Gå til innhold

Hjelpemidler prisgrense?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har vært i samtale med saksbehandler på NAV i dag ig spurt om hjelpemidler. Fikk da beskjed om at det er en prisgrense. Han visste ikke akkurat grensen, men mente den var på 800 kroner. Synes dette er veldig rart siden mamma har samme sykdom som meg og hun har fått flere billige hjelpemidler. Småting som støttepute, kopp med hank osv. Er det noen som vet hva prisgrensen er? Når ble loven endret?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har aldri hørt at det er maxpris på hjelpemidler. Selv har jeg en del ting som jeg har fått igjennom ergoterapeut og hjelpemiddelsentralen.Dyre ting som f.eks løfte stol.

Ville tatt en telefon til en annen saksbehandler og snakket med ergot.i din bydel

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Det er bare en ergoterapeut her, men hun er sykemeldt en periode derfor har denne saksbehandleren på NAV midlertidig ansvar for hjelpemidler. det er litt tungvint nå hehe

Min mor har ostehøvel, kniv og slike nyttige småting på kjøkkenet og badet som jeg ønsker meg.

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har vært i samtale med saksbehandler på NAV i dag ig spurt om hjelpemidler. Fikk da beskjed om at det er en prisgrense. Han visste ikke akkurat grensen, men mente den var på 800 kroner. Synes dette er veldig rart siden mamma har samme sykdom som meg og hun har fått flere billige hjelpemidler. Småting som støttepute, kopp med hank osv. Er det noen som vet hva prisgrensen er? Når ble loven endret?

Det er ikke prisgresnse på hjelpemidler. Min mor har masse hjelpemidler. Mange av de koster flere tusen.

Skrevet

Takk for svar. Det er bare en ergoterapeut her, men hun er sykemeldt en periode derfor har denne saksbehandleren på NAV midlertidig ansvar for hjelpemidler. det er litt tungvint nå hehe

Min mor har ostehøvel, kniv og slike nyttige småting på kjøkkenet og badet som jeg ønsker meg.

Da synes jeg du skal si ifra om at det saksbeh.fra NAV påstår ,må være feil

vis til : http://www.nav.no/rettskildene/forskrift/F19970415-318

og så ber du vedkommende gå inn på NAV sine sider :

http://www.nav.no/Helse/Hjelpemidler

Ikke gi deg! Du har rett på hjelpemidler. Og muligens en saksbehandler som har peiling på hva h*n snakker om.

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ikke akkurat en slik spesifik prisgrense, men de aller fleste "billige" hjelpemidlene ble fjernet fra 01.01.12. Disse må brukerene kjøpe selv. Større hjelpemidler får man gratis.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke TS, men har et liknende spørsmål så jeg håper det er greit at jeg stiller det her.

Jeg er på min 4. ergoterapeut og føler ikke jeg blir møtt med forståelse eller ønske om å hjelpe. Jeg har en sjelden sykdom og har store svigninger i formen. Flere ganger har jeg forsøkt å be ergoterapeutene om å lese en spesifikk bok, informasjonsskriv eller nettside som gir korrekt informasjon om min sykdom. Men det har de ikke tid til, derfor vet de jo ingenting om meg! De nekter å høre på hvis jeg prøver å fortelle, fordi de har bare 10 min per bruker. Jeg har klaget på hver og en og fått tildelt en ny, men nå begyynner jeg å bli lei. Jeg føler at jeg har gjort det jeg kan, men det må vel være noe galt med meg siden ingen av disse 4 har kunnet hjelpe meg.

Jeg er så lei av dette. Jeg er overbevist om at hvis jeg kunne få en el-rullestol så hadde jeg kunnet studere og ha et sosialt liv. Men istedet er jeg totalt isolert og deprimert.

Spørsmålet er da, kan man søke hos noen andre eller må man til ergoterapeut?

Skrevet

altså makan da! :klemmer:

jeg har flere diagnoser og spurte ergo'en om de skulle ha dokumentasjon.Fikk nei ,det holdt med hva jeg sa.Dette er noen år siden så mulig ting er annerledes.

Om en kan dokumenter en lidelse som krever hjelpemidler,så skal da ergo' hjelpe til. Klag!

Det er jobben dems,å finne frem i jungelen for oss og komme med forslag til å bedre en vanskelig hverdag/jobb. Jo mer vi klarer selv,jo mindre må andre hjelpe til med ikke sant. Pluss at det har MYE Å si for selvfølelsen, jeg klarer selv!

Kontakt nav og si at du ikke kommer frem med ergo,kontakt legen og legg frem problemet der også. Det er vanskelig nok å slite med sykdom(mer) om en ikke skal krangle med de som er satt her til å hjelpe oss.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes dette med hjelpemidler er en vanskelig jungel å bane seg vei i. Jeg er pga sykdom veldig lyssky og har søkt om å få lystette rullgardiner, men det er 6 - 12 mnd behandlingsstid. Det er idioti at det er så lang ventetid. Det vil jo si at det tar et halvt eller et helt år før jeg kan leve som "normalt" og jobbe.

AnonymBruker
Skrevet

Helt enig i at det er vanskelig å finne frem til korrekt svar! Og at det er unødvendig lang ventetid! Opptil seks måneder er greit, men opptil et år er for lenge!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...