AnonymBruker Skrevet 7. august 2012 #21 Skrevet 7. august 2012 Hva målte du da? 4x4-protokollen er for å øke maksimalt oksygenopptak (VOtrenmaks). Dette testes på sykkel eller tredemølle med en maske som måler hvor mye du puster i løpet av en periode med høy intensitet (maks). Det har funnet ut at noen 1/10 elns ikke responderer på slik trening. Du kan være en av dem. Jeg løp på tredemølle (med pulsklokke) og jeg klarte å øke hastigheten bare marginalt. Ja, jeg tror jeg er en av dem som er såkalt immun mot trening, dessverre (Men jeg er iallefall veldig selvtilfreds med min innsats, på tross av mine forutsetninger. Og det er jo ingenting som å være fornøyd med seg selv! ..) Anonym poster: d4daf9af4b92472ec93721e01b245c72
Supraspinatus Skrevet 7. august 2012 #22 Skrevet 7. august 2012 Jeg løp på tredemølle (med pulsklokke) og jeg klarte å øke hastigheten bare marginalt. Ja, jeg tror jeg er en av dem som er såkalt immun mot trening, dessverre (Men jeg er iallefall veldig selvtilfreds med min innsats, på tross av mine forutsetninger. Og det er jo ingenting som å være fornøyd med seg selv! ..) Anonym poster: d4daf9af4b92472ec93721e01b245c72 Men da vet du ikke om treningen hadde effekt eller ikke. Det er ikke gitt at den ikke klarte å øke oksygenopptaket ditt. Tredemøller tvinger deg til en gitt hastighet. For å øke hastigheten er det veldig ofte volumtrening man trenger. Lavintensitetstrening over lang tid slik at blodtransporten blir bedret i musklene. Og i kombinasjon med intervaller for å sikre god kapasitet i hjerte/lunge.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2012 #23 Skrevet 7. august 2012 Men da vet du ikke om treningen hadde effekt eller ikke. Det er ikke gitt at den ikke klarte å øke oksygenopptaket ditt. Tredemøller tvinger deg til en gitt hastighet. For å øke hastigheten er det veldig ofte volumtrening man trenger. Lavintensitetstrening over lang tid slik at blodtransporten blir bedret i musklene. Og i kombinasjon med intervaller for å sikre god kapasitet i hjerte/lunge. Jeg forstår ikke svaret ditt. Jeg ville da ha merket at jeg hadde forbedret oksygenopptaket ved at jeg ville klart å løpe intervallene på en høyere hastighet? Det er kondisen som begrenser meg, og det er merkelig, fordi det er kun ved jogging/løping jeg klarer å nå min begrensning, og det så alt for fort, dessverre. Ved saltimer, er det svært sjeldent at jeg opplever at det er hardt nok, kondisjonmessig. Jeg antar at det at jeg har trent jevnlig over mange år kan kvalifisere som "lavintensitetstrening over tid", selv om det ikke hovedsaklig det skjer ved løping. Jeg er slett ikke i dårlig form sammenlignet med andre i saltimer, men når det gjelder løping, føler jeg meg nærmest handicappet og uten forbedringspotensial. Jeg har også problemer med å merke effekt at styrketrening...(og disse instruktørene som lover reultater som gull og grønne skoger, blir da veldig irriterende å høre på). Jeg tror ganske enkelt ikke alle er konstruert for trening! Anonym poster: d4daf9af4b92472ec93721e01b245c72
Supraspinatus Skrevet 7. august 2012 #24 Skrevet 7. august 2012 Jeg forstår ikke svaret ditt. Jeg ville da ha merket at jeg hadde forbedret oksygenopptaket ved at jeg ville klart å løpe intervallene på en høyere hastighet? Jeg tror disse antagelsene og forventningene ødelegger litt for deg. Økt oksygenopptak kan øke farten, men det er jo ikke sikkert det er manglende oksygenopptak som forhindrer seg i å løpe fortere. Det finnes jo andre faktorer også. Som nevnt tidligere kapillarer i musklene som frakter blod, press (indre/ytre motivasjon) og tredemøllens oppbygging. Det er kondisen som begrenser meg, og det er merkelig, fordi det er kun ved jogging/løping jeg klarer å nå min begrensning, og det så alt for fort, dessverre. Ved saltimer, er det svært sjeldent at jeg opplever at det er hardt nok, kondisjonmessig. Jeg antar at det at jeg har trent jevnlig over mange år kan kvalifisere som "lavintensitetstrening over tid", selv om det ikke hovedsaklig det skjer ved løping. Jeg er slett ikke i dårlig form sammenlignet med andre i saltimer, men når det gjelder løping, føler jeg meg nærmest handicappet og uten forbedringspotensial. Du antar, men det er ikke sikkert at det har det. Med lavintensitetstrening tenker jeg på trening med intensitet på under ca 70% av maks oksygenopptak over lang tid i strekk (1,5 ++ timer). Saltimer går veldig ofte på en blanding mellom kondisjon/korte intervaller, styrkeintervaller og koordinasjon. Som alle er gode ting å trene på, men det er lurt å variere litt i blant. Jeg har også problemer med å merke effekt at styrketrening...(og disse instruktørene som lover reultater som gull og grønne skoger, blir da veldig irriterende å høre på). Jeg tror ganske enkelt ikke alle er konstruert for trening! Anonym poster: d4daf9af4b92472ec93721e01b245c72 Dersom du ikke merker effekt av styrketrening tror jeg du trener feil. Alle får effekt av styrketrening dersom de gjør det riktig. Jeg prøver ikke arrestere deg eller finne feil med innlegget ditt, selv om det kanskje kan virke sånn. Prøver bare å komme med noen vennlige tips Jeg har veldig stor forståelse for at du ikke er fornøyd med å ikke se resultater. Kanskje du leter feil sted etter resultatene? Et tips er å bare "måle" håndfaste ting som du kan teste uten avansert utstyr. Et godt substitutt for oksygenopptakstest er 3000m løping eller coopers test (maks distanse på 12 min). Da finner du ut om hastigheten øker. Ikke test for ofte. Maks 1 gang per 4 uker. Få nok hvile mellom øktene og nok søvn om natten.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2012 #25 Skrevet 7. august 2012 Jeg tror disse antagelsene og forventningene ødelegger litt for deg. Økt oksygenopptak kan øke farten, men det er jo ikke sikkert det er manglende oksygenopptak som forhindrer seg i å løpe fortere. Det finnes jo andre faktorer også. Som nevnt tidligere kapillarer i musklene som frakter blod, press (indre/ytre motivasjon) og tredemøllens oppbygging. Du antar, men det er ikke sikkert at det har det. Med lavintensitetstrening tenker jeg på trening med intensitet på under ca 70% av maks oksygenopptak over lang tid i strekk (1,5 ++ timer). Saltimer går veldig ofte på en blanding mellom kondisjon/korte intervaller, styrkeintervaller og koordinasjon. Som alle er gode ting å trene på, men det er lurt å variere litt i blant. Dersom du ikke merker effekt av styrketrening tror jeg du trener feil. Alle får effekt av styrketrening dersom de gjør det riktig. Jeg prøver ikke arrestere deg eller finne feil med innlegget ditt, selv om det kanskje kan virke sånn. Prøver bare å komme med noen vennlige tips Jeg har veldig stor forståelse for at du ikke er fornøyd med å ikke se resultater. Kanskje du leter feil sted etter resultatene? Et tips er å bare "måle" håndfaste ting som du kan teste uten avansert utstyr. Et godt substitutt for oksygenopptakstest er 3000m løping eller coopers test (maks distanse på 12 min). Da finner du ut om hastigheten øker. Ikke test for ofte. Maks 1 gang per 4 uker. Få nok hvile mellom øktene og nok søvn om natten. Takk for forsøk på å forklare. Du har rett i at jeg ikke trener 100% teknisk og systematisk for å se forbedringer. Jeg prøver å kombinere det lystbetonede med effektive timer/ trening, og det er viktig for meg at det ikke blir så rigid at jeg mister lysten. Men at jeg trener helt feil og at det er grunnen til manglende resultat, tror jeg ikke på. De aller færreste følger et "vitenskapelig" teoretisk fundert program (slike teorier har dessuten en tendens til å skifte over tid). Likevel får de fleste resultater! Mens jeg gjør det ikke. Jeg har trent over såpass mange år at jeg kjenner kroppen min godt nok, og jeg har også lyttet/lest ekspertråd hele tiden. Mitt poeng er vel at ikke alle er konstruert for å bli OL-utøvere, og noen som meg, får knapt resultater i det hele tatt. Jeg er faktisk litt bekymret for hvor mange "nybegynnere" som kanskje blir demotiverte, fordi de blir både på treningssentra og steder som dette underforumet, får urealistiske forventninger som ikke kan innfris. Det er alltid greit for de som er topptrente å snakke om at riktig metode gjør underverker, mens man glemmer kanskje at de nettopp har den fysikken, fordi de har anlegg for trening. Anonym poster: d4daf9af4b92472ec93721e01b245c72
AnonymBruker Skrevet 7. august 2012 #26 Skrevet 7. august 2012 AB #25 igjen. Supraspinatus: Tråden er jo spørsmål om metoden 4x4, som har vært svært så oppskrytt som den mest effektive måten og forbedre kondisjonen på. Den skal være egnet både for nybegynnere, så vel som topptrenede, 20-åringer som 80-åringer, - iallefall i flg "reklamen", - og at man får merkbare resultater i løpet av få uker/måneder. Ergo: Hvis du mener at jeg kanskje mangler lavintenisv mengdetrening, så holder jo altså ikke teorien stikk!? Men tilbake til trådens spørsmål: DN.no har hatt mange artikler om nettopp 4x4 og andre supermetoder. http://www.dn.no/sok/?q=intervall+4x4&type=dn En faglig innvending mot 4x4, har vært at det er fysisk krevende for de som i utgangspunktet ikke er i veldig god form, å holde ut hele 4 minutters intervallet, og at det derfor er gunstigere med kortere intervaller. Anonym poster: d4daf9af4b92472ec93721e01b245c72
AnonymBruker Skrevet 7. august 2012 #27 Skrevet 7. august 2012 Dessuten er jeg litt nysgjerrig på hvilken hastighet dere som løper på tredemølla har i intervallene deres, fint hvis noen vil dele! Ja, jeg gjentar TS' spørsmål, for jeg er også interessert Anonym poster: d4daf9af4b92472ec93721e01b245c72
Catnip Skrevet 7. august 2012 Forfatter #28 Skrevet 7. august 2012 Du trenger forsåvidt ikke betale for å ta en slik test. Har du pulsklokke er det bare å løpe. Søk etter makspulstest på google. Har du ikke pulsklokke kan du telle pulsslag og se på klokken. Da blir avviket større, men det gir likevel en større pekepinn enn en formel. Jaaa, var det jeg liksom prøvde meg på i går (jfr. det lange og kronglete innlegget mitt med masse tall), men var der jeg ikke fikk tallene til å stemme. Løp to intervaller og tok meg maks ut i to minutter etter intervall nr. 2. Men i dag sa ei på jobb at man ikke skal ha løpt så lenge før man jobber seg opp på topp, så siter og gjør litt research nå. ARGH. Skal ta en ny test når jeg har fått trent meg litt opp igjen etter ferien. Er kjempemotivert og gira for løping, og det kjennes så bra :D
AnonymBruker Skrevet 8. august 2012 #29 Skrevet 8. august 2012 Jaaa, var det jeg liksom prøvde meg på i går (jfr. det lange og kronglete innlegget mitt med masse tall), men var der jeg ikke fikk tallene til å stemme. Løp to intervaller og tok meg maks ut i to minutter etter intervall nr. 2. Men i dag sa ei på jobb at man ikke skal ha løpt så lenge før man jobber seg opp på topp, så siter og gjør litt research nå. ARGH. Skal ta en ny test når jeg har fått trent meg litt opp igjen etter ferien. Er kjempemotivert og gira for løping, og det kjennes så bra :D Så hvilken hastighet løper du dine intervaller på? Anonym poster: d4daf9af4b92472ec93721e01b245c72
cornflake_girl Skrevet 8. august 2012 #30 Skrevet 8. august 2012 Jeg dytter tråden min opp igjen og håper at det sitter noen der ute som fortsatt er interessert i å snakke om (les: hjelpe meg med) intervalltrening! Ferien nærmer seg jo slutten, og noen av oss har kanskje lagt på oss noen kilo? UT OG LØPE :D Her er det jeg lurer på i dag, om noen gidder å lese: Jeg har fått fiksa nytt band til pulskokka og løp i dag for å kjenne litt på makspuls og sonene mine. Jeg sjekka pulsen min i denne kalkulatoren: http://www.ntnu.no/c.../cerg/hfmax og tallet jeg fikk som makspuls var 197. Dette stemmer overens med den gamle regelen om 220 minus alder (220- 23= 197 ) OG jeg kom opp i 195 slag da jeg løp til jeg stupte i det siste intervallet. (Det skal sies jeg er litt ute av trening.) Kalkulatoren i linken forteller meg at jeg skal ligge på mellom 166 og 186 slag i minuttet under intervallene og 127- 147 slag under aktiv hvile. I mine intervaller lå jeg mellom 184- 190 slag, og i pausene lå jeg på 170- 177 slag. Etter intervallene jogget jeg hjem, noe som tok ca. 25 minutter, med pulsen i gjennomsnitt på mellom 175 og 185 slag. Denne intensiteten kunne jeg holde i 15 minutter av gangen, og det er dette jeg stusser på. 180 slag er jo 91% av makspulsen jeg visstnok skal ha, og så høy intensitet skal man ikke klare å holde så lenge. Har jeg regnet feil makspuls? Trener jeg for intensivt? Jeg blir litt forvirret av dette, har noen hatt samme problem? Da tror jeg temmelig garantert at du har langt høyere makspuls enn 197, gitt Tror det er veldig, veldig, veldig vanskelig å komme noe i nærheten av makspuls bare av å løpe 4X4 (nesten samme hvor mye man presser seg siste draget). Når man nærmer seg makspuls så skal man ideelt sett nesten ligge i grøfta og kaste opp og vri seg i smerter, og til og med etter DET skal man legge på fem på resultatet man får Vil du tro du minst har 200 i makspuls, antakelig mer. Makspuls han avvike så mye som 50 slags +/- (kanskje enda mer og) enn den formelen. Jeg avviker f.eks. med 30 slag (dvs at jeg ble født med en makspuls på 250, forstod aldri hvorfor det føltes så "lett" å løpe og trene på 85% av maks HR, før jeg fant ut at jeg overhodet ikke hadde trent på 85% ). 1
Que Skrevet 8. august 2012 #31 Skrevet 8. august 2012 Har aldri prøvd 4x4 intervaller selv, da jeg foretrekker litt kortere intervaller;) Jeg løper "bakkeintervaller" på tredemølle. 8% gradient og 10,5-11 på hastighet i 1 min + 1 min pause. Gjør dette 5 ganger, deretter tar jeg 5 nye. Varmer opp med 10 min rolig jogg (hastighet 8-8,5) og roer ned med rask gange (5,5-6) i 5 min etterpå. Dette gjør jeg 1 gang i uka.. Den andre dagen med intervaller løper jeg 15-15 intervaller. 15 sekunder spurt - 15 sekunder hvile. Og da skal man gi alt... På tredemølla ligger jeg vel på hastighet 15-15,5. 5 min x 3, med 2 min rolig gange mellom. i dag tok jeg bakkeintervallene ute istedet og syntes igrunn det var mye bedre, så det er mulig jeg kommer til å fortsette med det når jeg har mulighet;) Bruker ikke pulsklokke og klarer meg helt fint uten igrunn..
Catnip Skrevet 8. august 2012 Forfatter #32 Skrevet 8. august 2012 Så hvilken hastighet løper du dine intervaller på? Anonym poster: d4daf9af4b92472ec93721e01b245c72 Når jeg løper på tredemølla, løper jeg intervallene på 13 km/t, øker til 14 på den siste intervallen om jeg kjenner at jeg har en god dag. I pausene ligger jeg på 9 km/t
Supraspinatus Skrevet 8. august 2012 #33 Skrevet 8. august 2012 AB #25 igjen. Supraspinatus: Tråden er jo spørsmål om metoden 4x4, som har vært svært så oppskrytt som den mest effektive måten og forbedre kondisjonen på. Den skal være egnet både for nybegynnere, så vel som topptrenede, 20-åringer som 80-åringer, - iallefall i flg "reklamen", - og at man får merkbare resultater i løpet av få uker/måneder. Ergo: Hvis du mener at jeg kanskje mangler lavintenisv mengdetrening, så holder jo altså ikke teorien stikk!? Anonym poster: d4daf9af4b92472ec93721e01b245c72 Jeg tror du ser på det litt feil. Kondisjon er et veldig vidt begrep og det er ikke én treningsform som vil gjøre en utøver til toppidrettsutøver i seg selv. 4x4 tar sikte på å bedre oksygenopptaket ved å bedre hjertets pumpevolum/lungenes evne til å ta opp oksygen. Og det har de testet og funnet positive resultater på. Det betyr ikke at det kan tolkes dithen at alle utholdenhetsutøvere bør droppe sin treningsplan og bare trene 4x4. Dersom du allerede har godt oksygenopptak er det ikke gitt at oksygenet kommer inn, og avfallstoffer ut av musklene så fort som de kunne. Det er her lavintensitetstrening kommer inn. Stort volum. I tillegg er det veldig "skånsomt" mot musklene og du kan ha et vesentlig høyere volum uten å bli overtrent eller skadet. Når det gjelder akkurat løpehastighet så kan det være flere ting som hindrer deg. Teknikk, hjerte/lungekapasitet, muskler, spenst, etc. Hvis 4x4 ikke fungerte på hastigheten så må du trene andre ting. Kanskje du allerede er på ditt potensiale med nåværende treningsvolum. Det er veldig mange ting som kan påvirke det. Derfor mener jeg at man ikke bare kan avskrive 4x4 som metode. 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2012 #34 Skrevet 8. august 2012 Hva går 4x4 ut på? Anonym poster: 5fef5ef7e96d080255ce2032fe0d8599
cornflake_girl Skrevet 8. august 2012 #35 Skrevet 8. august 2012 Hva går 4x4 ut på? Anonym poster: 5fef5ef7e96d080255ce2032fe0d8599 Meget kort fortalt: Intervaller på relativt høy intensitet. Fire drag a fire minutter, med aktive pauser i mellom (noen har tre min. pauser, andre to)
AnonymBruker Skrevet 8. august 2012 #36 Skrevet 8. august 2012 Jeg tror du ser på det litt feil. Kondisjon er et veldig vidt begrep og det er ikke én treningsform som vil gjøre en utøver til toppidrettsutøver i seg selv. 4x4 tar sikte på å bedre oksygenopptaket ved å bedre hjertets pumpevolum/lungenes evne til å ta opp oksygen. Og det har de testet og funnet positive resultater på. Det betyr ikke at det kan tolkes dithen at alle utholdenhetsutøvere bør droppe sin treningsplan og bare trene 4x4. Dersom du allerede har godt oksygenopptak er det ikke gitt at oksygenet kommer inn, og avfallstoffer ut av musklene så fort som de kunne. Det er her lavintensitetstrening kommer inn. Stort volum. I tillegg er det veldig "skånsomt" mot musklene og du kan ha et vesentlig høyere volum uten å bli overtrent eller skadet. Når det gjelder akkurat løpehastighet så kan det være flere ting som hindrer deg. Teknikk, hjerte/lungekapasitet, muskler, spenst, etc. Hvis 4x4 ikke fungerte på hastigheten så må du trene andre ting. Kanskje du allerede er på ditt potensiale med nåværende treningsvolum. Det er veldig mange ting som kan påvirke det. Derfor mener jeg at man ikke bare kan avskrive 4x4 som metode. Det er cardio-kapasitet som begrenser meg. Jeg kan godt løpe fortere, men da holder jeg ikke ut i 4 minutter. Men saken med 4x4 er at det påstås at det er beste metode til å bedre kondisjonen, og siden jeg ikke spesifikt har trent metodisk med kondisjon som mål, med liker saltimer som gir meg høy puls (i tillegg til andre timer selvsagt), burde også jeg se resultater, hvis denne metoden er så effektiv. Det er jo det skrytet går på, nemlig at det er den mest effektive måten å øke kondisjonen. Og ang. makspuls, var jeg litt overopphetet og uvel på min saltime i går, og oppnådde 2 slag over min hypotetiske makspuls. Det har ikke skjedd før. (Jeg fikk målt makspuls for 10-12 år siden, og da lå jeg 1 slag under formelen 220-alder. Men så har jeg også fått en usedvanlig lav hvilepuls i voksen alder..Så det er vel ikke alltid at man følger oppskriften.) Anonym poster: d4daf9af4b92472ec93721e01b245c72
Supraspinatus Skrevet 9. august 2012 #37 Skrevet 9. august 2012 Det er cardio-kapasitet som begrenser meg. Jeg kan godt løpe fortere, men da holder jeg ikke ut i 4 minutter. Men saken med 4x4 er at det påstås at det er beste metode til å bedre kondisjonen, og siden jeg ikke spesifikt har trent metodisk med kondisjon som mål, med liker saltimer som gir meg høy puls (i tillegg til andre timer selvsagt), burde også jeg se resultater, hvis denne metoden er så effektiv. Det er jo det skrytet går på, nemlig at det er den mest effektive måten å øke kondisjonen. Og ang. makspuls, var jeg litt overopphetet og uvel på min saltime i går, og oppnådde 2 slag over min hypotetiske makspuls. Det har ikke skjedd før. (Jeg fikk målt makspuls for 10-12 år siden, og da lå jeg 1 slag under formelen 220-alder. Men så har jeg også fått en usedvanlig lav hvilepuls i voksen alder..Så det er vel ikke alltid at man følger oppskriften.) Anonym poster: d4daf9af4b92472ec93721e01b245c72 Det er viktig å skille mellom det avisene skriver om en metode, hva de som har prøvd det kaller det og forskningen bakom. Det er ikke alle som vil ha samme effekt av treningen. Og tydeligvis hjalp det ikke spesifikt for farten din. Da må du prøve andre ting, eller forandre målemetode (som nevnt tidligere). Har du prøvd kortintervall, strikksprinter, prowler eller andre måter å øke den eksplosive hastigheten i beina? Det kan være verdt et forsøk med mindre målet er å løpe langdistanse. Makspuls forandrer seg over tid. Når du er utrent vil det være vanskelig å nå sin maks kapasitet, og etterhvert som man blir eldre har den en tendens til å synke. Den tilsynelatende mindre på utøvere som trener jevnt over tid. Formelen er for de aller fleste feil, så man kan egentlig ikke bruke den til å si noe om man har oppnådd maks eller ikke.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2012 #38 Skrevet 10. august 2012 Det er viktig å skille mellom det avisene skriver om en metode, hva de som har prøvd det kaller det og forskningen bakom. Det er ikke alle som vil ha samme effekt av treningen. Og tydeligvis hjalp det ikke spesifikt for farten din. Da må du prøve andre ting, eller forandre målemetode (som nevnt tidligere). Har du prøvd kortintervall, strikksprinter, prowler eller andre måter å øke den eksplosive hastigheten i beina? Det kan være verdt et forsøk med mindre målet er å løpe langdistanse. Makspuls forandrer seg over tid. Når du er utrent vil det være vanskelig å nå sin maks kapasitet, og etterhvert som man blir eldre har den en tendens til å synke. Den tilsynelatende mindre på utøvere som trener jevnt over tid. Formelen er for de aller fleste feil, så man kan egentlig ikke bruke den til å si noe om man har oppnådd maks eller ikke. Takk for forklaringene. Jeg har aldri hørt om de alternative treningsformene du nevnte. Fikk ikke mye ut av et søk på nettet heller. Men jeg har prøvd organiserte timer på treningssenteret med intervall på tredemølle Disse er 30 min totalt og med varierende kortere intervaller, men til min store frustrasjon klarer jeg ikke en brøkdel av hastigheten instruktøren forslår. Jeg syns ikke det var særlig bedre enn 4*4. Men jeg har ikke annet mål enn å trene for helsen, men det hadde jo vært moro om man kunne ved en gitt metode, føle merkbare resultater. Løping er dessuten også ikke særlig anbefalt for meg siden jeg er ganske ødelagt i ryggen, og jeg prøver derfor å trene (mosjonere) mest mulig variert. Men løping/intervall i bare 30 min er ikke så belastende, så det burde gå bra selv 3 ganger i uken, iallefall i perioder. Nå er det derimot snart et år siden jeg prøvde intervall, fordi jeg har fått flere div akutte skader i legg og akilles. Jeg har ennå ikke turt annet enn å jogge rolig når det gjelder løping. Akillesen tok jeg forresten da jeg skulle teste å løpe så fort jeg turte på møllen! Men kanskje det er en ide å prøve noe annet, f.eks. løpe intervaller etter lyst og følelser, i stedet for sekundviser og fartsangivelse. Jeg har forlengst forstått at du er veldig belest når det gjelder trening, så derfor lurer jeg på om du har råd mot overoppheting? På tredemølle spesielt, men også andre saltimer, blir jeg så varm at det begrenser innsatsen. Veskebalansen er ikke problemet. Er det noen gode forklaringer eller ekspertråd for det, -bortsett fra å jogge/løpe ute når det er kjølig? Jeg har vel også hørt rykte om at makspuls reduseres saktere med alderen hvis man trener, men vet du om det er mulig/ noen gang har vært påvist at noen har fått øket makspuls? Anonym poster: d4daf9af4b92472ec93721e01b245c72
Supraspinatus Skrevet 11. august 2012 #39 Skrevet 11. august 2012 (endret) Jeg tror du opplevde en forbedring i kondisjonen. Men som med all annen trening: dersom du ikke vedlikeholder den så forsvinner den. Økningen i oksygenopptak man får etter en periode med intervalltrening er litt midlertidig, med mindre man er ganske utrent fra før. Når det gjelder overoppheting har jeg ikke peiling egentlig. Det kan være så meget. Jeg har ikke hørt at det skal være et problem med mindre det er rundt 25 grader eller man holder på i solen om sommeren. Det er viktig å erstatte væske- og elektrolytt-tapet når du svetter mye. Det er spesielt natrium man taper mye av, men også litt magnesium og kalium. Såkalt "ringer"-drikker inneholder somoftest dette, men uten sukkeret. Det trenger du ikke. Vanlige sportsdrikker er som oftest søtet. http://www.youtube.com/watch?v=rQmYOLMfSTo, http://www.youtube.com/watch?v=ekNGR8zzQhI, kortintervall er intervaller med aktiv periode på under 60sek med halvparten av tiden pause. Evt like lang tid pause som aktiv periode dersom den er kort. F.eks 10s på 10s av. Maks intensitet. Endret 11. august 2012 av Supraspinatus 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå