Gå til innhold

bakterievekst på middagsmat i romtemp

Fremhevede innlegg

Skrevet

ok, jeg trenger gode argumenter her nå :)

jeg og min mann hadde en diskusjon i dag etter at jeg så han ta seg rester av pasta di napoli med kjøttdeig som hadde stått ute i gryten med lokk på siden ca kl. 18.00 i går kveld i romtemp. (varmet opp i mikro)

jeg sa det til han at det ikke var bra og spise mat som hadde stått ute så lenge pga den sinnsyke bakterie/giftveksten som fordobler seg hele tiden.

han sier at jeg er helt hysterisk og at det bare er hysteri hele greia!han kommer ikke til og bli syk!

men det er jo ikke det som er greia!greia er at han KAN bli syk pga bakterie/giftstoffveksten som ikke forsvinner i mikro pga at den har stått ute så lenge.

men hvem har rett?jeg mente at mat som hadde stått ute mer enn 4 timer ikke bør spises, er ikke det rett?jeg føler jeg kom litt til kort her..

altså det er eddik i posen sto det på posen, men siden det er posepasta, det er vel ikke samme nytten i syrlighet når alt er pulver?

anyone som kan dette med bakterievekst på mat?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Pasta og ris kan bli livsfarlig, men de tilfellene det har skjedd har vel maten stått på bordet i 2 døgn. Selv spiser jeg hele tiden rester som har stått på bordet over natten, aldri blitt syk på noen måte.

Skrevet

Jeg har ihvertfall gjort det samme som din mann flere ganger, aldri blitt syk heller :) Er lite hysterisk når det kommer til slike ting, tanken over at det er farlig tror jeg aldri har slått meg.

AnonymBruker
Skrevet

Det er et poeng at det ikke er bra å spise pasta som har stått ute så lenge, samtidig synes jeg du virker både hysterisk og litt kunnskapsløs. Her er det alt for mange faktorer inne i bildet til at det går an å lage noen generell regel. Vekst av bakterier og mugg avhenger bl.a. av

- hvor gode groforhold det er i maten. Dette avhenger igjen av fuktighet og fettinnhold, salt- og syrenivå. Bakterier og mugg trenger fuktighet for å vokse, er det tørr mat og/eller mye fett, så liker ikke småtassene det noe særlig. Tenk på knekkebrød og olje, som jo kan stå i evigheter. Også må de har riktig miljø for å overleve, så er det veldig salt eller surt blir det også mindre bakterier/mugg. Hvorfor tror du at surheten ikke har noe å si når det er fra pulver!? pH er pH, enkelt og greit.

- det kommer også an på hva slags bakterier som finnes naturlig i maten, hvordan den har blitt behandlet og hvordan den har blitt oppbevart. Har du et produkt uten noe særlig med skadelige bakterier som har blitt varmebehandlet slik at det er bortimot sterilt og deretter har blitt oppbevart slik at det kommer lite nye bakterier til, så kan det være trygt ganske lenge. mange bakterier vil også dø når de blir varmet opp igjen. Og ikke alle typer bakterier og mugg er like farlige.

- MEN så har vi disse lumske små som finnes i bl.a. pasta og ris. Disse dør ikke nødvendigvis ved koking, vokser fort i romtemperatur og dør helelr ikke ved oppvarming igjen. Du kan lese mer om dem her. Om det er mye syre i gryteretten vil det kunne begrense veksten endel (dette er bl.a. grunnen til at risen i sushi er tilsatt eddik - japanerne fant tidlig ut at det fungerte som et billig og effektivt konserveringsmiddel), men jeg ville nok ikke spist pasta som har stått i romtemperatur over natta.

Synes det virker som om både du og mannen din kan ha godt av å lese dere litt opp på dette. Jeg må jo si at det (selvfølgelig) er mye bedre å være litt for forsiktig enn å bare kalle alt "hysteri", men mye mat kan fint stå ute i mer enn 4 timer altså!

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville ikke spist det selv, og mener man godt kan være litt forsiktig. Men selvsagt, man tåler jo litt og det er en del mat som ikke blir "giftig" av å stå over natta.

Jeg vil også fortelle en liten, småekkel hverdagshistorie om mat som stod ute litt lenge:

vi hadde laget kyllingsuppe til middag en dag, og fikk rester. Maten var glovarm, så vi lot den stå en stund for å kjøle seg ned før vi puttet den inn i kjøleskapet. Vi satt oss og så på en serie, vi glemte tiden og så gikk det plutselig tre timer før suppa ble satt inn. Etter to, tre dager i kjøleskapet bestemte jeg meg for å spise opp restene og varmet den i mikroen. Jeg spiste tre-fire skjeer og en kyllingbit da jeg så noe grønt i suppa jeg ikke visste hva var. Jeg er ganske sikker på at det var mugg, på fargen, konsistensen og det faktum at jeg ikke visste hva det var enda det var jeg som laget suppa. EKKELT! Men jeg ble ikke dårlig, heldigvis, magen tålte såpass.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har gjort som mannen din mange ganger og er aldri blitt dårlig:-)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ihvertfall gjort det samme som din mann flere ganger, aldri blitt syk heller :) Er lite hysterisk når det kommer til slike ting, tanken over at det er farlig tror jeg aldri har slått meg.

Jeg har gjort som mannen din mange ganger og er aldri blitt dårlig:-)

Å svare på den måten er HELT poengløst. Det viser bare at det ikke er 100% garantert at man blir syk av dette. Det er omtrent like relevant som å si "jeg har kjørt bil uten bilbelte og det gikk helt bra". Grunnen til at man skal oppbevare mat i kjøleskapet er i tilfelle det er skadelige bakterier i den, på samme måte som man skal ha på seg bilbelte i tilfelle man kolliderer. Det er først når det ER bakterier i maten eller at man kolliderer at kjøleskapet/bilbeltet har noe å si.

• Liker 5
Skrevet

Jeg spiser aldri kjøtt/kylling/fisk som har stått ute over natten. Setter det alltid relativt fort i kjøleskapet hvis det blir rester. Vet ikke om det er farlig å spise, men jeg tar rett og slett ikke sjansen.

Skrevet

Helt sant, men når jeg har gjort dette i tjue år og det alltid er gått bra, velger jeg likevel å ikke være hysterisk når det gjelder å spise mat som har stått ute en stund.

Bilbelte bruker jeg forresten alltid :gjeiper:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke tatt sjansen på å spise noe som har stått ute så lenge, og det er enkelt å unngå ved å vende seg til å sette ting i kjøleskapet.

• Liker 2
Skrevet

Å svare på den måten er HELT poengløst. Det viser bare at det ikke er 100% garantert at man blir syk av dette. Det er omtrent like relevant som å si "jeg har kjørt bil uten bilbelte og det gikk helt bra". Grunnen til at man skal oppbevare mat i kjøleskapet er i tilfelle det er skadelige bakterier i den, på samme måte som man skal ha på seg bilbelte i tilfelle man kolliderer. Det er først når det ER bakterier i maten eller at man kolliderer at kjøleskapet/bilbeltet har noe å si.

Har også gjort dette i alle år. Det jeg siktet til var vel at TS er litt vel hysterisk. Men er ikke alle som klarer å lese mellom linjene tydeligvis :)

Skrevet

Jeg er hysterisk. Mat som har stått på benken mer enn 3-4 timer spiser jeg ikke, og rester som inneholder kjøtt spiser jeg ikke dersom det er mer enn to dager gammelt, selv om det har stått kaldt hele tiden.

Mannen derimot har et avslappet forhold til det. Han spiser gjerne 3-4 dager gamle rester, og kan også finne på å spise kjøtt som har stått på benken en god del timer. Han har aldri blitt syk. Og hva er risikoen om man blir syk egentlig? Noen timer med oppkast/diaré, og sannsynligvis aversjon mot den maten en stund.

Mannen din er vel gammel nok og opplyst nok til å innse at det å spise så gammel mat kan føre til sykdom, men er villig til å ta risikoen da den er liten. Jeg synes ikke du er hysterisk (er jo slik selv, livredd for å bli dårlig), Men jeg synes heller ikke du bør legge deg opp i hvilken terskel et annet voksent menneske har for hvilken risiko de tar i forhold til dårlig mat.

AnonymBruker
Skrevet

Mannen derimot har et avslappet forhold til det. Han spiser gjerne 3-4 dager gamle rester, og kan også finne på å spise kjøtt som har stått på benken en god del timer. Han har aldri blitt syk. Og hva er risikoen om man blir syk egentlig? Noen timer med oppkast/diaré, og sannsynligvis aversjon mot den maten en stund.

Har man flaks er man bare syk i opptil et døgn, men f.eks. listeria kan man i verste fall dø av hvis man ikke har godt immunforsvar.

• Liker 2
Skrevet

Har man flaks er man bare syk i opptil et døgn, men f.eks. listeria kan man i verste fall dø av hvis man ikke har godt immunforsvar.

Det skjer knapt i Norge i løpet av et år. Og aldri med en noen og tredve år gammel mann med normalt immunforsvar.

Jeg sier ikke at man ikke skal være forsiktige. Men risikoen med å spise mat som har stått på benken ett døgns tid er mindre enn mye annet man spiser. I Norge har vi nok fått et vel hysterisk forhold til dette med mat og bakterier/parasitter.

Da vi reiste rundt i Afrika noen uker var det vanlig å spise kjøtt fra gryter som stod i romtemperatur i flere dager, og ble varmet opp 2-3 dager på rad. De ble ikke dårlige av dette, det ble heller ikke mannen min. (Jeg derimot var vegetarianter i tre uker).

Skrevet

Jeg spiser aldri kjøtt/kylling/fisk som har stått ute over natten. Setter det alltid relativt fort i kjøleskapet hvis det blir rester. Vet ikke om det er farlig å spise, men jeg tar rett og slett ikke sjansen.

+1

AnonymBruker
Skrevet

Spiser ofte pizza og pastarester som har stått ute flere timer. Har overlevd så langt til tross for kronisk magesykdom. Jeg lukter, ser og smaker på maten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...