Gå til innhold

Dere som tar Betakaroten

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd den vanlige typen man får i apoteker/kostholdsbutikker, og tar vanlig dagsdose.

Jeg er hvit som en laken, og får alltid soleksem på leggene.

Jeg merket at jeg fikk litt fortere farge når jeg var i sol(ikke orange overhodet), jeg fikk ingenting solutslett - og jeg tror bare huden min tålte sol litt bedre(bruker selvsagt solfaktor!)

Ble ikke brun, men solte meg ikke mye.

Før var det slik at om jeg tok jevnlig solarium i vårparten fikk jeg omtrent ingenting farge, når fikk jeg litt mer og det var merkbar forskjell for min del.

Fikk anbefalt Imedeen av ei med like lys hudtype som meg, hun mente denne funket mye bedre - men jeg har ikke testet det. Den er også langt dyrere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Både vitamin A og betakaroten kan være potensielt skadelig i høye doser:

Engedal advarer samtidig på det sterkeste mot å tro at man nå bare kan proppe i seg vitamin A for å bekjempe sykdom.

- For mye av dette vitaminet er skadelig for kroppen. Her i Norge spiser vi generelt mer enn nok, og kanskje for mye vitamin A.

Man kan ikke bare proppe i seg vitamin A, og tro at det bekjemper sykdom. For mye av vitaminet kan være direkte skadelig for kroppen.

- For store mengder kan føre til skader på fosteret hos gravide, leverskader, beinskjørhet, og skader i sentralnervesystemet, sier Engedal.

Han mener også at folk bør være oppmerksomme på matvarer som inneholder beta-karoten, slik som for eksempel gulrøtter, kål, spinat og paprika.

- Beta-karoten kan omdannes til vitamin A i kroppen. Beta-karoten har imidlertid også andre effekter i kroppen. Høye doser har vist seg å være negativt for røykere, sier Nikolai Engedal.

Han forteller at store studier på begynnelsen av 1990-tallet har slått fast at røykere som får i seg høye doser beta-karoten, pådrar seg en betydelig økt risiko for lungekreft, og økt dødelighet av hjerte- og karsykdommer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...