Gå til innhold

Er disse foreldrene helt sinnssyke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 22 år, og jeg har blitt kjent med en jente i USA som også er 22 år. Fordi at universitet i USA koster masse masse penger betaler foreldrene hennes for utdanningen, og de valgte universitet hun skulle gå på. Det var et universitet like ved der de bor, slik at hun kunne bo hjemme. Denne jenta er helt avhengig av foreldrene, og hun er oppdratt veldig strengt, og hun gjør alt de sier.

Jeg visste ikke før i går hvor "strenge" foreldrene var. Vi pratet online, og jeg nevnte The Hangover fordi jeg tenkte at alle på min alder har sett den. Da sa hun "neeei... jeg får ikke lov til å se den." Jeg visste ikke da at foreldrene var helt insane, så jeg bare lo og sa "hæ, men er du ikke 22 år da?" Hun fortalte at så lenge hun bodde hos foreldrene så bestemte de alt. Og hvis det ikke er gale nok at de sier hva filmer hun får lov og ikke får lov til å se... I dag (eller i går der borte)) hadde hun fridag fra universitet og fikk beskjed at da fikk hun ikke lov til å gå ut av huset. Er ikke det helt utrolig?

Jeg er nesten helt i sjokk. Jeg er 22 år og bor hjemme selv. Jeg er voksen og har vært det en god stund. Jeg kommer og går som jeg vil, og gjør akkurat det som passer meg. Jeg ser de filmene jeg vil. Er ikke det helt gale at foreldrene behandler henne som en 5 åring? Jeg syns hun virka litt umoden for alderen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

generelt er ungdom i usa langt mindre modne enn ungdom her. dette er kulturforskjeller

• Liker 2
Skrevet

Høres ut som din typiske Amerikanske konservative familie. Mange Amerikanere som er "barn" langt uti 20- åra (mye pga alkohol loven tror jeg). Når jeg bodde der la jeg også merke til hvor umodne og uvitende mange av mine jevnaldrene var, og en del fjortiser. Som snakket om helgen som var "drakk to øl, og ble såååå full" Man rynker litt på pannen når det kommer fra en 19- åring.

• Liker 3
Skrevet

Høres ganske vanlig ut!

Ikke unormalt å finne folk i midten av tenåra som ikke kjenner til forplantningslære heller, i visse miljøer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men men... hun får ikke se på en helt vanlig film en gang. :daane:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal det så lite til før du syns folk er sinnsyke? Hadde det vært et problem for jenta hadde hun vel flyttet da. Filmen handler kun om alkohol omtrent, og det er ikke alle kulturer det er akseptert i.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal det så lite til før du syns folk er sinnsyke? Hadde det vært et problem for jenta hadde hun vel flyttet da. Filmen handler kun om alkohol omtrent, og det er ikke alle kulturer det er akseptert i.

Det handler jo ikke bare om filmen. Det handler om at en 22 åring ikke en gang får gå ut av sitt eget hus, uten at foreldrene syns det er greit. De kontrollerer alt og behandler henne som en liten unge. Hemmer ikke det hennes utvikling? Hun er ganske umoden for alderen.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det handler jo ikke bare om filmen. Det handler om at en 22 åring ikke en gang får gå ut av sitt eget hus, uten at foreldrene syns det er greit. De kontrollerer alt og behandler henne som en liten unge. Hemmer ikke det hennes utvikling? Hun er ganske umoden for alderen.

Det har en annen kultur, enkel og greit.

• Liker 3
Skrevet

Jeg syns det hørtes helt sinnsykt ut ja. Virkelig fjernt fra hvordan det er her hjemme. Det kan da ikke være VANLIG i USA dette? Selv om kanskje noen familier har det sånn?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det hørtes helt sinnsykt ut ja. Virkelig fjernt fra hvordan det er her hjemme. Det kan da ikke være VANLIG i USA dette? Selv om kanskje noen familier har det sånn?

Du vet vel at det finnes andre kulturer enn hva du er vandt til?

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er alt for strengt og klarer rett og slett ikke å respektere.

Greit at foreldre har diverse husregler som går på huset, men de kan da ikke bestemme over en voksen person på den måten. De kan bestemme at hun ikke får ha fest i huset, de kan vel egentlig også bestemme at hun ikke får være alene i huset, selv om det er så tullete som går an om de skulle gjort det, men å bestemme hva slags filmer hun får se, om hun får ha sex eller ikke, klær hun går i, og alt sån, nei, det skal ingen foreldre ha rett i å bestemme over en voksen person. Når det gjelder slike ting så er det ingenting som heter "så lenge du bor i mitt hus". I hverfall så burde det ikke det.

Og er dette kultur i USA da? Men USA er jo stort og da. Kjenner selv to fra USA og de har det mer eller mindre akkurat som de fleste her i Norge vil jeg tro. De er 17 og 21. Aldri vært bort i at foreldrene dems bestemmer så mye over dem.

Er ikke det helt gale at foreldrene behandler henne som en 5 åring?

Jo, det er det.

Klart at barn skal ha diverse regler og grenser, selv om det får være måte på og de bør endres etter alder. Men er en 22-åring et barn da? Nei, det er dem ikke og så vidt jeg vet så er dem heller ikke det i USA.

Jeg er bare så lad jeg aldri hadde det sånn.

• Liker 4
Skrevet

Du vet vel at det finnes andre kulturer enn hva du er vandt til?

Hva er det du sier? Finnes det andre måter å leve på enn slik vi lever i Norge? *sjokk*

Må jeg forklare innlegget ytterligere? JEG synes det hørtes sinnsykt ut. Altså: Det er helt fjernt fra min verden, slik det er her i Norge, det viker i hvert fall langt fra normalen i dette samfunnet vi lever i.

Som bringer meg videre til neste linje, da lurer jeg på (åpent spørsmål til de som vet mer om USA enn meg, skjønner jo at det tydeligvis er noen familier som har det på denne måten; men er det dette som er vanlig/normalt i USA? At 22-åringinger ikke får lov til å gå ut av huset på sin fridag, og ikke får se de filmene de ønsker?

Synes det høres ekstremt konservativt ut.

• Liker 4
Skrevet

I bibelbeltet i USA er nok dette ganske normalt ja. Men om du er i litt mer liberale stater vil du se at kontrastene er ganske store.

• Liker 1
Skrevet

Det er mange foreldre som er mye strengere enn foreldre i Norge. Generelt vil jeg si foreldre er strengere der :) Jenta er 22 år, men hun bor hos sine foreldre, og må da følge deres regler. Foreldre der borte godtar ikke at ungene valser inn og ut av deres hus, ikke gidder rydde etter seg, roter og tuller og.. slik som kanskje er vanlig her hjemme.

En annen ting - det er mye mer "farlige" ting man kan ramle borti som ung og naiv der borte. Det er også en grunn til at foreldrene holder stram linje. Men at en 22-åring kan få ta seg en tur ut på fridagen, det hadde vel ikke vært så ille.

Ang. universitet, det ER svinedyrt, og at foreldrene bestemmer at hun må gå på det lokale er forståelig - det er vanlig med redusert pris for studenter som kommer fra den staten/sogner til universitetet. Husk at foreldrene må spare opp flere hundre tusen over mange år for å koste barnas utdannelse der.

• Liker 2
Skrevet

Hva er det du sier? Finnes det andre måter å leve på enn slik vi lever i Norge? *sjokk*

Må jeg forklare innlegget ytterligere? JEG synes det hørtes sinnsykt ut. Altså: Det er helt fjernt fra min verden, slik det er her i Norge, det viker i hvert fall langt fra normalen i dette samfunnet vi lever i.

Som bringer meg videre til neste linje, da lurer jeg på (åpent spørsmål til de som vet mer om USA enn meg, skjønner jo at det tydeligvis er noen familier som har det på denne måten; men er det dette som er vanlig/normalt i USA? At 22-åringinger ikke får lov til å gå ut av huset på sin fridag, og ikke får se de filmene de ønsker?

Synes det høres ekstremt konservativt ut.

Hvis du sier hvilken stat hun bor i, så er det lettere å svare.

USA kan du sammenligne med Europa i grunn, det er så stor forskjell på individuelle stater som land i Europa.

Jeg vil si at hun nok tilhører en konservativ familie, og det er mange familier som ikke er så konservative. Men generelt sett så passer de mer på ungene sine enn hos oss, fordi det er mer tull de kan ramle borti. Av alle de jeg kjenner, har nok samtlige selv bestemt over kinovalg og fridager når de var 22.

Gjest _La Femme
Skrevet

Norge og USA er helt forskjellige land. Norge er et lite land. Selv om at det er forskjell på Oslo og Mo i Rana er ikke forskjellene så store at man ikke finner likheter i de to byene. Når det gjelder ungdom, alkohol og oppdragelsen i Norge er den ganske lik i alle delene av landet. Forskjellene finner man innad i de forskjellige familiene. I USA derimot er det store forskjellen bare mellom statene. Det er mye mer folk per kvadratmeter. I noen stater er det vanligere at foreldrene har et fast grep på ungdommen helt til de har flyttet ut i 23-25 års alderen. I andre stater slipper ungdommen "fri" så tidlig de ønsker, fordi det er det som er mest vanlig. Igjen finnes det forskjeller og ulikheter innad de forskjellige familiene. Noen foreldre er strengere enn andre. Det kan f.eks. ha noe med religion å gjøre.

Selvfølgelig oppfatter vi det som helt komisk, latterlig og sjokkerende at ei jente på 22 år ikke kan se Hang Over. Der hun bor er det ikke sikkert det er like sjokkerende eller uvanlig.

Blir dette et spørsmål om riktig eller galt, blir det opp til hver enkelt å vurdere hvorvidt man syns at det er greit av familien å ha så store krav til sin datter. Uansett om familien syns at det er den riktige måten å gjøre det på, er det ikke opp til oss å oppfatte det som sinnssykt. Sinnssykt har en helt annen betydning enn det, i hvert fall i mitt hode.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er bra foreldrene passer på barna sine, slik at de ikke havner borti noe tull, og gir de skikkelig utdannelse, slik at de kommer seg frem i livet.

Ikke alle har behov for å prøve ut mye rart, men om denne venninnen din i USA hadde hatt behov for å rase fra seg og å prøve ut litt av hvert, hadde hun trosset foreldrene sine for lenge siden.

Men siden hun gjør som de sier, viser det at hun syns det er greit.

Hun syns kanskje det er dumt at hun ikke får lov til å gå ut av huset på en fridag, eller å se hangover,

men ellers tror jeg hun har det bra.

Det kunne vært værre - hun kunne blitt født inn i en sosialklient-familie uten noen fremtidsutsikter

I norge er utdannelse så og si gratis/eller billigere enn i USA.

I USA koster det mye penger, og bare de som får toppkarakterer får stipend.

Og har du ikke helseforsikring, så sliter du, mens i norge er det "gratis" hjelp til alle.

Slekten min hadde besøk av slektninger fra USA, tror de kom fra Montana?

Iallfall, de var veldig spesielle, syns jeg. De var kanskje litt konservative? Men ikke ekstremt.

Men de var vant til et annet miljø i USA.

I norge er det så trygt og godt-selv bor jeg i Oslo, og jeg syns det ikke er skummelt.

Men det er da harde miljøer her i landet også, og de færreste vil vel at barna skal haven der.

AnonymBruker
Skrevet

Du ville antageligvis blitt like sjokkert over hvordan enkelte innvandrerungdommer lever livene sine fordi de lever med minst like streng kontroll.

I Norge, ja.

AnonymBruker
Skrevet

Basert på det året jeg var utveklslingsstudent på High School i USA, så høres det helt sannsynlig ut. Noen familier er sånn at familien bestemmer veldig mye over jentene frem til bryllupsdagen. Først da blir de regnet som voksne.

AnonymBruker
Skrevet

Det er like stor forskjell på stater i USA som det er på land i Europa. Så kan du selv tenke deg til hvor vanlig det kan være.

Tenk strenge sørstater, hvor de drev med raseskille frem til for noen tiår siden og sammenlign med New York, selveste verdensmetropolen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...