MissMas Skrevet 4. mai 2012 #21 Skrevet 4. mai 2012 Alle raser er potensielt farlige, og alle raser er potensielt ufarlige. En regel er å aldri noensinne la dyr og barn være sammen aleine, i allefall ikke når det kommer til rovdyr. Helt grusomt det som skjedde, familien må være utrolig triste.
Majott Skrevet 4. mai 2012 #22 Skrevet 4. mai 2012 Jeg har to store hunder, som stoler på meg i ett og alt. Som voksen, med mitt kroppsspråk og rutiner er jeg en veldig trygg og forutsigbar person for dem. Jeg stoler på at de aldri vil gjøre meg noe vondt. Vi har altså et tillitsforhold. Et barn er mye mer uforutsigbart med sine naturlige og(for hunder) voldsomme reaksjoner og væremåte. Et barn ler høyt, roper, klatrer på hunder, drar dem i ører og hale, hyler, skriker, og kan med alt dette være stressende for hunder å forholde seg til. Derfor må foreldre hele tiden avpasse barnets omgang med hunden til det som er greit for den. En kan ikke gå ut fra at fordi hunden er snill, så vil den aldri reagere på ting den opplever stressende og ubehagelig. Likevel vil ikke en normal hund drepe eller gå til angrep før den først har gitt advarsler. Det er likevel mulig at man har straffet hunden for at den har gitt advarsler tidligere, f.eks ved å straffe den for å knurre, og at den derfor har gått rett til angrep. Fjerner man språket til hunden på den måten, kan slike ting skje. 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2012 #23 Skrevet 4. mai 2012 Hvor mange uskyldige skal bli drept før en innser at dyr kan en ALDRI stole på? http://www.dagbladet.no/2012/05/01/nyheter/hund/dyrenes_nyheter/ulykke/hundeangrep/21376503/ Kan jeg gi deg en siste sprøyte? 1
misogynist Skrevet 4. mai 2012 Forfatter #24 Skrevet 4. mai 2012 Kan jeg gi deg en siste sprøyte? Beklager, men jeg er ingen hund, ellers skulle du fått lov.
Redbull Skrevet 4. mai 2012 #25 Skrevet 4. mai 2012 Selvfølgelig skal man ikke la en ettåring leke med en hund alene eller uten oppsyn fra en person som faktisk har kontroll på hunden. Det sier seg selv at en svak gammel dame mot en mastiff/rhodesian ridgeback-blanding er en tapt kamp. Jeg ville ikke latt en liten unge være alene verken med hundene mine (på 6 kilo hver) eller med katten min selv om de er verdens snilleste dyr. Man vet aldri. Jenta vår på ett år leker alene med vår Golden når jeg er på do, er ute med søpla og sånne ting. Ser ikke helt problemet...
Ryvre Skrevet 4. mai 2012 #26 Skrevet 4. mai 2012 Jenta vår på ett år leker alene med vår Golden når jeg er på do, er ute med søpla og sånne ting. Ser ikke helt problemet... Jenta di på 1 år klarer ikke å lese språket til hunden din. Det er problemet. Men du ser sikkert problemet den dagen det evnt skjer noe 4
Cathrine88 Skrevet 4. mai 2012 #27 Skrevet 4. mai 2012 Jenta vår på ett år leker alene med vår Golden når jeg er på do, er ute med søpla og sånne ting. Ser ikke helt problemet... Du kommer til å se problemet hvis jenta di drar hunden i ørene, lugger den i pelsen eller prøver å plukke ut øynene dens for å se om de sitter fast. Ettåringer har ingen forutsetninger for å skjønne advarslene hundene gir - og hunder forsvarer seg! 4
Gjest Yellow Taxi Skrevet 4. mai 2012 #28 Skrevet 4. mai 2012 Hvor mange uskyldige skal bli drept før en innser at dyr kan en ALDRI stole på? http://www.dagbladet.no/2012/05/01/nyheter/hund/dyrenes_nyheter/ulykke/hundeangrep/21376503/ Du tar det at en slik hendelse er så sjelden at det blir slått opp i media, på tross av hvor mange millioner av hunder det er i barnefamilier, som et bevis på at dette er noe farlig og generaliserbart? Det er jo fullstendig ulogisk. 1
Majott Skrevet 4. mai 2012 #29 Skrevet 4. mai 2012 Jenta di på 1 år klarer ikke å lese språket til hunden din. Det er problemet. Men du ser sikkert problemet den dagen det evnt skjer noe Enig her. Etter min mening er det uforsvarlig å gå fra en 1-åring alene med en hund. Uansett hvor snill den er.
Majott Skrevet 4. mai 2012 #30 Skrevet 4. mai 2012 Jeg fikk høre en trist historie her om dagen, som lett kunne vært unngått. En golden retriever hadde vært med familiefar på fjellet, og de hadde gått i 7 timer. Da de kom hjem fikk de besøk av en annen familie med unger. De voksne satt og pratet, mens ungene styrte på med hunden. Etter 20 minutter bet hunden den ene besøkende ungen. Hunden ble avlivet neste dag. Ettersom hunden hadde bitt, kunne man jo aldri stole på den igjen, ble det sagt. Og den bet attpåtil et BARN! Dette kunne fint vært unngått om hunden hadde fått fred. Den var sliten etter en lang dag på fjellet. Istedet fikk fremmede unger herje og holde på med den når den lå på plassen sin og skulle hvile. I hele 20 minutter. Hunden hadde vært i familien i flere år, og aldri gjort noe galt før. 3
Redbull Skrevet 4. mai 2012 #31 Skrevet 4. mai 2012 Du kommer til å se problemet hvis jenta di drar hunden i ørene, lugger den i pelsen eller prøver å plukke ut øynene dens for å se om de sitter fast. Ettåringer har ingen forutsetninger for å skjønne advarslene hundene gir - og hunder forsvarer seg! Dette prøver hun på hele tiden. Hunden tåler det. Hun får så klart ikke lov, men noen ganger styrer hun på uansett. Hunden reiser seg å går om det blir for mye.
Redbull Skrevet 4. mai 2012 #32 Skrevet 4. mai 2012 Jeg fikk høre en trist historie her om dagen, som lett kunne vært unngått. En golden retriever hadde vært med familiefar på fjellet, og de hadde gått i 7 timer. Da de kom hjem fikk de besøk av en annen familie med unger. De voksne satt og pratet, mens ungene styrte på med hunden. Etter 20 minutter bet hunden den ene besøkende ungen. Hunden ble avlivet neste dag. Ettersom hunden hadde bitt, kunne man jo aldri stole på den igjen, ble det sagt. Og den bet attpåtil et BARN! Dette kunne fint vært unngått om hunden hadde fått fred. Den var sliten etter en lang dag på fjellet. Istedet fikk fremmede unger herje og holde på med den når den lå på plassen sin og skulle hvile. I hele 20 minutter. Hunden hadde vært i familien i flere år, og aldri gjort noe galt før. Dette er jo helt og holdent eierne til hunden sitt ansvar! Ligger hunden og sover på plassen sin skal den ha fred, og fremmede barn skal aldri styre på med en hund alene! 2
Cathrine88 Skrevet 4. mai 2012 #33 Skrevet 4. mai 2012 Dette prøver hun på hele tiden. Hunden tåler det. Hun får så klart ikke lov, men noen ganger styrer hun på uansett. Hunden reiser seg å går om det blir for mye. Og hva skjer når datteren din begynner å løpe etter hunden når den reiser seg og går? Hunden har tålt det til nå, men det kan komme en dag hvor den er sliten, syk eller rett og slett lei av å bli herjet med hele tiden. En hund i puberteten kan dessuten være temmelig uberegnelig. 3
Gjest Trio Skrevet 4. mai 2012 #34 Skrevet 4. mai 2012 Dette prøver hun på hele tiden. Hunden tåler det. Hun får så klart ikke lov, men noen ganger styrer hun på uansett. Hunden reiser seg å går om det blir for mye. Det er jo det som er problemet. Den ettåringen i artikkelen hadde også lekt med hunden før og hunden hadde vært sååå snill. Hunden tok seg antakeligvis sammen fordi den antok det var korrekt oppførsel og de voksne som den er glad i og har respekt for var der. Straks de gikk ble grensene i stor grad borte og barnet trakk den kanskje for 100. gang i pelsen og da smalt det. Hunden hadde fått nok.Det blir det samme som med barn/ungdommer som blir mobbet som "plutselig" skyter vilt rundt seg. De var jo så snille og rolige før. Min hund får hilse på små barn så lenge jeg sitter rett ved siden av. Da kan jeg hindre lugging, stikking i øynene og at han velter barna. Jeg sørger også for at hunden alltid har en fluktrute og benytter han den "fanger" jeg barnet og finner på noe annet med det. Ingen barn under skolealder får "leke" med hunden og de over skolalder kun etter at hunden kjenner dem og jeg vet barna er disiplinerte og følger mine kommandoer like godt som hunden og aldri aldri noensinne alene. 2
Majott Skrevet 4. mai 2012 #35 Skrevet 4. mai 2012 Dette er jo helt og holdent eierne til hunden sitt ansvar! Ligger hunden og sover på plassen sin skal den ha fred, og fremmede barn skal aldri styre på med en hund alene! Ja, det var eiernes ansvar. Det var tragisk at det gikk sånn. Og det er ditt ansvar at din hund ikke kommer i den situasjonen, noe som lett kan skje ut fra hva du beskriver.
Majott Skrevet 4. mai 2012 #36 Skrevet 4. mai 2012 Dette prøver hun på hele tiden. Hunden tåler det. Hun får så klart ikke lov, men noen ganger styrer hun på uansett. Hunden reiser seg å går om det blir for mye. Dette kan fort utarte seg. Du bør virkelig sette grenser for barnet ditt her! Hun får ikke lov, men gjør det likevel? Du må ta ansvar!!! 2
Redbull Skrevet 5. mai 2012 #37 Skrevet 5. mai 2012 Dette kan fort utarte seg. Du bør virkelig sette grenser for barnet ditt her! Hun får ikke lov, men gjør det likevel? Du må ta ansvar!!! Noen ganger, skrev jeg. Som oftest leker de fint hver for seg
Redbull Skrevet 5. mai 2012 #38 Skrevet 5. mai 2012 Dette kan fort utarte seg. Du bør virkelig sette grenser for barnet ditt her! Hun får ikke lov, men gjør det likevel? Du må ta ansvar!!! Noen ganger, skrev jeg. Som oftest leker de fint hver for seg
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #39 Skrevet 5. mai 2012 Det er utrolig viktig å ikke stole helt på dyr, uansett om det er en søt og snill golden retriever. De har bitt før mange, mange ganger de også! Selvom de ikke ser skumle ut. Det er noe av problemet, de ser, og virker så snille, så mange er mindre forsiktige enn med f. eks en doberman eller rottweiler. Jeg hadde ikke latt en mops være aleine med en ettåring engang. De har tenner de og!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå