Gjest Linnerle Skrevet 3. mai 2012 #21 Skrevet 3. mai 2012 Jeg har dundyne med veldig bra andedun i flere kamre, kan man ta den i maskina? I så fall, hvor mange grader osv? Vasket dunputa her, det var en suksess!
Gjest odisi73 Skrevet 3. mai 2012 #22 Skrevet 3. mai 2012 Henger det ingen vaskeanvisning på dyna de da,det pleier det
Mrs.Shadows Skrevet 3. mai 2012 #23 Skrevet 3. mai 2012 Jeg har dundyne med veldig bra andedun i flere kamre, kan man ta den i maskina? I så fall, hvor mange grader osv? Vasket dunputa her, det var en suksess! Det har jeg også, og jeg vasker den på 40 grader. Har gått bra hittil, og den har vel vært i vask ca 20 ganger
Gjest odisi73 Skrevet 3. mai 2012 #24 Skrevet 3. mai 2012 Når jeg vasker dundyner så pleier jeg å ha i en tennisball
Minya Skrevet 3. mai 2012 #25 Skrevet 3. mai 2012 Da må du få den på rens! Hadde du visst hvor mye dritt det er i dyna di nå, så hadde du brent den! Psh, har jeg ikke dødd enda, kan det ikke være så farlig.
Gjest Linnerle Skrevet 3. mai 2012 #26 Skrevet 3. mai 2012 Henger det ingen vaskeanvisning på dyna de da,det pleier det Nja, det står bare tegn for rens, men av erfaring vet jeg jo at slik merking ofte er "overforsiktig." Orker ikke helt tanken på å pakke den sammen, dra langt for å rense og så hente igjen...
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2012 #27 Skrevet 3. mai 2012 Du fikk hvertfall meg til å tenke her, så nå skal jeg hjem å vaske dyner å puter :gjeiper:
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2012 #28 Skrevet 3. mai 2012 Som regel kan dyner og puter vaskes på 60 grader, og det er det man bør vaske de på for å drepe bakterier. Bruk 1/3 av normal vaskemiddeldosering og tørk dyna i tørketrommelen med to-tre tennisballer. Det er ikke bare midd man må tenke på, men andre bakterier som tarmbakterier (e-coli) osv.
Sophia Skrevet 3. mai 2012 #29 Skrevet 3. mai 2012 På min pute står det at den kan vaskes på 40 grader, men rett under står det: "Dun bør renses på spesialrenseri" Kan jeg da vaske den i vaskemaskinen? Står ikke noe kryss over vaskemaskinsymbolet, men ble litt forvirret av den renseribeskjeden? Har aldri vasket puten eller dynen min før, bare lagt de ut når det er minusgrader. Fikk litt vasketrang etter å ha lest denne tråden. 1
Arkana Skrevet 3. mai 2012 #30 Skrevet 3. mai 2012 Det er ikke bare midd man må tenke på, men andre bakterier som tarmbakterier (e-coli) osv. Hadde dette vært spesielt farlig hadde da alle vi som ikke vasker dyner og madrasser vært syke me oftere enn de som gjør det, og det tviler jeg sterkt på at vi er. 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2012 #31 Skrevet 3. mai 2012 Hadde dette vært spesielt farlig hadde da alle vi som ikke vasker dyner og madrasser vært syke me oftere enn de som gjør det, og det tviler jeg sterkt på at vi er. Men kanskje dere faktisk er det? Ofte kommer jo omgangssyke av at folk ikke har behandlet råvarer riktig på sitt eget kjøkken (skitne kjøkkenkluter osv), og det kan jo være at de som ikke vasker dyner og puter er mer syke enn de som gjør det. Det vet vi jo ikke. Jeg har ikke hatt omgangssyken på sikkert 15 år eller noe iallfall. Jeg såg et program en gang der de sjekket for bakterier i madrassen og dynen til folk og der fant de blant annet e.coli. 1
Arkana Skrevet 4. mai 2012 #32 Skrevet 4. mai 2012 Men kanskje dere faktisk er det? Ofte kommer jo omgangssyke av at folk ikke har behandlet råvarer riktig på sitt eget kjøkken (skitne kjøkkenkluter osv), og det kan jo være at de som ikke vasker dyner og puter er mer syke enn de som gjør det. Det vet vi jo ikke. Jeg har ikke hatt omgangssyken på sikkert 15 år eller noe iallfall. Jeg kan ikke snakke for alle andre, men jeg har hatt omgangssyke en eneste gang i hele mitt liv. Det er ingen grunn til å tro at folk blir syke av å ikke vaske dyna. At det finnes e.coli-bakterier på sengetøyet er da hverken oppsiktsvekkende eller farlig. E.coli er en aamlebetegnels på flere typer tarmbakterier og de aller fleste av disse er helt ufarlige, og finnes dessuten flere steder i huset ditt, bl.a. på tastaturet du klimprer på nå.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #33 Skrevet 4. mai 2012 Har hatt samme pute og dyne i 7 år, aldri vasket verken puta eller dyna. Lufter dem litt hver sommer. Og har annen dyne på vinteren ( som heller ikke blir vasket)
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #34 Skrevet 4. mai 2012 Som regel kan dyner og puter vaskes på 60 grader, og det er det man bør vaske de på for å drepe bakterier. Bruk 1/3 av normal vaskemiddeldosering og tørk dyna i tørketrommelen med to-tre tennisballer. Det er ikke bare midd man må tenke på, men andre bakterier som tarmbakterier (e-coli) osv. Hva om man ikke ar tørketrommel?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå