Gå til innhold

Hvor ofte vasker dere selve puten og dyna?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, tenkte på det her om dagen. Man burde vel vaske puten og dyna også? Har ikke gjort dette før, men blir vel midd i disse også? Hvordan vasker man disse i såfall? Jeg har dobbeldyne, får vel ikke plass til den i vaskemaskinen? :klo:

Så spørsmålet mitt er egentlig: Hvor ofte vasker dere selve dyna og putene? Hvor ofte bør man gjøre dette? Og hvordan gjør man det? :klo:

Hilsen: Dårlig husmoremne :fnise:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vasker ikke dobbeltdyna da den ikke får plass, men rister og luftet den ofte.

Putene mine har slikt putetrekk som vaskes minst en gang hver 14. dag (altså slikt som skal være på puta under det vanlige putetrekket)

AnonymBruker
Skrevet

Dynene våre får plass i vaskemaskin, så de blir vasket en til to ganger i året. Putene våre skjer det derimot noe rart med etterhvert, de blir helt uformelige (les: vi sover urolig), så de blir rett og slett byttet ut med jevne mellomrom, en til to ganger i året der også :)

Skrevet

Vi vasker dyner og puter en til to ganger i året, litt avhengig av hvordan de ser ut.

Skrevet

Dynene vaskes aldri. Putene vaskes en sjelden gang, etter behov.

Skrevet

off, dette er jeg skikkelig dårlig på. Jeg har ei helårsdyne som består av en tykk del og en tynn del. Den tynne, som brukes hele året, blir vasket to ganger i året, når jeg reiser hjem for julen og når jeg reiser hjem for sommeren. Den andre delen, som er for stor for vaskemaskinen har jeg vel ikke vasket på ei stund... De luftes ihvertfall hver gang været tillater det. Putene blir også luftet.

Men kan jeg spørre, siden dette er relatert, vasker dere selve madrassen? Jeg aner ikke hvordan jeg skal gjøre det :/

Skrevet

Jeg vasker alle dyner og puter annenhver mnd. Madrassene går jeg over med damp-vaske-ting. Ja, jeg har sett midd på film på ungdomsskolen :fnise:

Skrevet

Men kan jeg spørre, siden dette er relatert, vasker dere selve madrassen?

Nei, jeg vasker aldri selve madrassen, men en gang i året eller så vasker jeg trekket til overmadrassen.

AnonymBruker
Skrevet

-Puten og dynen: Vasker 4 ganger i året. Forsøker i tillegg å lufte de mye, men ikke alltid like lett i regnfulle Bergen uten overbygd veranda. I tillegg bruker jeg putebeskytter (som man har på under putetrekket), det blir vasket ca hver 3.-4. gang vi bytter på sengen. Bytter på sengen en gang i uken, som regel hver søndag.

-Trekket til overmadrassen blir også vasket 4 ganger i året, og selve madrassen forsøker jeg da å lufte mens trekket blir vasket. Støvsuger madrassen innimellom når vi skifter på sengen, det er noe vi må blir flinkere til, burde egentlig gjøre det hver gang vi bytter sengetøy.

Dere som har store dyner som ikke får plass i vaskemaskinen burde virkelig levere den inn til rens, iallfall 2 ganger i året...

• Liker 1
Skrevet

Dyna: 1-2 ganger i året

Puta: 2 ganger i året, eller oftere hvis jeg kjenner at den lukter "godt brukt"

Skrevet

Vi har dobbeldyne så jeg får ærlig talt ikke dyna inn i vaskemaskinen engang, så aldri, forsåvidt. :fnise:

Men jeg henger den ut en dag eller to om sommeren så jeg ihvertfall får lufta den ordentlig.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har dobbeldyne så jeg får ærlig talt ikke dyna inn i vaskemaskinen engang, så aldri, forsåvidt. :fnise:

Men jeg henger den ut en dag eller to om sommeren så jeg ihvertfall får lufta den ordentlig.

Da må du få den på rens! Hadde du visst hvor mye dritt det er i dyna di nå, så hadde du brent den!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er egentlig faren med midd bortsett fra at man begynner å klø? Kan noen forklare litt?

Skrevet

Da må du få den på rens! Hadde du visst hvor mye dritt det er i dyna di nå, så hadde du brent den!

Etter å ha fått tilbake en gammel bunad fra rens som både stinket like ille som da den ble levert, samt var like møkkete, har jeg mistet troen på rens. Da ville jeg heller ha lagt dynen i fryseren noen dager. Det gjør samme nytten.

Skrevet

Henger ut dyna om vinteren når det er minusgrader slik at den "fryser". Vasker putene kanskje en gang i året.

Gjest Gjest
Skrevet

Bytter en ikke bare ut dritt med kjemikalier?

• Liker 1
Skrevet

Hva er egentlig faren med midd bortsett fra at man begynner å klø? Kan noen forklare litt?

Man klør ikke av midd. Noen er allergiske mot avføringen til midden. Jo mere midd jo mere avføring. Midd er ikke farlig. Lar man senga være uoppredd reduserer man formering da de trives i varme og fukt.

Skrevet

Midd er ikke farlig. Jeg synes generelt mange er overdrevet opptatt av vasking og jeg er overbevist og at det er en stor del av årsaken til at astma og allergier hos barn er mye vanligere nå enn før. Det er ingenting som skjer om man ikke vasker dyna eller støvsuger madrassen flere ganger i året, man blir ikke syk av det. Har man allerede f.eks. en husstøvallergi er det klart at man gjør sitt beste for å unngå plager, f.eks. ved å støvsuge madrsser, men friske mennesker trenger ikke bekymre seg.

Gjest odisi73
Skrevet

Nytt sengetøy 1 gang i uken,vasker dyner og puter 2-3 ganger i året,det samme med trekket til overmadrassen og da lufter jeg overmadrassen samtidig.

Og spesielt herlig er det om dyner og puter kan henge ute til lufting så ofte som mulig,det lukter sååååååå godt når du legger deg :sengekos:

Gjest odisi73
Skrevet

Er i grunnen mer redd for veggdyr enn midd som vi fikk se på TV2 hjelper deg i sist uke :eeeh:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...