Gå til innhold

Miljøpartiet de grønne

Fremhevede innlegg

Skrevet

Leser flere si at MDG ikke kan plasseres på den tradisjonelle høyre/venstre-aksen i norsk politikk. Men når jeg gikk inn og leste prinsipprogrammet deres så slår det meg at dette er da mistenkelig likt venstresentrum-politikk, og veeeldig langt fra f.eks. Høyre og Frp. Er det noen her som kan opplyse meg litt? ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*dytte*

AnonymBruker
Skrevet

Veldig sentrum ja. Er ikke det "utenfor aksen"?

AnonymBruker
Skrevet

I Miljøpartiet De Grønne samles folk fra begge leire, og enes om at miljøpolitikken må gå foran. Resten av politikken til MDG er et kompromiss mellom de høyre- og de venstrevridde i partiet. De var i utgangspunktet veldig venstrevridde, men det har endret seg mye de senere årene. Man finner i Miljøpartiet mange som holder med FrP i en sak, Rødt i en annen, Høyre i en tredje sak og Venstre i en fjerde. De har samarbeidet med alle andre partier i kommuner og bystyrer, og er generelt veldig saksorienterte, mindre allianse- og akseorienterte.

Gjest Badabing
Skrevet

Hvorfor det ikke kan sammenlignes, er vel mest fordi MDG ikke bekjenner seg til en politisk ideologi a la sosialisme, liberalisme etc, men ønsker at miljø og solidaritet skal styre. De har en såkalt grønn ideologi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...