Hoppetaujenta Skrevet 29. april 2012 #1 Skrevet 29. april 2012 En slik maskin som lager melkeis med forskjellige smaker? Jeg vurderer plutselig å kjøpe en slik en, men vil gjerne høre om erfaringer først. Blir kvaliteten og konsistensen ok? Bidrag tas i mot med takk. 1
Hoppetaujenta Skrevet 29. april 2012 Forfatter #3 Skrevet 29. april 2012 Hvaffornoe? Er is unødvendig konsumering? DET er jeg i såfall høyst uenig med deg i. Smakløs også? Kommer vel an på hva man har oppi maskinen det vel?
shoppedilla Skrevet 29. april 2012 #4 Skrevet 29. april 2012 Jeg har til kenwooden min Men jeg rakk aldri å bruke den før jeg fikk melkeallergi. Jeg kjøpte/ønsket meg omtrent alt av tilbehør jeg kunne få til denne maskinen.. Nå som vi endelig har fått en fryser med litt plass i tenkte jeg å teste ut å lage med odense erlet(melkefri fløte som koster skjorta). Den jeg har har en del som må ligge i frysern i et døgn eller noe før man kan begynne. Grunnen er jo at noe må være kaldt for å kjøle ned isen. Jeg har prøvd med ismaskin som man har på restaurantkjøkken og hjemmelaget is er noe av det beste som finnes. Den trengte ikke ikke fryses først da den hadde kjøleelement. Men det går faktisk veldig fint å lage fløteisbasen og bare fryse ned i boks. Tar noe lengre tid, men det er omtrent det samme. Jeg vet ikke hvordan det er med disse "frittstående" ismaskinene om det er noe som må fryses ned først der eller ikke.
Hoppetaujenta Skrevet 29. april 2012 Forfatter #5 Skrevet 29. april 2012 Takk for svar, og kondolerer med melkeallergi. Huff. Jeg hadde blitt veldig lei meg om jeg hadde fått slikt selv, for is i alle varianter gjør livet mye rikere og ekstremt mye mere velsmakende. I tillegg blir jeg innvendig avkjølt på en utmerket måte. Kan jo ikke bli bedre det. Det har jo vært slike maskiner i salg i mange, mange år og jeg har sett med lengsel på dem, men har valgt å kjøpe en boks i butikken i stedenfor. Kanskje tiden er kommet for å unne meg en slik en? Den kan vel lage sorbèt også skulle jeg tro? Drømmen er en bitteliten softismaskin som er akkurat stor nok til meg og mine venner på en varm dag.
shoppedilla Skrevet 29. april 2012 #6 Skrevet 29. april 2012 Hehe, det var grusomt å ikke kunne spise is og sjokolade mer. Det går heldigvis overraskende bra! :D Spiser saftis om sommeren når det er for varmt. Jada:D man kan lage sorbet også. Du kan jo egentlig lage den isen du har lyst på. Kremis, yoghurtis, sorbet, saftis :D Hva du vil Også kan jo den frysedelen bare ligge i fryseren når du ikke bruker den. Da er den jo alltid klar
Hoppetaujenta Skrevet 29. april 2012 Forfatter #7 Skrevet 29. april 2012 (endret) Nå lever jeg meg inn i den fantasien her. Det var dagens gode ide! Endret 29. april 2012 av Hoppetaujenta
Kosemose Skrevet 29. april 2012 #8 Skrevet 29. april 2012 Tja, det ene barnet mitt ønsket seg veldig en ismaskin og fikk det tilslutt. En ordentlig en, ikke en sånn leke altså. Og det hender, kanskje to ganger i året eller så, at vi serveres hjemmelaget is. Gjerne til dessert en gang i jula for eksempel. Isen blir god den, men foruten at dette barnet syns det er gøy å servere god, hjemmelaget is, så ville jeg heller brukt pengene på å kjøpe skikkelig kvalitetsis i butikkene. Det finnes jo så mange utrolig gode, så med mindre du er et spesielt istalent, tviler jeg på at du klarer å slå Hagen Das eller Ben&Jerry (men det er min smak). Ikke glem at maskinen er skapfyll, og at det er en del vaskedilldall med den, og at du må huske på å legge elementet i fryseren på forhånd, sånne ting. Det er heller ikke sånn at det bare er å schvuppe sammen litt is når man pluttselig får lyst på. Så, etter å ha levd sammen med en ismaskin noen år er min dom: morsomt i teorien, bortkastet i praksis
Hoppetaujenta Skrevet 29. april 2012 Forfatter #9 Skrevet 29. april 2012 Eh...og der landet jeg med et brak fra min rosenrøde jordbærfantasi. Du har jo rett i det du sier der. Dette må jeg fundere litt over i fornuftighetens navn. Takk for svar Kosemose.
Kosemose Skrevet 29. april 2012 #10 Skrevet 29. april 2012 Eh...og der landet jeg med et brak fra min rosenrøde jordbærfantasi. Du har jo rett i det du sier der. Dette må jeg fundere litt over i fornuftighetens navn. Takk for svar Kosemose. Uff, har dårlig samvittighet nå Det var ikke meningen å stikke hull i isballongen din... Men *trekker pusten dypt* - det måtte bare sies...
Hoppetaujenta Skrevet 29. april 2012 Forfatter #11 Skrevet 29. april 2012 Hehe..."Tiden leger alle (mentale) sår" og min isballong blåser seg nok opp igjen når jeg får lappet den. Dessuten kan det være godt med noen som holder en på bakkenivå, når ting tar litt av.
Jesse Skrevet 29. april 2012 #12 Skrevet 29. april 2012 Vi har OBH sin ismaskin, og har brukt den en del. Så sant du har plass til bollene (ikke veldig store) i fryseren, kan de jo bare ligge der hele tiden, sånn at de er klare til du skal bruke de Har bare testet ut oppskriftene som fulgte med i heftet, både fløteis og sorbè, og de blir gode Konsistensen blir litt mer softis aktig enn som vanlig is du får i 2-liter på butikken.
Hoppetaujenta Skrevet 29. april 2012 Forfatter #13 Skrevet 29. april 2012 Ok. Hvis en kjører massen litt lengre, blir det stivere konsistens da?
Jesse Skrevet 29. april 2012 #14 Skrevet 29. april 2012 Ok. Hvis en kjører massen litt lengre, blir det stivere konsistens da? Mulig, har egentlig ikke testet ut så mye i forhold til konsistens, fordi jeg syns myk is er best
Mixelite Skrevet 29. april 2012 #15 Skrevet 29. april 2012 Min erfaring med ismaskin, er at hvis man kjører massen ekstra lenge, så blir den enten for hard til å få ut av bollen(hvis man har lite masse i) eller man rører så lenge at den begynner å smelte igjen(hvis man har mye masse i). Jeg har en bolle til KitchenAid. Den "bor" i fryseboksen. Problemet er at den egentlig ikke er kald nok til å lage så mye is som bollen rommer, så med mindre man vil ha bløt softice, må isen i frysen etter røring. Jeg ønsker meg en skikkelig iskremmaskin med eget aggregat, og hvis noen har en å anbefale, ville jeg blitt veldig glad Kanskje ikke noe jeg ville ha vurdert om vi tålte vanlig melk og fløte, men sånn er det nå... Isen i butikken er ikke noe alternativ, uansett hvor høy kvalitet den måtte holde.
Mixelite Skrevet 29. april 2012 #16 Skrevet 29. april 2012 Jeg har til kenwooden min Men jeg rakk aldri å bruke den før jeg fikk melkeallergi. Jeg kjøpte/ønsket meg omtrent alt av tilbehør jeg kunne få til denne maskinen.. Nå som vi endelig har fått en fryser med litt plass i tenkte jeg å teste ut å lage med odense erlet(melkefri fløte som koster skjorta). Jeg har ikke sett Erlet i butikkhyllen på lenge. Ikke at jeg har lett så veldig heller. Jeg liker ikke den metalliske smaken. Tips: Lag eggeiskrem. Har ikke noen oppskrift i farten, men man visper iallfall egg og varmer til en tykk masse i vannbad etc. Den blir fyldig og god, selv med rismelk i.
Gjest Kim Skrevet 29. april 2012 #17 Skrevet 29. april 2012 Nei jeg har ikke ismaskin, men jeg har hatt flere forskjellige forbrukermodeller og felles for de alle sammen er at de er elendige til å lage is. Innfrysingen skjer alt for sakte, beholderen holder ikke bra nok på kulden og motoren som rører smeten rundt er alt for svak (med unntak av kitchenaid sin modell som bruker selve kjøkkenmaskinen som mikser, selve opplegget er dog elendig utført) For meg så er det kun to alternativer om jeg skulle kjøpt ismaksin: Pacojet eller Rowzer, begge koster godt over 20.000 - så glad i is er jeg rett og slett ikke.
Frk Midnattsol Skrevet 29. april 2012 #18 Skrevet 29. april 2012 Jeg har en søt liten ismaskin, kanskje 1,5 liter eller muligens 2 liter... Uansett, jeg har brukt den en god del, men har valgt å gjøre det slik at jeg har tatt meg en dag å laget opp en del forskjellige smaker, så har jeg valgt å fryse de i bokser slik at jeg har et lite utvalg liggende i fryseren.... Har også kjøpt iskremboka til Hellstrøm, og har et par tre av de variantene liggende i fryseren også Boka inneholder gode basiser, og et par "spreke" varianter som kan være artig å servere gjeste Kjekt å ha et lite lager i fryseren nå når sommeren er på tur, for det er jo koselig å ha noe å tilby gjester, og alle synes faktisk at min hjemmelagede iskrem er helt på linje med de kjøpte.... Det er faktisk ikke noe problem å ha både sjokoladebiter, nøtter osv osv i isen, og har faktisk laget en helt nyyydelig variant der jeg tilsatte hjemmelaget karamellsaus (og en saus med Bailyes i) i isen rett før jeg skulle fryse den, slik at det ble lange "årer" med karamellkrem - sinnsykt godt!!!
AnonymBruker Skrevet 29. april 2012 #19 Skrevet 29. april 2012 Mulig, har egentlig ikke testet ut så mye i forhold til konsistens, fordi jeg syns myk is er best hvis man kjører den lengre blir isen ødelagt
Gjest Ludovie Skrevet 29. april 2012 #20 Skrevet 29. april 2012 Ikke glem at maskinen er skapfyll, og at det er en del vaskedilldall med den, og at du må huske på å legge elementet i fryseren på forhånd, sånne ting. Det er heller ikke sånn at det bare er å schvuppe sammen litt is når man pluttselig får lyst på. Så, etter å ha levd sammen med en ismaskin noen år er min dom: morsomt i teorien, bortkastet i praksis. Det kommer jo helt an på, da. De fleste kjøkkengadgets er bortkastet å ha dersom man ikke bruker dem noe særlig. Selv bruker jeg iskremmaskinen min ganske ofte (i hvert fall i perioder), og jeg ville absolutt ikke vært den foruten. Nå som vi endelig har fått en fryser med litt plass i tenkte jeg å teste ut å lage med odense erlet(melkefri fløte som koster skjorta). Det finnes melkefrie iskremaktige iser man kan lage hvor man ikke trenger å bruke dyre spesialprodukter. Se her, f.eks: http://www.davidlebovitz.com/2010/07/vegan-strawberry-ice-cream-recipe/ http://www.davidlebovitz.com/2010/03/banana-ice-cream-recipe/ Og så kan man selvfølgelig lage alskens fruktsorbeter
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå