Gå til innhold

Hvordan endre døgnrytmen?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har av en eller annen grunn klart å få en ny døgnrytme den siste uken. Sovner ikke før i 02-tiden, og klarer ikke våkne før 11-12-tiden. Setter alarmen på rundt 8-9, men har ikke sjans til å stå opp da, så slår av alarmen og sover videre :sjenert:

Hvordan kan jeg få tilbake døgnrytmen min?? Legge seg kl 23 og stå opp 7-8. Kan ikke holde på sånn, for jeg har eksamenstid, og mmå opp tidlig for å få mest mulig ut av dagen :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er singel, uten barn og andre forpliktelser og relativ solid psyke kan du ta en våkenatt. Noen klarer jo dette lett, selv med familie, men det er liksom litt dumt om det sitter ei lita jente ved frokostbordet, mens mor eller far er en ustabil psykotisk bombe...

Har desverre ikke noen gode eller fornuftige forslag.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor alene ja, men har ikke sjans til en våkennatt, er dødstrøtt kl 02 :P

AnonymBruker
Skrevet

Jo forresten(1.ab), sov ute under åpen himmel. De aller aller fleste våkner rett etter sola står opp når sol og vårluft leker vekkerklokke. Å nå står sola opp rett over 6 her jeg bor, så det burde passe greit nok... :)

• Liker 1
Skrevet

Hva gjør du om dagen da?

Spis sunt, vær ute en time eller to midt på dagen, ikke se på TV den siste timen eller to før du har bestemt deg for å legge deg, ro ned om kvelden, ta en rolig gåtur før leggetid og når du kommer hjem så drikker du en kopp med varm kamille-te og kanskje leser litt.

Sett på alarmklokka, men ikke for tidlig, og legg den et stykke fra deg så du ikke har muligheten til å slumre. Stå opp, skru den av og sett deg heller i sofaen enn å legge deg i senga igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Har av en eller annen grunn klart å få en ny døgnrytme den siste uken. Sovner ikke før i 02-tiden, og klarer ikke våkne før 11-12-tiden. Setter alarmen på rundt 8-9, men har ikke sjans til å stå opp da, så slår av alarmen og sover videre :sjenert:

Hvordan kan jeg få tilbake døgnrytmen min?? Legge seg kl 23 og stå opp 7-8. Kan ikke holde på sånn, for jeg har eksamenstid, og mmå opp tidlig for å få mest mulig ut av dagen :)

Ikke se tv, siste timen. Ikke pc, det blå lyset fra pc får deg til å vokne mere. Rører ikke pc de siste to timer før leggetid.

Ikke drikk kaffe, søte drikker.

legg deg til fast tid hver kveld, stå opp til samme tid.

jeg gikk fra B-menneske til A på denne måten.

I tilegg så kjøpte jeg noe som heter sleep well på nett.

Jeg la me aldri før kl 2-3 pga søvnforst.

Det tok meg en uke å snu rindt,og fikk et nytt liv

• 2 uker senere...
Skrevet

Melatonin hjalp meg da jeg hadde det slik før. Jeg tok melatonin kl ti på kvelden og var i seng kl halv elleve og sovna raskt etterpå. Etter fem dager var søvnen normal og jeg kunne slutte. Men døgnrytmen måtte jeg tviholde på!

Melatonin fikk jeg dengang kjøpt i Sverige, men ikke nå lenger. Nå kan du få en melatonin depottablett på resept. Vet ikke om det blir det samme.

• 8 måneder senere...
Skrevet

Det som hjalp meg var å tvinge meg opp et par timer tidligere enn vanlig, og etter noen morgener med det så tvang jeg meg opp enda noen timer tidligere, og så holdt jeg på det. Og det har jeg klart å holde på :) Man må bare være streng med seg selv! Uansett hvor slitsomt det er å stå opp tidligere. Det er når man står opp som er det viktigste for å endre på døgnrytmen, når man legger seg er også viktig men ikke like viktig.

Anonym poster: 10fd7aca13f4309069ace551614f0fc1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...