oversetter, og da skal jeg jo kunne skrive flytende og korrekt norsk. Jeg har også studert nordisk. Det var et tungt og omfattende fag (vanvittig stort pensum!), men for oss språk- og litteraturglade mennesker er det absolutt spennende! Spesielt godt likte jeg at jeg ble "tvunget" til å lese norske klassikere som jeg kanskje ellers aldri ville lest. Det er en ting å ha lyst til å lese ei bok, men en skal liksom ha tid til det også. Da jeg studerte nordisk var jeg nødt, og det likte jeg! 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Haugtussa Skrevet 26. mai 2002 #42 Del Skrevet 26. mai 2002 Takk for svar, Guro! Er selv veldig interessert i litteratur, og liker faktisk å lese tunge klassikere, selv om det kan være drygt innemellom. Føler at jeg får fylt på litt i hodet mitt av det! Den beste boken jeg har lest tror jeg må være Fred av Garborg. Og så Prosessen da, men Kafka er jo ikke norsk. Dessuten er jeg veldig opptatt av språk, og prøver så godt jeg kan å skrive korrekt. Lurer veldig på om nordisk er noe for meg, er redd for ikke å greie det!12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guro Skrevet 26. mai 2002 #43 Del Skrevet 26. mai 2002 Haugtussa: Jeg var også redd for å ikke klare det, men det gikk. Det som er dumt, er at man ikke bare kan lese det som er gøy. Jeg likte å lære norrønt - til og med språkhistorie var interessant. Men å lese om dansk og svensk litteratur og språk var kjedelig, syntes jeg. Og så fikk jeg selvsagt om det på muntlig eksamen - det eneste jeg ikke hadde lest på... Men jeg overlevde! Fred var forresten på pensumlista vår. Jeg likte den også veldig godt. Så lenge du er glad i norsk språk og litteratur, synes jeg ikke du skal være redd for å begynne på nordisk grunnfag! 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 26. mai 2002 #44 Del Skrevet 26. mai 2002 Takk til Matahari for at jeg heretter får lov å skrive som jeg vil. Og ok da, jeg gir meg! Så sa Ari DA - husket feil jeg da. Da kan det hende det var i en annen sammenheng, for jeg reagerte på at nettopp han ikke sa det riktige. Dette var faktisk en artig tråd 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjemmemamma Skrevet 27. mai 2002 #45 Del Skrevet 27. mai 2002 Hei, Haugtussa! Nordisk kan jeg anbefale på det varmeste! (Særlig til deg med sånn fint kallenavn...)Var ferdig med mellomfaget i fjor, og måtte med tungt hjerte begynne å studere noe annet, for å samle nok vekttall til å ta hovedfag. Det er selvsagt ikke alt som er like spennende, særlig på grunnfaget, som favner ganske vidt, men som Guro sa, er man interessert i språk og litteratur, er sjansen stor for å like det. Særlig mellomfaget var fantastisk, synes jeg, med bedre muligheter for fordypning. Halvparten av mellomfaget er såkalt valgemne, og det varierer fra sted til sted og fra år til år hvilke emner som tilbys. Også når det gjelder grunnfaget er det variasjoner, så undersøk innholdet på den høyskolen/universitetet du tenker deg. Lykke til med tenkeåret! (Om du ikke tenker deg å bli norsklærer, men vil studere litteratur, kan du selvfølgelig også vurdere litteraturvitenskap, da får du kjennskap til litteratur fra hele verden.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Haugtussa Skrevet 27. mai 2002 #46 Del Skrevet 27. mai 2002 Takk for nyttig svar, hjemmemamma! Har vurdert litteraturvitenskap, men vet ikke helt hva jeg kan bruke det til. Skal undersøke litt her og der, jeg har jo et helt år på meg 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå