Gå til innhold

Ytringsfriheten

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg orker ikke skrive så mye annet enn at jeg registrerer en dreining i deler av det politiske landskap, mot et område hvor den absolutte ytringsfriheten står utsatt til. Det begynte med Muhammed-karikaturene, og tok av etter terrorangrepet. Sett bort fra "rasismeparagrafen" (som skal hindre verbale angrep på mennesker for noe som er helt utenfor noens kontroll; egenskaper forbundet med hudfarge, fysisk/psykisk funksjonsevne og kjønn, for akkurat det er ikke noe noen kan gjøre noe som helst med), er ikke en absolutt ytringsfrihet den eneste virkelige ytringsfriheten?

Inspirasjonen til tråden kommer fra debatten om hatske ytringer generelt, og fra dette løsrevne sitatet spesielt:

Det som er den store ulempen for folket i Norge er at politikere i dette som var et demokratisk land har begynt å følge etter. De er i ferd med å bevege seg rett inn i diktaturets irrganger.

Sannhet er ikke lenger noe tema i Norge, for nå blir til og med YouTube på internett sensurert.

Først ved fjerning av innlegget med nettopp Eskil Pedersen, der han fremstilles som "Feghetens Ansikte”. Dernest er den originale videoen fjernet i forbindelse med demonstrasjonen av muslimer den 20 januar. Ikke fordi den var så grov, men fordi statsmakten ved NRK trolig har forlangt det. Dermed mister vi, folket, to utgitte meningsytringer som staten mener at vi ikke skal kunne bruke i våre debatter om ytringsfrihet. Ser dere hva jeg sier her ?

Snurr saklig debatt.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

DLD, trenger en å si noe mer?

Skrevet (endret)

Ja, ytringsfriheten er under angrep. Og de som skulle forsvare den viser istedenfor unnfallenhet.

Ta et eksempel, Lars Vilks . Hvorfor står ikke kunstnere og intellektuelle opp for hans ytringsfrihet?

De kjemper da vitterlig for andres.

Er de redde for islamistiske grupper, eller er de redde for å falle ut av det gode selskap?

Jeg vet ikke hva som kom først, islamistiske gruppers trusler og de intellektuelles frykt, eller de intellektuelles unnfallenhet og islamistiske gruppers oportunisme.

Endret av sebastianen
  • Liker 3
Skrevet

Vi har aldri hatt absolutt ytringsfrihet, noe jeg synes er bra. Ei heller betyr ytringsfrihet at privateide diskusjonforum, nettaviser eller papiraviser har trykkingsplikt av alle innlegg de får inn.

Men ytringsfrihet har vi fortsatt. Du kan helt fint diskutere med dine venner eller starte din egen blogg/forum hvor du kritiserer både innvandring og regjeringen uten at du blir stanset eller straffet av myndighetene. Det går vel knapt en dag uten at det skrives kritisk om innvandring og muslimer på norske nettfora, så jeg kan ikke se at vi ikke har ytringsfrihet i Norge.

• Liker 2
Skrevet

Hvilke kriterier har YouTube for sensurering av videoer? Mitt inntrykk er at så lenge det ikke dreier seg om kjønnsorganer i bevegelse, vold eller noe som er beskyttet av opphavsrettigheter har de ingen sensurpolitikk utover den i hvert enkelt land. Det er temmelig alvorlig om det viser seg at norske myndigheter har grepet inn og forlangt meningsytringer slettet fra den åpne videokanalen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner ikke til den saken, og vet heller ikke hvorfor den er fjernet. Derfor vil jeg heller ikke uttale meg for mye om akkurat det, siden det bare blir spekulasjoner.

• Liker 1
Skrevet

Vi har aldri hatt absolutt ytringsfrihet, noe jeg synes er bra. Ei heller betyr ytringsfrihet at privateide diskusjonforum, nettaviser eller papiraviser har trykkingsplikt av alle innlegg de får inn.

Men ytringsfrihet har vi fortsatt. Du kan helt fint diskutere med dine venner eller starte din egen blogg/forum hvor du kritiserer både innvandring og regjeringen uten at du blir stanset eller straffet av myndighetene. Det går vel knapt en dag uten at det skrives kritisk om innvandring og muslimer på norske nettfora, så jeg kan ikke se at vi ikke har ytringsfrihet i Norge.

DLD & PST, mer trenger en ikke å si, eller? I løpet av et par år vil enhver som ikke er enig med venstresiden være overvåket til døde. Men det er jo ikke så farlig, for vi skal jo egentlig bare bruke DLD til å ta pedofile, ikke sant?

Forresten, hvor var alle de venstreradikale mannshatende kvinnegruppene da islamnett hadde sitt kvinnefiendlite seminar som var i helgen? Den som tier, den samtykker for å si det enkelt. Med andre ord, om få år vil ikke kvinner ha lov å heve stemmen i Norge. Erd et ikek vakkert? Til og med jeg, misogynisten, synes det er en forkastelig og skremmende utvikling.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes dere trekker dette ut av alle proporsjoner. Jeg ser også det problematiske med DLD, men i følge deg, misogynist, så er vi et steg borte fra å få Gestapo på døren om man ytrer noe muslimkritisk i eget hjem. Og dette med at kvinner om få år ikke vil kunne heve stemmen i Norge er så langt borti paranoialand at jeg ikke klarer å ta det seriøst.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes dere trekker dette ut av alle proporsjoner. Jeg ser også det problematiske med DLD, men i følge deg, misogynist, så er vi et steg borte fra å få Gestapo på døren om man ytrer noe muslimkritisk i eget hjem. Og dette med at kvinner om få år ikke vil kunne heve stemmen i Norge er så langt borti paranoialand at jeg ikke klarer å ta det seriøst.

Vi snakkes om en 20 - 25 år. Nei pokker... Ja ja, nå har vi heldigvis Indremisjonen som vil kjempe med radikale muslimer for straff for homofili og munnkurv til kvinner. Blir fint det...

Forøvrig er det ikke Gestapo vi får, det er STASI.

AnonymBruker
Skrevet

Forøvrig er det ikke Gestapo vi får, det er STASI.

StaSi ble styrt av og var til for folket. På samme måte som vopo (volkspolizei) var til for folket. Ironien er også at Øst-Tyskland beveget seg mot mer og mer frihet i mens vi i vesten nå beveger oss mot mindre og mindre frihet. Akkurat som i nazi-Tyskland.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...