Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

noen som vil hjelpe meg med dette? fint om du skriver litt om hvordan du hadde skrevet en jobbsøknad, generell grunnlag.....takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker du på en utlyst stilling eller en åpen søknad? :)

Skrevet

Jeg tenker en tredeling av hovedinnholdet i søknaden.

Aller først skriver du hvilken stilling du søker på og at du søker på den stillingen. Jeg pleier å skrive hvor jeg fant stillingsannonsen.

Deretter:

- Hvem er jeg?

- Hva kan jeg?

- Hva kan jeg bidra med/Hvorfor skal de velge meg?

Kort oppsummering

Hilsen N.N.

Før jeg begynner å skrive leser jeg søknadsteksten grundig, og noter ned bedrift, hva jobben går ut på og hva de ønsker. Jeg søker også opp firmaet/bedriften for å lære mer om dem og for å forstå dem bedre.

Kanskje ringer jeg og stiller et par spørsmål til kontaktpersonen som er oppgitt. Det må være spørsmål som er relevante for stillingen, og som man ikke finner svar på i annonsen eller på hjemmesiden. Man kan da få en fin samtale og noen spørsmål tilbake. Har jeg ringt skriver jeg det (navn på person jeg snakket med) i søknaden.

Jeg presenterer meg selv og utdanning/erfaring, men unngår å skrive ting som man kan se i CV-en.

Deretter skriver jeg søknaden, der jeg følger "oppskriften"/fordelingen øverst. Det er kjempeviktig å begynne på en ny søknadstekst for hver søknad. Det vil ikke si at man ikke skal bruke ord/uttrykk/setninger fra andre søknadstekster, men min erfaring er at resultatet blir best dersom man først skriver en søknad uten å se på hva man selv eller andre har gjort tidligere. Les alltid korrektur og få en annen til å lese teksten + korrektur. Skrivefeil trekker ned når arbeidsgiver skal vurdere søknaden.

Det har blitt mer og mer vanlig med digitale søknader der man skal fylle ut info/CV og har et makstak på antall tegn i selve søknadsteksten. Det kan legge føringer på hvordan den endelige søknaden blir seende ut.

Anbefaler for øvrig hjemmesidene til Karrieresenteret ved UiO. Der har jeg funnet mange nyttige tips.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...