Gå til innhold

Bløtlegge bunadskjorte i Biotex White

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest litt rundt på nettet at det går an å bløtlegge en gulnet bunadskjorte i Biotex White. Jeg har en linskjorte som er for gul, så har lyst til å prøve dette. Men jeg finner ikke noe om blandingsforhold. Hvor mye pulver skal man bruke til f.eks 10 liter vann? Og hvor lenge skal skjorten ligge i denne oppløsningen? Håper det er noen som har erfaringer med dette!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen som vet?

Skrevet

Jeg ville prøvd andre ting først for å bleke skjorten.

La den ligge ute i solen noen timer. Det kan hjelpe. Dekk til broderiene.

Når det gjelder Biotex og blandingsforhold kan jeg dessverre ikke hjelpe.

Gjest navnelapp
Skrevet

Google bloggen fru storlien. Ho har masse tips om bleiking av bunadsskjorter.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste på pakken til Biotex white, og der sto det at pulveret IKKE skulle brukes til bløtlegging.. Hmm.. Dårlig med sol her for tiden. Noen som har erfaring med Vanish oxi action crystal white pulver? Står bare at den ikke skal brukes på ull, silke eller lær. Så da må det vel kanskje gå an å bruke på lin?

Gjest Cessie
Skrevet

Har bunadseksperten her (les: min mor). Hun sier følgende om gulnede linskjorter: Ta en gryte med grønnsåpevann (1/2 ss fast grønnsåpe til ca. 5 liter vann). Sett gryta på komfyren og varm opp til ca. 80 grader. Må ikke koke! Ta gryta av varmen og la det stå ca. 15 minutter. Skyll godt. Veldig godt. La skjorta drypptørke, ikke i sollys.

Det er viktig at skjorta aldri tørkes i sola, og den skal ikke strykes før den henges vekk.

AnonymBruker
Skrevet

Man kan fort bli forvirra her altså. En foreslår å bleke den i sola, en annen sier at den ikke skal i sola...

Hva med å bløtlegge den i Nylonvask?

Gjest bazibaz
Skrevet

Etter streng beskjed fra mamma, så har jeg aldri turt å ta linskjortai noe annet enn milo. :sjenert:

Skrevet (endret)

Om stell av bunader fra Norsk institutt for bunad og folkedrakt (bunadsrådet):

Skjorter som har byrja å gulne, bør ein fyrst vaske for å sjå om gulninga går bort. Dersom dette ikkje hjelp, kan ein henge dei ut i sollys eller legge dei på snøen om våren for bleiking. Dei må ikkje bleikast lenge eller ofte, fordi sollyset svekkjer fibra.

Lagt til: Dersom du har broderier er det lurt å dekke dem til slik at ikke de blir bleket når du henger skjorta ut i sollys.

Endret av Grønt blad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...