Gjest Anonymous Skrevet 25. mai 2002 #1 Del Skrevet 25. mai 2002 Nå lager jeg en ny tråd. Her kan du gå inn hvert gang du har et tips når det gjelder Norsk rettskriving. Det kan være seg enkle regler, som noen av oss har glemt, eller ikke kan. Det være seg og eller å, de, dem eller dere. Uansett, gå hit i stedefor å gå til angrep på folk. Det er nemlig satt i gang en ny tråd for n gang her inne om emnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rita Skrevet 25. mai 2002 #2 Del Skrevet 25. mai 2002 Okey. Da spør jeg. Heter det i stedet for/istedenfor eller i stedefor?12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonyma Skrevet 25. mai 2002 #3 Del Skrevet 25. mai 2002 Jeg har et godt tips! Pass på orddeling! Flerstavelsesord skal på norsk skrives i ett ord, ikke deles som på engelsk/amerikansk. Og så bruker vi ikke apostrof ved genitiv, eksempel: "kvinneguidens diskusjonsforum", ikke "kvinne guiden's diskusjons forum". Dette er ting det slurves veldig med. En nyttig link er til AMO: http://folk.uio.no/tfredvik/amo/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. mai 2002 #4 Del Skrevet 25. mai 2002 Du skjønner hvorfor jeg hadde støttetimer i alle år uten at det hjalp? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ElleVille Skrevet 25. mai 2002 #5 Del Skrevet 25. mai 2002 OK, heter det ovenfor eller overfor (når det ikke er snakk om over/under)? ...overfor en person... skjønte noen?12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rita Skrevet 25. mai 2002 #6 Del Skrevet 25. mai 2002 Amanda. Det heter: Overfor deg kaller jeg meg Rita. Det som er skrevet ovenfor, er helt sant! 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ElleVille Skrevet 25. mai 2002 #7 Del Skrevet 25. mai 2002 Takk!12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 25. mai 2002 #8 Del Skrevet 25. mai 2002 og 'vi var plassert rett overfor hverandre'. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 25. mai 2002 #9 Del Skrevet 25. mai 2002 Det er alltid to L-er i alltid, men aldri mer enn en i aldri! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 25. mai 2002 #10 Del Skrevet 25. mai 2002 og så er det veldig greit å kunne skille mellom subjekt og objekt, det er jo vill forvirring i bruken av 'de' og 'dem'. subjekt: jeg du han hun vi de objekt: meg deg ham henne oss dem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. mai 2002 #11 Del Skrevet 25. mai 2002 Å er infinitivsmerket og skal kun brukes ved infinitiv! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. mai 2002 #12 Del Skrevet 26. mai 2002 Den gang da og hver gang nå! Det er forresten skrivefeil i informasjonsrubrikken her hvor vi skriver innlegg på KG! Det står "For å poste ett anonymt innlegg...", det riktige er "For å poste et anonymt innlegg...". Det er en skam at moderatorene ikke kan skrive! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crazee Skrevet 26. mai 2002 #13 Del Skrevet 26. mai 2002 Det er forresten skrivefeil i informasjonsrubrikken her hvor vi skriver innlegg på KG! Det står "For å poste ett anonymt innlegg...", det riktige er "For å poste et anonymt innlegg...". Så sant dei ikkje meinar at det gjeld andre reglar om me skal poste fleire anonyme innlegg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gry Skrevet 26. mai 2002 #14 Del Skrevet 26. mai 2002 On 2002-05-26 02:43, Crazee wrote: Min feil, rettes i løpet av dagen! 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingy Skrevet 26. mai 2002 #15 Del Skrevet 26. mai 2002 Vil du lære mer om språk? Sjekk http://www.nrk.no/kanal/nrk_p2/sprakteigen/ Der finner du også linker til andre sider. Jeg vil benytte anledningen til å minne folk på at det er lettere å forstå hva dere ønsker å formidle hvis dere bruker tegnsetting (komma, punktum osv.) og stor bokstav i starten av hver setning. God skriving! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. mai 2002 #16 Del Skrevet 26. mai 2002 On 2002-05-26 00:24, ivanka wrote: og så er det veldig greit å kunne skille mellom subjekt og objekt, det er jo vill forvirring i bruken av 'de' og 'dem'. subjekt: jeg du han hun vi de objekt: meg deg ham henne oss dem For de som ikke veit hva objekt og subjekt er: Subjektene jeg, du, han, hun, det, vi, de og dere brukes når du forteller om noen som handler, er aktive. For eksempel: "Jeg går. De holder fine taler." Objekt er passive, de handler ikke, men blir handlet mot. Eks: "Jeg går mot deg (jeg=subjekt, deg=objekt). "De (s) holder fine taler om henne (o)." "Hun (s) kyssa ham (o)." "Han (s) var så så sinna at han skreik til dem (o): Pell dere (s) unna!" "Vi (s) skulle holdt oss (o) unna." Håper dette var lett å forstå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. mai 2002 #17 Del Skrevet 26. mai 2002 Og jeg har sett mange som skriver disse ordene feil: nysgjerrig, (ikke nyskjerrig) annerledes (ikke anderledes) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 26. mai 2002 #18 Del Skrevet 26. mai 2002 Rita! Du kan bruke "istedenfor" og "i stedet for". Alle andre varianter er feil. Fin tråd En ting til; startinnlegget under tråden "skrivefeil" inneholder litt feilinformasjon. Hverken er like tillatt som verken. Så det så! _________________ -Matahari-1212[ Dette Innlegg er endret av: Matahari den 2002-05-26 11:13 ] Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skarv Skrevet 26. mai 2002 #19 Del Skrevet 26. mai 2002 Når skriver jeg hvis,og når skriver jeg om? Eks.Om du må eller hvis du må. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Haugtussa Skrevet 26. mai 2002 #20 Del Skrevet 26. mai 2002 Hmm, vet ikke om det er noe forskjell på disse jeg, Kaspara. Tror de kan brukes om hverandre, sammen med dersom. Men det kan jo hende at et av ordene passer bedre enn de andre i en gitt sitausjon! For eksempel "Hvis han kommer, kan du spørre han hvis du vil." Her hadde det vært bedre med "Hvis han kommer, kan du spørre han om du vil." Variasjon i språket, vet du Mulig jeg er helt ute på vidda her! Hjelpe meg, noen? 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå