AnonymBruker Skrevet 2. mai 2012 #1 Skrevet 2. mai 2012 Min morfar er nå 90 år gammel, og holder på å "rydde" opp i livet sitt. Han fikk to døtre og en sønn. Sønnen er far til meg og min lillebror, og han (faren vår) døde for noen år siden. Den ene tanta mi har vært veldig tilstede etter at mormor døde og morfar ble alene, og hun har hjulpet han med stort og smått. Tante nr to og vår avdøde far flyttet ifra landsdelen for mange år siden, så vi har ikke vært så veldig mye tilstede i livet til morfar siden da. For noen dager siden fikk jeg en telefon ifra morfar, der han vil vi skal gå med på å overlate huset med alt innbo til den hjelpsomme tanten vår, som takk for hjelpen. Jeg er i tvil- har ikke vi rett på arv etter arveloven? Hvis tanten vår skal få overta huset ( det er et stort hus på en attraktiv eiendom, verdt en god del...) burde hun da ikke kjøpe ut meg og lillebroren min, samt den andre tanten min? Noen som kan hjelpe?
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2012 #2 Skrevet 2. mai 2012 dere har rett på arv, når han dør. Dere kan velge å overlate alt til henne, noe jeg tviler på at jeg ville ha gjort. Han ber dere om å gjøre dette, fordi han vet han ikke kan utelate dere. Derfor må dere bestemme selv hva dere ønsker å gjøre. 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2012 #3 Skrevet 2. mai 2012 dere har rett på arv, når han dør. Dere kan velge å overlate alt til henne, noe jeg tviler på at jeg ville ha gjort. Han ber dere om å gjøre dette, fordi han vet han ikke kan utelate dere. Derfor må dere bestemme selv hva dere ønsker å gjøre. Tåpelig lov, at staten skal blande seg oppi hvem man skal testamentere eiendommen(e) og formuen sin til. Håper at når jeg dør kan jeg selv få velge hvem som skal få arve hva. 3
belle_ Skrevet 2. mai 2012 #4 Skrevet 2. mai 2012 Først og fremst er han vel ikke morfaren din? Men farfaren din, siden det er faren til din far? Kanskje greit å vite det først om du i det hele tatt skal få noe som helst Men for å hjelpe. Ja, dere har rett på arv. Men slike familiesaker kan ofte være veldig kompliserte. Folk blir griske osv. Det kommer til å koste, men om du mener det er noe å hente ville jeg snakket med en advokat. 8
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2012 #5 Skrevet 2. mai 2012 Barna har krav på arv på minst en million av hver av foreldrene. Mindre selvsagt om foreldrene ikke har så mye penger. Om han har feks. verdier til fem millioner og tre arvtaker så har de krav på en million hver, men de to resterende millionene kan han testamentere til hvem han vil, feks. kun det ene søskenet. I ditt tilfelle vil da den ene millionen bli delt på to, siden dere er to søsken. Der har krav på denne arven ja, men hva han velger å gjøre med huset FØR han dør er helt og holdent opp til han. Han kan feks selge det til den ene datteren sin for en latterlig billig penge. Men det må gjøres før han dør. 2
Gjest Sitronmelisse Skrevet 2. mai 2012 #6 Skrevet 2. mai 2012 Dersom farfaren sitter i uskiftet bo (dvs. at arven etter din farmor ikke er fordelt) så kan farfar ikke gi bort stor gave uten at arvingene går med på det. Lesher. Dersom farfar ikke sitter i uskiftet bo, så kan han gi bort store gaver til hvem han vil, så lenge han er ved sin fulle fem. Les her. Men tanten din må betale (arve)avgift på gaven ("Gaver er arveavgiftspliktige hvis du er arving etter loven eller i testamentet.") Det er det jeg kunne finne om dette - men jeg er ikke ekspert...
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2012 #7 Skrevet 2. mai 2012 Først og fremst er han vel ikke morfaren din? Men farfaren din, siden det er faren til din far? Kanskje greit å vite det først om du i det hele tatt skal få noe som helst Men for å hjelpe. Ja, dere har rett på arv. Men slike familiesaker kan ofte være veldig kompliserte. Folk blir griske osv. Det kommer til å koste, men om du mener det er noe å hente ville jeg snakket med en advokat. Beklager, blander litt, mente farfar TS
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2012 #8 Skrevet 2. mai 2012 Dersom farfaren sitter i uskiftet bo (dvs. at arven etter din farmor ikke er fordelt) så kan farfar ikke gi bort stor gave uten at arvingene går med på det. Lesher. Dersom farfar ikke sitter i uskiftet bo, så kan han gi bort store gaver til hvem han vil, så lenge han er ved sin fulle fem. Les her. Men tanten din må betale (arve)avgift på gaven ("Gaver er arveavgiftspliktige hvis du er arving etter loven eller i testamentet.") Det er det jeg kunne finne om dette - men jeg er ikke ekspert... Jeg tror han sitter i uskiftet bo, vi har ihvertfall ikke arvet noe etter farmoren vår. TS
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2012 #9 Skrevet 2. mai 2012 Synes dette var fælt å lese jeg. Klart han vil gi huset til den personen som faktisk har stillt opp for ham. Ja, du har rett på arv ifølge loven, men du har ikke gjort noe for å få den. 14
Silfen Skrevet 2. mai 2012 #10 Skrevet 2. mai 2012 Moralsk så burde dere faktisk erkjenne at dere ikke gjør en dritt og har en tante som tar seg av dette mennesket og dermed gi henne premien for hennes tilstedeværelse. 17
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2012 #11 Skrevet 2. mai 2012 Dersom farfaren sitter i uskiftet bo (dvs. at arven etter din farmor ikke er fordelt) så kan farfar ikke gi bort stor gave uten at arvingene går med på det. Lesher. Dersom farfar ikke sitter i uskiftet bo, så kan han gi bort store gaver til hvem han vil, så lenge han er ved sin fulle fem. Les her. Men tanten din må betale (arve)avgift på gaven ("Gaver er arveavgiftspliktige hvis du er arving etter loven eller i testamentet.") Det er det jeg kunne finne om dette - men jeg er ikke ekspert... Dette er riktig. Men det er et skille mellom livsdisposisjoner og dødsdisposisjoner. http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/796/827/828 1
Gjest Sitronmelisse Skrevet 2. mai 2012 #12 Skrevet 2. mai 2012 Jeg tror han sitter i uskiftet bo, vi har ihvertfall ikke arvet noe etter farmoren vår. TS Mm, det er nok derfor han ringer og vil ha ditt samtykke også. Kjedelig situasjon. Du får høre med din lillebror og den andre tanten din hva de mener om saken. Synes det er dumt at du og bror mister (en del av) farsarven. Jeg synes kanskje gaven blir uforholdsmessig stor - men kanskje er det flere verdier igjen, etter at hus og eiendom er gitt bort.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2012 #13 Skrevet 2. mai 2012 Dersom farfaren sitter i uskiftet bo (dvs. at arven etter din farmor ikke er fordelt) så kan farfar ikke gi bort stor gave uten at arvingene går med på det. Lesher. Dersom farfar ikke sitter i uskiftet bo, så kan han gi bort store gaver til hvem han vil, så lenge han er ved sin fulle fem. Les her. Men tanten din må betale (arve)avgift på gaven ("Gaver er arveavgiftspliktige hvis du er arving etter loven eller i testamentet.") Det er det jeg kunne finne om dette - men jeg er ikke ekspert... Nettsider er ingen rettskildefaktor, men lovteksen er det: § 19. Attlevande ektemake som sit i uskift bu, må ikkje utan samtykke frå arvingane gi bort fast eigedom, eller gi andre gåver som står i mishøve til formuen i buet. Har ektemaken gitt slik gåve utan samtykke, kan kvar av arvingane få gåva omstøytt ved dom dersom gåvemottakaren skjøna eller burde ha skjøna at ektemaken ikkje hadde rett til å gi gåva. Søksmål må reisast innan eitt år etter at arvingen fekk kunnskap om gåva. Blir kravet om omstøyting gjort gjeldande medan buet er under offentleg skifte, kan det avgjerast av tingretten i samsvar med lov om skifte § 11 andre ledd. Kravet må være sendt inn til tingretten innan eitt år etter at arvingen fekk kunnskap om gåva. Det som framanfor er fastsett om gåver, gjeld og for sal eller anna som inneheld ei gåve. Som du ser har man ikke rett til å gi bort fast eiendom når man sitter i uskifte, overhodet. Dersom han ikke sitter uskifte, vil overdragelsen ikke stå seg dersom overdragelsen i realiteten er en dødsdisposisjon, dvs at den ikke har hatt noen realitet så lenge arvelater er i live. 3
Gjest navnelapp Skrevet 2. mai 2012 #14 Skrevet 2. mai 2012 Moralsk så burde dere faktisk erkjenne at dere ikke gjør en dritt og har en tante som tar seg av dette mennesket og dermed gi henne premien for hennes tilstedeværelse. Eh, viss arv var ein premie for tapper innsats hadde vel lovverket vore annleis? Han kan jo betale henne av pensjonen sin viss han føler at ho fortener ein kompensasjon? 4
Silfen Skrevet 2. mai 2012 #15 Skrevet 2. mai 2012 Eh, viss arv var ein premie for tapper innsats hadde vel lovverket vore annleis? Han kan jo betale henne av pensjonen sin viss han føler at ho fortener ein kompensasjon? Nevner jeg lovverket? Noe sted? Kan du se det? Siterer jeg noen lovtektster eller linker til lovdata? Nei? Derimot brukte jeg ordet MORALSK. Har det noe med loven å gjøre. Nei. Gå og legg deg. 2
Gjest navnelapp Skrevet 2. mai 2012 #16 Skrevet 2. mai 2012 Nevner jeg lovverket? Noe sted? Kan du se det? Siterer jeg noen lovtektster eller linker til lovdata? Nei? Derimot brukte jeg ordet MORALSK. Har det noe med loven å gjøre. Nei. Gå og legg deg. I alle dagar... Dette er lovregulert. Difor må bestefaren ha samtykke. Det kan ts velge å gi, eller velge å ikkje gi. 5
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2012 #17 Skrevet 2. mai 2012 Nevner jeg lovverket? Noe sted? Kan du se det? Siterer jeg noen lovtektster eller linker til lovdata? Nei? Derimot brukte jeg ordet MORALSK. Har det noe med loven å gjøre. Nei. Gå og legg deg. Det kan gå og legge deg. Alt Godt er vel jurist om jeg har oppfattet det riktig, og jeg antar hun kan sakene sine. Arv er ikke regulert av den enkeltes moral, men av Arveloven. Derfor er det du sier ikke bare irrelevant, men også feil. 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2012 #18 Skrevet 2. mai 2012 Det kan gå og legge deg. Alt Godt er vel jurist om jeg har oppfattet det riktig, og jeg antar hun kan sakene sine. Arv er ikke regulert av den enkeltes moral, men av Arveloven. Derfor er det du sier ikke bare irrelevant, men også feil. *Du?
Sol79 Skrevet 3. mai 2012 #19 Skrevet 3. mai 2012 Jeg arvet et hus av min fars barnløse onkel, men det ble riktignok skrevet over på meg før han døde. Alternativet hadde vært at det ble delt mellom 25 nevøer og nieser som ikke hadde vært en gang på besøk de siste 20 årene, så jeg syns TS sin bestefar gjør det riktige her. Syns det blir grådig og umoralsk at man skal krangle om arv etter mennesker man ikke orker å besøke mens de er i live. 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2012 #20 Skrevet 3. mai 2012 Jeg arvet et hus av min fars barnløse onkel, men det ble riktignok skrevet over på meg før han døde. Alternativet hadde vært at det ble delt mellom 25 nevøer og nieser som ikke hadde vært en gang på besøk de siste 20 årene, så jeg syns TS sin bestefar gjør det riktige her. Syns det blir grådig og umoralsk at man skal krangle om arv etter mennesker man ikke orker å besøke mens de er i live. TS her. Dette er helt feil! Har ikke sagt noe sted av vi ikke orker eller har lyst å besøke bestefaren vår- det har vi da gjort! I løpet av årene har vi lagt inn et par ferieturer dit, men det er langt og dyrt å reise og hverken jeg eller lillebroren min har verdens beste økonomi, jeg som småbarnsmamma og broren min som student. Vi har derimot hatt regelmessig tlf kontakt og sendt gratulasjoner på bursdagen hans og til jul. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå