Gå til innhold

påkjørsel av hund


JP86

Anbefalte innlegg

min bror var uheldig og kjørte på en hund i helgen, den hadde slitt seg løs frå båndet og spratt uut på hovedveien i en sving, hunden fikk store skader og eierene valgte å ta livet av hunden på stedet, men min bror har fått store skader på bilen etter sammensstøtet så bilen kan ikke kjøres. min far mener at han må stå for skadene selv men jeg mener at dette går på hundeeiers forsikring? noen som vet noe mer om lover og regler der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med mindre det kan bevises at hundeeieren har opptrådt grovt uaktsomt, dvs. sluppet hunden ut på veien med vilje, må nok broren din betale dette selv. Dyr av forskjellig slag, tamme eller ville, som plutselig kommer ut i veibanen er noe man må regne med som bilfører.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han må nok betale selv. Han burde også erstatte hundens verdi.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på tror jeg. Hadde han høy fart og kunne unngått det hvis han hadde kjørt saktere så tror jeg nok ansvaret ligger på han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han har holt fatsgrensen, eier sa at de hadde ansvar, derfor jeg bare forhører meg. jeg rakk ikke forskringen i dag men får ringe på onsdag og høre. ja det er surt og er det hans skyld så str vi jo for det ,men eier sa at han ikke skulle føle skyld da han ikke fått unngått det samme hva....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han har holt fatsgrensen, eier sa at de hadde ansvar, derfor jeg bare forhører meg. jeg rakk ikke forskringen i dag men får ringe på onsdag og høre. ja det er surt og er det hans skyld så str vi jo for det ,men eier sa at han ikke skulle føle skyld da han ikke fått unngått det samme hva....

Hva fartsgrensen er spiller ingen rolle. Man skal kjøre etter forholdene og kunne stoppe for enhver påregnelig hindring. Ta skadene på egenkappe og erstatt hunden.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva fartsgrensen er spiller ingen rolle. Man skal kjøre etter forholdene og kunne stoppe for enhver påregnelig hindring. Ta skadene på egenkappe og erstatt hunden.

Men herregud, hvorfor skal han erstatte hunden når eier har sagt at han IKKE hadde mulighet til å unngå det og ikke skulle føle skyld? :sukk:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herregud, hvorfor skal han erstatte hunden når eier har sagt at han IKKE hadde mulighet til å unngå det og ikke skulle føle skyld? :sukk:

:daane:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva fartsgrensen er spiller ingen rolle. Man skal kjøre etter forholdene og kunne stoppe for enhver påregnelig hindring. Ta skadene på egenkappe og erstatt hunden.

Å herre min hatt, for en idiot. Si fartsgrensen var 60, skal han kjøre i 20 i TILFELLE en hund løper ut i veien?? Er nesten litt i sjokk over at det går an å komme til en sånn konklusjon som det der...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herre min hatt, for en idiot. Si fartsgrensen var 60, skal han kjøre i 20 i TILFELLE en hund løper ut i veien?? Er nesten litt i sjokk over at det går an å komme til en sånn konklusjon som det der...

20 km/t er nok også for fort.

Dersom en hun kommer løpende i 60 km/t ut i gaten mellom to parkerte biler har du ikke nubbsjanse til å stoppe fra 20km/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herregud, hvorfor skal han erstatte hunden når eier har sagt at han IKKE hadde mulighet til å unngå det og ikke skulle føle skyld? :sukk:

Det er jo gjerne sånt man sier fordi det er fryktelig å kjøre på et dyr. Vi mistet en hund i påkjørsel en gang. Han som kjørte, kjørte for fort. Det var en ung gutt som så ut til å være veldig fra seg. Så vi sa jo at han ikke kunne noe for det, selv om han sikkert kunne unngått det om han hadde holdt fartsgrensen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En hund som plutselig kommer ut i veien er da ikke sjåføren sitt ansvar. Man kan ikke sneglekjøre med tanke på dersom, hvis .... Da kan man like godt parkere bilen. Man kjører normalt aktsomt. Hadde aldri erstattet en hund som jeg hadde kjørt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Til dere som mener skadene på bilen må dekkes av hundeeiers forsikring;

Hvilken av hundeeiers forsikringer er det da dere tror skal benyttes for å dekke skadene på bilen til ham som kjørte på hunden ? :klo:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

min bror var uheldig og kjørte på en hund i helgen, den hadde slitt seg løs frå båndet og spratt uut på hovedveien i en sving, hunden fikk store skader og eierene valgte å ta livet av hunden på stedet, men min bror har fått store skader på bilen etter sammensstøtet så bilen kan ikke kjøres. min far mener at han må stå for skadene selv men jeg mener at dette går på hundeeiers forsikring? noen som vet noe mer om lover og regler der?

Hvilke forsikring skal hundeier bruke?

Om det var et vilt dyr,så er det samme sak. En må ringe viltnemnda for å bekrefte påkjørsel,og at de finner dyret.

Hadde det vært min hund,så skulle bileier fått betalt den også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som mener skadene på bilen må dekkes av hundeeiers forsikring;

Hvilken av hundeeiers forsikringer er det da dere tror skal benyttes for å dekke skadene på bilen til ham som kjørte på hunden ? :klo:

I så fall måtte det ha vært den ansvarsforsikringen som ligger som et element i innboforsikringen de fleste norske husstander har.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...