Gå til innhold

Sy nordlandsbunad


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg ønsker meg bunad, og ønsker også å sy/brodere denne selv. Men jeg er amatør, og har vært lite borti håndarbeide før. Svigermora mi er dreven med håndarbeid og jeg kan ha henne som hjelp og støtte.

Noen her som har sydd nordlandsbunad og vet hvordan omfanget er? Er det fryktelig mye arbeid, tar det veldig lang tid, og er det veldig vanskelig?

Og hvor får man kjøpt slike pakker, og hva er ca.-prisen på disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor vanskelig det er kan jeg ikke uttale meg om, men jeg har fått en brodert nå, av en utrolig dreven gammel dame (hun har brodert 14 stk før) og det tok ikke mange ukene.

De ulike husflidene har slike pakker, men sjekk pris før du handler. Det var stor prisforskjell på husflidene i Oslo og husfliden i Mosjøen, der jeg kjøpte. Utrolig god service i Mosjøen også, jeg fikk levere tilbake skjorta og heller få kjøpe ferdig brodert hos dem uten problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle sy inn nordlandsbunaden min i fjor, og da jeg åpnet opp sømmene var det mye mer komplisert enn det ser ut som på utsiden. Men jeg klarte det med glans, og jeg har lite erfaring med søm :) Det er en del ting bunadmestere ver, men som andre ikke tenker over. Du burde f. eks. nåle skjørtelengden med bunadskoene på. I tillegg till sy-oppskrift kan du jo spørre en venninne om du kan få ta nærbilder av hennes bunad, så ser du bedre hvordan detaljene skal være når du sitter og syr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider