Gå til innhold

Benkeplate [vintage]


HaraldogIda

Anbefalte innlegg

Hei,

vi flytter inn i et nydelig gammel hus med fin hage i sommer og skal pusse opp kjøkken og bad i sommer. Vi ønsker ikke en ny benkeplate fra Ikea med fin "finish", men heller en litt eldre benkeplate. Er det noen som har noen tips til hvordan vi kan få dette til? Er det noen leverandører som kan fikse dette eller må vi kjøpe en selv og kutte til?

Vi legger med et bilde av en benkeplate som ligner den stilen vi ønsker, samt huset vårt :-)

post-60067-0-32597500-1335870055_thumb.j

post-60067-0-78329100-1335870072_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Benkeplaten på bildet kunne godt ha vært en helt alminnelig IKEA-plate som noen har etterbehandlet. Eikeplatene fra IKEA er nærmest ubehandlet, bare tilsatt et tynt oljestøk. ;) De på bildet ut som en eikeplater som er herpet og behandlet med olje tilsatt lyst pigment, evt. spritbeis (Liberon har flere nyanser) som er forseglet med nøytral olje. Be om detaljerte råd vedrørende Liberon i en velassortert fargehandel.

Ønsker dere å gjøre dette selv, ville jeg ikke ha spandert noe dyrere enn en rimelig eikeplate fra Maxbo eller IKEA. Eik er eik. Dere må regne med litt eksprimentering, så sett av et lite stykke av platen til prøveoljing/beising for å få fargen dere ønsker. Om dere ønsker et litt slitt og vintage utseende, kan platen "herpes" med hammerslag (surr gjerne et tøystykke rundt hammeren så ikke kantene på "sårene" får skarpe kanter. Ønsker dere mer avrundede og ujevne kanter på langs av platen, kan dette fikses med sandpapir. Tenk at det skal se tilfeldig ut.

Edit: Tasteleif

Endret av ashera
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligner på vår benkeplate i heltre bøk fra IKEA ;) Vi har behandlet den med olje som har hvite pigmenter som nevnt i innlegget over her (og det minner meg på at det burde vært gjort igjen snart ;) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var interessant.

Trodde ikke det var mulig, men dette hørtes veldig spennende ut. Har alltid gått ut i fra at benkeplatene fra IKEA osv er så pass mye behandlet at man ikke kunne gjøre dette.

Men når jeg ser på et bilde av en benkeplate fra IKEA i bøk, slår det meg jo at det blir vanskelig å få til denne looken? Eller lyger bildet noe?

Bilde bøk

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/20123670/

Bilde eik

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/60164814/

Det virker vel som Eik kanskje er det enkleste å behandle mht å få riktig look?

Har dere forresten noen bilder av hvordan det ble når du/dere gjorde dette selv?

Endret av HaraldogIda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen variant er å beise, f.eks med drivved og så lakke benkeplaten med klar lakk. Lakking vil minske vedlikeholdet av benkeplaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja. Lakking vil skalle av etterhvert, da må hele platen slipes helt ned og lakkes på nytt. Oljing er penere, har en helt annen patina.

@TS: Jeg ville nok ha gått for eik. Den på bildet ser ut som beiset/lasert eik.

Jeg har ikke gjort dette selv, noen venner av meg gjorde det, så jeg har ikke bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fruen synes ikke det så vintage nok ut, så vi må nok kanskje gå for en annen løsning. Det er mulig vi kjøper først en benkeplate på Ikea, og heller leter etter den "perfekte" når vi først har kommet skikkelig på plass i huset og pusset opp kjøkken, bad og malt huset osv.

Tror vi må kanskje henvende oss til snekkere e.l og forhøre oss om mulighetene for å få laget en. Noen som har erfaring med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet som møbelsnekker og på bestilling fra kunde ordnet vi en "gammel" eikeplate for noen år siden. Til dette brukte vi et stoff som heter Tinktur. Dette gjør treverket mørkt og litt gammelt i utseende. Veldig greit å smøre på i kanter og enkelte områder/striper på plata slik at det ser naturlig ut. Over dette kan du olje eller lakke. Skal du bruke lakk anbefales en lakk med lavest mulig glansgrad.

Ta kontakt med en forhandler av beckers :) De levere mye utstyr til snekker bedrifter og vet hva du trenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...