Gå til innhold

Dugnad


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og min mann har ganske nylig flyttet til et småhusområde, med både rekkehus og småhus. Det er et ganske stort område med rundt 500 beboere. boligfeltet har flere store og mindre fellesarialer med med flere lekestativ, sandkasser, benker og lignende.

Det er rundt 90% barnefamilier her, vi har ikke barn eller dyr, og bruker aldri fellesområdene.

Om to uker skal det være dugnad, vi skal rake løv, plukke kvist og lignende (slik man gjør på dugnad på våren).

Mannen min vil ikke være med, og planlegger å jobbe overtid den dagen. Han mener vi ikke trenger å møte opp, for vi bruker aldri fellesarialene. Han sier også at ingen kommer til å møte opp, for "ingen" gidder å delta på dugnad.

Jeg er enig at dugnad mildt sagt er dritkjedelig og overhodet ikke noe jeg vil bruke fritiden på. Jeg mener derimot at vi burde delta. Dette er vår første vår (og dugnad) her, og jeg vil ikke bli "de folka" som alltid sniker seg unna. Jeg vil bo her i mange år, og vil ikke bli uglesett av naboene allerede nå. Da vi flyttet hit visste vi hva slags sted dette var, og at fellesområder for det meste betyr dugnad.

Jeg orker ikke krangle med mannen min om dette, men har sagt til han hva jeg syntes om saken. At jeg kommer til å delta, og at hann får gjøre som han vil.

Hva syntes dere?

(dette er ikke et borettslag, om det betyr noe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bobler

Jeg ville blitt med. Vi driter i dugnadene her (som forøvrig er ganske ofte av en eller annen grunn) og blir uglesett til de grader. Og vi LEIER. Har ikke barn, men hund. Men plukker opp bæsjen og går for det meste i skogen.

Jeg ville dratt i hvertfall denne første gangen. Så får du også hilst på naboer, blitt litt kjent og "vist deg frem".

For meg er det ikke så nøye. Jeg leier, har overhode ikke planer om å bo her lenge og jeg gidder ikke rake opp løv og styre for et nabolag jeg ikke eier hus i en gang. Hadde jeg eid derimot, ville jeg blitt med i ny og ne.

red: leif.

Endret av Bobler
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La han jobbe, og så deltar du på dugnaden...

Jeg er enig i at man skal delta om man kan om man bor 'i et sånt' område...

Dere bruker kanskje ikke fellesområdene nå, men kanskje får dere barn senere som vil bruke dem? Og dere vil vel at det skal se noenlunde pent ut der dere bor/skal gå forbi, osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at man ikke bruker fellesområdene har ingen betydning. Det har betydning for verdien av boligen din hvordan det ser ut i området rundt, så det er en selvfølge at man bidrar. Hils mannen din og si at det er på tide at han gror seg en ryggrad og et par baller.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Vi kommer aldri til å få barn, vi kan ikke få barn (hvertfall ikke den ene av oss).

Jeg har leid tidligere (i et helt annet område, i en helt annen by), og da gadd jeg ikke være med på dugnad. Men når vi har valgt å kjøpe hus i et slikt område mener jeg vå får delta.

Det du AB #4 skrev om at et pent fellesariale påvirker verdien av huset, var smart. Det skal jeg "ta videre" med min bedre halvdel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville blitt med, og synes det er viktig å prøve å bidra. I hvert fall hvis det ikke tar helt av med antall og omfang av dugnadene da... leier gjennom en studentsamskipnad, og her var det nettopp dugnad - jeg bruker ikke fellesarealene mye, men liker at det ser pent og ryddig ut, og det var skikkelig hyggelig å se alle som møtte opp, og hilse på naboene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det er dugnad ca. 2 ganger i året her vi bor. Syntes det er irriterende at han ikke blir med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dugnad er jo en sosial ting også. Treffer nye folk. Som eier av enebolig med hage som krever sitt året rundt synes jeg det ikke er å mye å mase om å sette av en kveld eller tre om året.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får de som deltar på dugnad,igjen penger i januar av det vi betaler ekstra via husleia.Det synes jeg er en grei ordning,da motiverer det litt.

Dessuten så er det sosialt og det blir finere rundt blokka.Jeg eier en tre roms leilghet.

Så gå på dugnad du,så bidrar du til at det blir fint rundt dere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nettopp dugnad i huseierforeningen hos oss (tidligere borettslag). Den var av den frivillige typen, men jeg tok nå en tur likevel. Dugnaden varte vel halvannen time, vi lukte litt og klippet greiner i fellesområdene, og plukket litt søppel. De med barn rakte og ryddet på lekeplassen.

Det var greit å hilse på de som sitter i styret og andre naboer, og i og med at det også var satt ut container til å kaste hageavfall var det greit å ha gjort litt fellesjobbing samtidig som vi ble kvitt hageavfallet vårt.

Jeg synes du skal ta turen - om du får med typen, er jo det hyggelig. Hvis det er et stort område, er det lurt å foreslå å gjøre ting i områdene nærmest huset deres, det er jo det dere selv får glede av.

Det er forresten mulig for borettslag/huseierforeninger å pålegge straffegebyr for de som ikke er med på dugnad, evt belønne de som deltar med trekk, slik det nevnes over. Ikke alle gjør det, men dersom mange lar være å delta, kan det være nødvendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dugnad er jo en sosial ting også. Treffer nye folk.

Derfor ville jeg deltatt. Det er helt forståelig at det ikke alltid klaffer (møter, eller andre avtaler), men er nok lurt å stille opp den første gangen. Da får dere presentert dere, og blitt mer kjent med naboer.

Hos mamma har de alltid pleid å avslutte dugnaden med en liten fest, om sommeren grillfest. Veldig sosialt, og blir alltid veldig koselig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I all verden for en innstilling på dere?!! I borettslaget vårt er det kjempeoppslutning om dugnaden. Vi har to stk i året. Det er virkelig ikke mange timene det tar, og det er sosialt og koselig. Vi spiser pølser og snop, og drikker kaffe, brus og øl også.

På den annen side: kanskje det nettopp er sosialt og koselig fordi de selvsentrerte grinebiterne heller jobber overtid den dagen? :sjenert:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest badeand1

Jeg hadde gjort det.

Tar ikke så lang tid + at man får brukt kroppen. :jepp:

Det at det er sosialt og sånn bryr jeg meg ingenting om. Vil at det skal se pent ut der jeg bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest miss89

Jeg hadde absolutt blitt med, her er en gylden mulighet til å vise seg fra sin beste side og i tillegg stifte bekjentskap :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan vet man om en dugnad er "frivillig" eller ikke da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan vet man om en dugnad er "frivillig" eller ikke da ?

Man kan se an "inkallingen" litt. Hos oss sto det "vi prøver oss med en dugnad..." Det anser jeg som relativt frivillig. Tipper at 1/3 av de som stilte satt i styret og 1/3 var nyinnflyttede siste året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å måtte "være sosial" og "kose seg med naboer" er en av hovedgrunnene til at jeg hater dugnader.

I det sosiale helvete, ligger dugnad i niende sirkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dugnad er aldri moro...

:)

Men tenk også over at hvis folk ikke stiller, vil fellesutgifter bli høyere, siden man i framtiden må leie inn folk til å gjøre den jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å måtte "være sosial" og "kose seg med naboer" er en av hovedgrunnene til at jeg hater dugnader.

I det sosiale helvete, ligger dugnad i niende sirkel.

Men hvor sosial man må være velger man vel ofte selv? Jeg har bare vært med på dugnad en gang, og ble absolutt ikke overfalt av nysgjerrige klengenaboer, vi bare fordelte oppgaver og småpratet litt hvis vi malte det samme bordet... men jeg har blitt på hils med flere av naboene etter dette - synes ikke det er nok til å kvalifisere for helvete, bare ganske hyggelig. Og jeg er en frivillig loner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror du hadde sjedd dersom alle tenkte likt som deg? At voksne folk ikke klarer å avse i det minste en time av livet deres til noe fornuftig er helt utrolig. Man trenger ikke like alt, dugnad suger, men hvis man skal ha det litt ok rundt seg så må det gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...