Gå til innhold

Ingen raser er farlige?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hæ? Man kan ikke stole på verken mennesker eller dyr,hvor mange uskyldige blir drept av mennesker?

• Liker 9
Skrevet

hæ? Man kan ikke stole på verken mennesker eller dyr,hvor mange uskyldige blir drept av mennesker?

Mennesker kan en sortere ut på forhånd. Dyr, spesielt hunder, kan en aldri vite noenting som helst om på forhånd. Det er bare et evig langt lottspill.

Skrevet

Selvfølgelig skal man ikke la en ettåring leke med en hund alene eller uten oppsyn fra en person som faktisk har kontroll på hunden. Det sier seg selv at en svak gammel dame mot en mastiff/rhodesian ridgeback-blanding er en tapt kamp.

Jeg ville ikke latt en liten unge være alene verken med hundene mine (på 6 kilo hver) eller med katten min selv om de er verdens snilleste dyr. Man vet aldri.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

om hundespraak og omgang med dyr hadde vaert pensum paa barneskolen, hadde det vaert utrolig mye mindre ulykker rundtom i verden.

og uanstt hvor snill golden retriever man har, lar man ikke BARN vaere alene uten oppsyn med hunden.

de fleste hunder har grenser og det er opp til eier aa skjeme hunden og vite hvor grensene gaar. om man ikke kan lese sin egen hund burde man ikke ha hund. blir saa forbanna naar jeg ser slike saker. jaevla uvitende hundeeiere.

jfr reporteren som fikk et skikkelig bitt av den hvite mastiffen. den stakkars hudnen viste alle tegn i boka paa at den var svaert ukomfortabel i situasjonen - ALLE som kan hundespraak kunne se hvor dette ville ende.

hunder er ikek leketoy og finner sg ikke i alt.

og nei, ingen hunderaser generelt er farlige, det er mangel paa kunnskap fra eiere som er farlig.

• Liker 6
Skrevet

om hundespraak og omgang med dyr hadde vaert pensum paa barneskolen, hadde det vaert utrolig mye mindre ulykker rundtom i verden.

og uanstt hvor snill golden retriever man har, lar man ikke BARN vaere alene uten oppsyn med hunden.

de fleste hunder har grenser og det er opp til eier aa skjeme hunden og vite hvor grensene gaar. om man ikke kan lese sin egen hund burde man ikke ha hund. blir saa forbanna naar jeg ser slike saker. jaevla uvitende hundeeiere.

jfr reporteren som fikk et skikkelig bitt av den hvite mastiffen. den stakkars hudnen viste alle tegn i boka paa at den var svaert ukomfortabel i situasjonen - ALLE som kan hundespraak kunne se hvor dette ville ende.

hunder er ikek leketoy og finner sg ikke i alt.

og nei, ingen hunderaser generelt er farlige, det er mangel paa kunnskap fra eiere som er farlig.

Hvorfor skal vi tilpasse oss en lite sær gruppe sine absurde behov for selskap?

• Liker 1
Gjest Bobler
Skrevet

Alle hunder er potensielt farlige ja. Det sier seg selv, de er dyr, ikke leker. Et barn kan gjøre mye, og en hund kan være ustabil. Det er flere ganger man har sett tilfeller hvor familie labradoren plutselig har angrepet et av barna.

Barn og hund skal aldri være alene sammen. Selv om du bare er i rommet ved siden av, og selv om hunden bare veier 10kg. En hund er en hund, og det er MANGE som glemmer dette. Selv om de leker hver dag, og hunden er snill som en lam så kan den gjøre MYE skade hvis noe skjer.

Dette er en forferdelig trist historie.

Det er mange bitt som kunne ha vært unngått hvis foreldre bare var mer påpasselige.

AnonymBruker
Skrevet

fordi det tydeligvis er nodvendig.

• Liker 5
Skrevet

En lite sær gruppe? :klo: Men hvis det er en liten særgruppe du mener, så tilsier vel ikke antallet hunder og hundeeiere at det dreier seg om noen liten særgruppe, men tvert i mot en stadig økende del av befolkningen. Bare i vår lille vei med ca. 15 hus bor det åtte, snart ni, hunder. Hunder og mennesker har dessuten levd sammen i tusenvis av år.

Og de fleste hundeeiere er fullstendig klar over at det er dyr det er snakk om og at man ikke kan stole på dem, så jeg forstår ikke helt hvor du vil hen.

• Liker 2
Skrevet

Heldigvis er det sjeldent at en hund dreper et barn. Tenk på hvor utrolig mange barnefamilier med hund det finnes rundt omkring, og hvor sjeldent vi hører om hendelser som dette.

Men så klart skal man ikke stole helt blindt på en hund når det er babyer/småbarn rundt. Samtidig er det vanskelig å passe på 100% hele tiden. Hvis en stor og kraftig hund plutselig bestemmer seg for å angripe en baby skal det ikke mange sekundene til før babyen er død. Så jeg synes ikke det er riktig å automatisk klandre foreldrene når en hund skader eller dreper et barn. Ting kan skje.

Når det er sagt er det nok absolutt litt for mange småbarnsfamilier med hund som ikke tar hunden helt på alvor. Man skal forstå hundens signaler, og man skal gi hunden mulighet til å trekke seg unna og å få fred fra barna når den vil det selv.

• Liker 2
Skrevet

Hva er det du vil fram til egentlig TS? Etter din mening er det altså ikke nok at man har oppsyn med ungene sine og lærer dem hvordan man skal oppføre seg i nærheten av en hund?

Skrevet (endret)

Jeg bor alene med en hund som sannsynligvis kan drepe meg hvis den vil. Den er sannsynligvis sterkere enn meg i en kampsituasjon. Så jeg er nødt til å stole på den.

Mennesker kan en sortere ut på forhånd. Dyr, spesielt hunder, kan en aldri vite noenting som helst om på forhånd. Det er bare et evig langt lottspill.

Det er et lottospill å sortere ut mennesker også. Hver gang barnet ditt får lov å gå på butikken, kan barnet forsvinne. Hva med de som blir voldtatt av venner? Drept eller slått av kjæresten, som var så snill i begynnelsen? Akkurat som med dyr, er noen flinkere til å se tegnene, noen klarer ikke det. Jeg er flinkere med dyr enn med mennesker, derfor holder jeg meg til dyr.

Det er ikke en liten særgruppe. Dessuten var det "dyr" som ble sagt, ikke "hunder". Dyr kan man havne i situasjoner med i samfunnet, såvel som i naturen, og det er nyttig å kunne basiskunnskap om dyrs adferd. Hva om du kjører på et dyr og må ta stilling til det? Eller møter en elg på skogstur?

Barn er også generelt sett ganske interesserte i dyr, hver gang jeg går forbi en barnehage/barneskole med hunden, kommer barna løpende. Mange av disse barna kan ingenting om dyrs språk, og kan havne i farlige situasjoner. Enten må de lære seg å ikke løpe bort til alle dyr de ser, eller så må de lære hvordan man skal te seg rundt dyr og hva man skal se etter.

Endret av amonyn
  • Liker 3
Skrevet

Heldigvis er det sjeldent at en hund dreper et barn. Tenk på hvor utrolig mange barnefamilier med hund det finnes rundt omkring, og hvor sjeldent vi hører om hendelser som dette.

Men så klart skal man ikke stole helt blindt på en hund når det er babyer/småbarn rundt. Samtidig er det vanskelig å passe på 100% hele tiden. Hvis en stor og kraftig hund plutselig bestemmer seg for å angripe en baby skal det ikke mange sekundene til før babyen er død. Så jeg synes ikke det er riktig å automatisk klandre foreldrene når en hund skader eller dreper et barn. Ting kan skje.

Når det er sagt er det nok absolutt litt for mange småbarnsfamilier med hund som ikke tar hunden helt på alvor. Man skal forstå hundens signaler, og man skal gi hunden mulighet til å trekke seg unna og å få fred fra barna når den vil det selv.

Helt enig!

Gjest _La Femme
Skrevet

Jeg stoler verken på dyr eller mennesker, men jeg stoler MER på hundene mine enn på menneskene rundt meg, for å si det sånn.

Likevel, i dette tilfellet syns jeg faktisk at bestemoren (?) som passer ungen opptrådte uaktsomt i og med at hun gikk fra ungen mens hunden og ungen var sammen. Det skal man ikke gjøre. Man skal alltid passe på dyr og unger når de er sammen. Man vet aldri hva som kan skje. Barn fremprovoserer jo aggressiv atferd hos hunder av og til.

• Liker 3
Skrevet

ALLE raser er farlige. Forskjellen er bare at noen raser kan gjøre mer skade enn andre.

Man skal ALDRI stole 100% på hunden sin, men man kan håpe på det beste. At man har skapt en trygg og god hund gjennom kjærlighet og trening.

Akkurat som at man aldri kan vite at barnet ditt vokser opp og blir et godt menneske, man må bare håpe at man har gjort en så god jobb som mulig.

Man skal aldri la hund og barn være alene sammen og man skal alltid lære barna at de må respektere grensene til hunden.

Man må klare å lese språket til hunden sin. Jeg lar aldri noen barn få klappe min hund fordi jeg ser at hun blir stresset og ukomfortabel. Det er til dags dato ingen andre som klarer å se det bortsett fra meg og min mann.

Og jeg vet at min hund hadde bitt dersom hun følte at hun ikke kom seg unna et barn.

• Liker 2
Skrevet

Jeg stoler verken på dyr eller mennesker, men jeg stoler MER på hundene mine enn på menneskene rundt meg, for å si det sånn.

Likevel, i dette tilfellet syns jeg faktisk at bestemoren (?) som passer ungen opptrådte uaktsomt i og med at hun gikk fra ungen mens hunden og ungen var sammen. Det skal man ikke gjøre. Man skal alltid passe på dyr og unger når de er sammen. Man vet aldri hva som kan skje. Barn fremprovoserer jo aggressiv atferd hos hunder av og til.

Hehe. Har selv noen gamle barnebilder som bekrefter dette. Husker spesielt ett hvor jeg er ca. 1 år gammel, står og holder i øyelokkene til hunden. Det burde jeg ikke fått lov til!

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig kan alle hunder være potensielt farlige men det er mange feil som gjøres rundt omkring i barnefamilier.

En hund er et rovdyr og ikke en klatreleke som bildet i artikkelen viser. Jeg sier IKKE at det er foreldrene sin feil men hva skal en unge henge over en hund på den måten for? Bare på det "koselige" bildet i artikkelen ser du mange dempende signaler fra hunden sin side, ørene bakover, blikket vendt bort.

Det er ikke bare hunder som må oppdras, unger må også lære seg at dyr ikke er et leketøy.

Veldig trist.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

haha mennesker er vanskeligere å sortere ut en dyr! og det er alltid mennesket sin feil om dyret gjør noegalt.

og hvis du mener at mennesker er så lette å sortere ut hvorfor fikk da Anders B Breivik handle fritt da?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I

Helt enig med deg!! Jeg lærer på trass ikke opp datteren min til å se seg for, og stoppe for bilene, før hun går over veien ved et fotgjengerfelt, sjåførene får pokkern meg se å få banket inn i hodene sine at de er pliktige til å stoppe for oss! Arrogante sjåfører kan dere få billig av meg!

Men jeg innrømmer at det er litt tullete av meg å bosette oss i sentrum når jeg avskyr trafikk og sjåfører! men men, prinsippfast at natur desverre ;)

• Liker 4
Skrevet

Sier seg vel selv at man aldri skal stole på noen hunder.Men noen raser bør en være litt mer påpasselig på.Jeg stoler ikke på noens hunder.Til og med ikke min søsters hund som i utgangspunktet er kjempesnill.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...