Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Dette er saken. Vi har fått besøk av en jente fra skolen hvor barna mine går rundt halvfire i dag. Hun satt og vente utenfor da barna mine kom hjem fra skolen. Hun går i samme trinn som min ygste sønn, men det omgås ikke så mye med hverandre på skolen, da min sønn er så opptatt av fotball og har nesten kun guttevenner.

Dette er andre gangen hun er på besøk hos oss, første gangen var hun med andre nabobarn (barn jeg kjenner) for å leke med katten vår. Greit nok. Men det jeg reagerer på at hun er her i nesten fire timer uten at foreldrene hennes tok kontakt! Jeg kjenner jenteungen knapt og kjenner ikke forelderene hennes i det hele tatt.

Hun var med på å grille, spiste og lekte masse med katten og med barna, men når klokka var ti på sju, sa jeg at det var på tide å gå hjem, da gutta alt var sene med å gjøre lekser. Guttene gjorde lekser mens hun fante seg til rette og gikk opp til sengen til sønnen min og la seg med katten og sovnet. Klokka var blitt ti over halvåtte, igjen ga jeg beskjed om at hun måtte hjem da det nærmet seg leggetid. Hun hadde sagt i stad at hun ikke visste når hun pleier å legge seg. Men hun mente at hun legger seg sent til vanlig.

Så begynte barna å spille kort. Hun er så avslappet og har ikke den eneste tanke om å dra hjem. Hva mer skal jeg gjøre? Barna mine skal straks legge seg, men hun er jo fortsatt her!

Synes dette er uvanlig og lite ansvarlig av foreldere til denne jenta :s:

Endret av Tiarra
Videoannonse
Annonse
Gjest hogwash
Skrevet

Det kan ikke være noen problemer hjemme da..?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Merkelig at foreldrene ikke etterlyser henne og venter henne hjem til middag og legging. Har du prøvd å ringe dem?

Hvis dette skjer flere ganger ville jeg bekymret meg litt for jenta...

• Liker 4
Skrevet

Jeg lurte på det. Men hun virker ikke lei seg eller noe. Hun er så oppegående og "vanlig" jente.

AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor ringer ikke du foreldrene da? Kan jo faktisk være at hun bare har gått ut og de faktisk ikke aner hvor hun er, kanskje de er ute og leter etter henne?

• Liker 5
Gjest O___o
Skrevet

Bjellene i hodet mitt uler.

Ta det opp med skolen.

Gjerne jentas klasseforstander og helsesøster.

• Liker 1
Skrevet

Tenkte dette med engang. Trenger kanskje ikke å være det alvorligste i verden heller. Ring og spør/gi beskjed ang ungen.

Hvor gamle er de?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her hadde jeg kjapt tatt kontakt med foreldrene. Det er omsorgssvikt. Jeg visste til enhver tid hvor mine unger var når de gikk på barneskolen. De hadde hjemmetider og middagstider. Jeg hadde en dialog med andre foreldre. Aldri i verden om min 10-åring bare kunne være borte og jeg visst ikke hvor.

• Liker 2
Skrevet

Her hadde jeg kjapt tatt kontakt med foreldrene. Det er omsorgssvikt. Jeg visste til enhver tid hvor mine unger var når de gikk på barneskolen. De hadde hjemmetider og middagstider. Jeg hadde en dialog med andre foreldre. Aldri i verden om min 10-åring bare kunne være borte og jeg visst ikke hvor.

Å gå så lang som å kalle det omsorgssvikt er litt drøyt. Men at alarmen bør gå er klart!

• Liker 2
Skrevet

Men ring nå foreldrene til jenta da!! Jeg blir jo litt forundret over at du søker hjelp her på KG istedetfor å ringe foreldrene og få klarhet i dette.

• Liker 9
Skrevet

Som sagt, jeg kjenner ikke forelderene. Ei har jeg nummeret deres eller vet hvor de bor. Jenta går ikke i samme klasse som min sønn, og vi får bare tlf. nr./epostaddresse til foreldrene i samme klasse, ikke for hele trinnet. Da vi skulle spise middag, spurte jeg om hun ville spise med oss og hun svarte hvis, ja om vi ville. Jeg sa det var greit og spurte om forelderene visste hvor hun var, hun sa ja.

Nå sendte jeg henne endelig, sa at hun måtte hjem før det ble mørkt. Og til vår store overraksele, hadde hun tatt med seg en leke som tilhørte niesen min. Det så vi da vi skulle vinke henne ha det fra vinduet. Men hun skynte seg og putta den i lomma, og nekta for at hun hadde noe i lomma. Og når min sønn direkte spurte om hun hadde "en sånn leke" i lomma, svarte hun nei.

Etterpå forklarer sønnen min at nevøen min hadde sagt at hun stjal noe i butikken. Det siste ka jeg ikke si noe om, men jeg synes hvertfall at det var veldig galt å bare ta med seg noe som ikke tilhørte henne uten å spørre for å så fornekte at hun gjorde det :overrasket:

Skrevet

Hvor gamle er de?

Åtte år.

AnonymBruker
Skrevet

Du burde fulgt henne hjem for å se at hun kom seg vel hjem og at alt var ok hjemme hos henne. Samtidig kunne du ha fått telefonnummeret til foreldrene hennes i tilfelle det skjer flere ganger.

• Liker 18
Gjest Annaires
Skrevet

Du burde fulgt henne hjem for å se at hun kom seg vel hjem og at alt var ok hjemme hos henne. Samtidig kunne du ha fått telefonnummeret til foreldrene hennes i tilfelle det skjer flere ganger.

Absolutt.

• Liker 1
Skrevet

Burde det, ja. Men jeg tenkte ikke så langt, da jeg måtte styre med mye her hjemme, med legging av barn og rydding og alt. Men det var fortsatt lyst, og det var andre barn som var ute og lekte (pussig nok) og jeg så henne fra vinduet til hun forsvant i den svingen hun sa de bodde. Asj, nå blir jeg innmari bekymret. Uff!

• Liker 2
Skrevet

Ja, neste gang følger du henne hjem. Så får du hilst på foreldrene.

• Liker 1
Skrevet

Men jeg skal absolutt sørge for å få telefonummeret til forelderene hennes, ja.

AnonymBruker
Skrevet

Men jeg skal absolutt sørge for å få telefonummeret til forelderene hennes, ja.

Men du kunne vel spurt jenta om telefonnummeret? Mange åtteåringer kan det. I hvert fall vet hun hva hun heter til etternavn og adressen, og da kan du finne det på nett.

Synes egentlig du virker litt tafatt. Ville du ikke likt at andre foreldre hadde gitt beskjed om hvor barnet ditt var? Hvis foreldrene hennes ikke vet hvor hun er, får de jo ikke ringt og etterlyst henne. Så da bør du gi beskjed.

• Liker 5
Skrevet

Men du kunne vel spurt jenta om telefonnummeret? Mange åtteåringer kan det. I hvert fall vet hun hva hun heter til etternavn og adressen, og da kan du finne det på nett.

Synes egentlig du virker litt tafatt. Ville du ikke likt at andre foreldre hadde gitt beskjed om hvor barnet ditt var? Hvis foreldrene hennes ikke vet hvor hun er, får de jo ikke ringt og etterlyst henne. Så da bør du gi beskjed.

Ja kanskje er jeg litt tafatt, hva enn det betyr.

Jenta har en utenlandsk familiebakgrunn, det har jeg og for så vidt, og for alt vet kan dette være vanlig for dem. Så til å begynne med godtok jeg at hun var her uten at vi foreldre hadde avtalt det på for hånd, men det er først når det ble så sent som klokken halvåtte jeg begynte å forundre meg. Men dette er på ingen måte en unnskylding. Jeg ser at jeg burde gjort noe mer her :(

• Liker 2
Skrevet

Ok. Jeg håper ikke det skjer med meg og mine barn, men jeg vet alltid hvor barna mine er og med hvem og kan lett få tak i dem og de voksne de er hos.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...