Gå til innhold

angst for dommedag

Fremhevede innlegg

Gjest MariaH
Skrevet

Hei. Jeg er en jente på 25 år som sliter virkelig om dagen. Jeg er så redd for denne dommedagen som er blitt spådd i 2012 at jeg virkelig trenger hjelp. Det hele begynnte etter jeg fikk mitt første barn. Jeg ble veldig bekymra for at noe skulle skje osv. Så var det en idiot som spådde dommedag i oktober 2011. Jeg ble mer og mer bekymra og tenkte veldi mye på dette. Da dagen kom hadde jeg ikke matlyst og følte meg veldig redd, men ingenting skjedde, og jeg tenkte med meg selv at no skal jeg virkelig begynne og kose meg og ikke tenke så mye. Alle sier til meg at alle skal dø en dag, og skjer det så skjer det. Er ingenting jeg kan få gjort med det uansett. Jeg vet jo selvfølgelig det da.

Så jeg begynnte og roe meg og tenke positivt. Helt til jeg leste at neste dommedag er spådd 21 desember 2012. Eller spådd å spådd... Det er da mayaene sin kalender slutter. Og det er lager en film om det som heter 2012., den har jeg sett for noen år siden men reagerte ikke så veldig mye mer en andre på den. No gikk jo den selfølgelig på søndag og jeg fikk med meg slutten da sambo absolutt skulle se den. Kunne ikke passet verre!! Hva i all verden skal jeg gjøre?? Jeg er så redd at jeg ikke får sove, vil ikke på ferie, får vonde tvangstanker, vil ikke flytte ( sånn som egentlig er planlagt) for jeg tenker at det er jo ikke lenge til desember! Jeg ser liksom ikke fram til noen lenger, klarer ikke å slutte og tenke påndet heller. Jeg snakket med legen min om det og han lo litt og sa: ja det er jo noen som tenker på sånt og. Han kunne sende meg til en psykolog vis jeg ville, men jeg klarer ikke og roe meg med en som sikkert vil si at jeg må lære meg og styre tankene over på noe positivt.

Jeg vil jo ikke begynne på medisiner heller, men noe må jo gjøres for dette har begynnt å gå kraftig utover min hverdag! Noen som har noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Les astronomi, geologi og annet vitenskapelig materiale. Da vil du fort se hvor tåpelige slike tanker er.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke om du kan ta imot en melding fra en som er kristen her.. Men jeg kan jo prøve.

Dommedag kommer, men ikke slik det er 'spådd' i disse filmene. Jesus kommer igjen for å hente sine en dag, og da skal alle se/vite det. De som har tatt imot han som sin frelser og valgt å legge sitt liv i hans hender, får bli med han hjem til himmelen. De som har valgt han bort, kan han dessverre ikke ta med, og de får det ikke godt dessverre.

Det står klart i bibelen at ingen vet dagen eller timen for når dette skjer. Ikke englene i himmelen, selv ikke Jesus vet det. Kun Gud. Derfor tenker jeg som så at det ihvertfall ikke skjer den 21.12.12 slik det er spådd!

Det er en tid i alles liv der vi får et valg om vi vil ta imot og tro på det Jesus har sagt eller ikke. Han respekterer det valget og tvinger ingen. Men kalt blir vi alle som en en eller gang i livet. Kanskje dette er måten han kaller deg på? Jeg vet ikke...

Jeg synes iallefall ikke du burde være så snar å sluke alle forsikringer som folk kommer til å gi deg etter dette innlegget mitt, men heller ta følelsene dine på alvor.

Har du tatt imot Jesus som din frelser, trenger du ikke lengre å være redd for døden eller dommedag, for det som venter deg da er 1000 ganger bedre enn det livet vi har her på jorden (tro det eller ei)! Jeg var som deg en gang i tiden (er godt voksen nå), redd for dommedag og redd for å dø. Nå finnes jeg ikke redd for noen av delene lengre! :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvis du er redd for dommedagen, er det jo idiotisk å la frykten vinne på den måten. Det man frykter er jo at alt skal være over, ikke sant? Så hvis verden faktisk går under, noe jeg tviler sterkt på, er det jo ideelt å ha fått så mye som mulig ut av livet før den tid. Så, i stedet for å bruke tiden på å stresse over dommedagen, kan du heller sette deg mål for ting du vil gjøre og oppleve før den tid. Bekymringer og frykt er helt unødvendige følelser som ikke gjør annet enn å suge energien ut av deg og stjele tiden din. Klart det er vanskelig å kontrollere dem, men slett ikke umulig.

Det er selvfølgelig lett for meg å si, men hvorfor ikke prøve å snu frykten til noe positivt? Jeg ser du har prøvd, men prøv igjen. Prøv hardere. Det er ingen andre enn deg selv som kan hjelpe deg. Da slipper du, når tiden kommer (og alle overlever), å være helt utslitt etter å ha gjemt deg under bordet det siste året.

Fakta er at ingen vet med sikkerhet hva som kommer til å skje. Det eneste jeg vet er at hvis dette blir det siste året av mitt liv, så vil jeg ikke kaste det bort på å bekymre meg over noe som mest sannsynlig ikke kommer til å skje, men som jeg uansett ikke kan gjøre noe med om det skjer. Derfor vil jeg heller fokusere på mitt eget liv og å gjøre dette best mulig.

Endret av OhSerendipity
  • Liker 1
Gjest Skaret
Skrevet

Personlig tror ejg ikke på noe sånt som dommedag, men jeg kjenner meg godt igjen i frykta de for at noe sånt fryktelig skal skje! Det er opp gjennom tiden spådd veldig mange slike konkrete dommedager, men vi har overlevd alle. Det er nok mulig at når januar 2013 er kommet, finner du deg en ny dato å frykte. Dette kan fortsette leeeeenge om du ikke tar tak i problemet, så det er jo for så vidt bra at du spør om hjelp her på KG. I ditt tilfelle virker det vel dessverre litt mer alvorlig til at vi kan hjelpe deg stort.. Selv går jeg til psykiater to ganger i uka og er veldig fornøyd med det. Hun prøver overhode ikke å få meg til å tenke positivt eller å få meg til å endre tankene mine, men hun hjelper meg til å forstå hvorfor jeg har de tankene jeg har... Mulig det kunne vært noe å prøve for deg og? Legen din høres forresten ikke noe særlig ut, så han ville jeg nesten bytta ut om jeg var deg! Når det gjelder medisiner, så sier du at du helst vil unngå det, men jeg vil anbefal deg å vurdere noen milde medikamenter om du fortsetter sånn som nå. Personlig har jeg hatt veldig få bivirkninger og generelt blitt mye roligere av å bruke antidepressiva...

Håper du finner behandling som kan passe for deg!

Ikke at jeg tror det hjelper at jeg sier dette, men det er ikke mayaene som har spådd apokalypsen, men noen utenfor som har feiltolka det at kalenderen deres er ferdig. Den kalenderen ble laget for mange hundre år siden, og mayaene tror ikke at verden går under i år. Kalendere blir bare laget for en viss periode av gangen.....

Lykke til!!!!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...