Gå til innhold

Ridning


Syden

Anbefalte innlegg

Jeg får ofte kramper i føttene(fra rompa og ned til knærne)når jeg rir, dette skjer ofte når jeg begynner og bli sliten i føttene.. hva skyldes dette, kan det forebygges? ganske vondt og slitsomt med disse krampene :/

Endret av Syden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Dette skyldes at du er anspent i beina dine. Folk tror at å ri er bare å sitte oppå hesten, men det folk ikke vet er at man bruker så UTROLIG mye muskler i beina som man ikke ellers bruker når man ikke rir. Har opplevd det noen ganger særlig når man rir dressur:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tyder på at du er anspent i beina dine, ja. Jeg vil anbefale deg å ri uten stigbøyler en stund (evt ta ut stigbøylene), for å lære deg å slappe mer av i bena. Man skal ikke "knipe" seg fast på hesteryggen, det er for det første ikke bra for deg (fordi du blir anspent), og heller ikke for hesten som hele tiden får trykk, uten ettergift (og vil da ikke respondere på hjelperne like godt).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til å forsøke litt styrketrening utenom ridningen kan du begynne å ta magnesium som kosttilskudd. Det får du reseptfritt på apoteket. Jeg var veldig plaget av kramper i bena under trening, og det forsvant helt med magnesiumtilskudd. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan være at du spenner deg, men det kan også skyldes at salen du bruker ikke er riktig for deg ift vinkling/sete etc (som da kan føre til feil sittestilling, og igjen til at du fort blir sliten). salen skal passe hesten, men det er også viktig at den passer rytteren. Skjer det kun når du rir en bestemt hest eller i en bestemt sal, eller i alle saler? Skjer det i alle, er det nok fordi du spenner deg, og da bruker musklene feil, men det kan også være en ide å sjekke salen om det kun skjer i spesielle tilfeller. :)

Spenner du deg, ville jeg prøvd å ri litt uten stigbøyler for å virkelig kjenne etter hvor beina skal ligge. Pass på at du ikke klemmer med lårene. Husk å pust med magen! (pust har nye å si for å forebygge spenning i kroppen)

Krampe kan også komme av for trangt/pressende utstyr (som feks for trange støvler) men siden dette går helt fra rumpa og ned i lårene, vil jeg ikke tro dette er tilfellet her.

Lykke til! :)

Endret av Namine
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...