kalinka85 Skrevet 29. april 2012 #21 Skrevet 29. april 2012 Folk som ikke tåler at barn blir "sluppet løs" burde etter min mening finne seg en hytte på snaufjellet langt fra folk og fe. Tåler dere ikke barn får dere finne dere en anna plass å bo. Eventuelt få mer nervemedisin. Dette henger ikke på greip. Unger er unger. Ferdig ned det. Det er en regel om at det skal være stille mellom 23:00 og 07:00. Da kan du klage. 2
Ulrikke Skrevet 29. april 2012 #22 Skrevet 29. april 2012 Må legge til at det bare er denne familien her som slipper ut ungene så tidlig, alternativt er de eneste som har unger som støyer så fælt... Det er jo ikke sånn at det ikke er flere unger i gata her....
AnonymBruker Skrevet 29. april 2012 #23 Skrevet 29. april 2012 Folk som ikke tåler at barn blir "sluppet løs" burde etter min mening finne seg en hytte på snaufjellet langt fra folk og fe. Tåler dere ikke barn får dere finne dere en anna plass å bo. Eventuelt få mer nervemedisin. Dette henger ikke på greip. Unger er unger. Ferdig ned det. Det er en regel om at det skal være stille mellom 23:00 og 07:00. Da kan du klage. Ok Da instruerer jeg mine unger til å invitere med seg alle vennene sine og stille seg opp foran someromsvinduet ditt og ha skrikekonkurranse tidlig søndags morgen. Regner med at det er greit, barn er jo barn. 1
O'hara Skrevet 29. april 2012 #24 Skrevet 29. april 2012 Det må da gå an å snakke med naboen om de ikke kunne holde ungene inne til i 10-tiden? Det må vel være bedre enn å klage på KG over at andre unger er bråkete?
kalinka85 Skrevet 29. april 2012 #25 Skrevet 29. april 2012 Jeg bor i et boligfelt, da vi kjøpte huset tok vi høyde for at det er mange barn her. Ergo: jeg klager ikke på at barn er barn så lenge det er stilt mellom 23:00 og 07:00. Er det morgener jeg MÅ sove så tar jeg heller sov i ro i ørene eller legger meg på gjesterommet som peker mot skogen. Når man har tatt et valg og bosatt seg i et boligfelt med barn må man også tåle barnestøy. Slik er det bare. 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2012 #26 Skrevet 29. april 2012 Jeg har et spørsmål. En av våre naboer har 6 barnebarn mellom 4 og 7 år. Disse passer de med ugjevne mellomrom, og har kjøpt trampoline til disse. Det er litt skrått her vi bor, så disse naboene bor høyere opp enn oss. Noe som gjør at all lyd derfra, om mulig, blir enda værre. Disse barnebarna er mildt sagt helt forferdelig bråkete. Det er hyl, skrik og roping fra tidlig til sent. De løper i gata, raser på trampolina og er helt ville. Har aldri hørt de har fått tilsnakk. Det er så ille at vi har måttet ta med oss maten inn og spist inne, når vi har grilla. Vi klarer ikke å føre en normal samtale uten å selv rope når de er løse. I dag var de igang ved 9 tiden. Jeg bråvåknet og holdt på å falle ut av senga. Ikke en koselig start på en søndagsmorgen. Vi bor ellers i en rolig gate, med ganske mange barn. Vi har også barn selv. Men ingen av disse barna er ute så tidlig og bråker. Det har aldri skjedd. Lurer på hva som skjer med besteforeldre som tillater å slippe ut noe slikt i gata tidlig en søndagsmorgen? Eier de ikke tanker for noe? Så til mitt spørsmål. Er det frekt å si ifra at de må holde disse ungene inne til etter kirketid, eller holde de iro ute? Eller må man tåle dette og godta at de tar over hele gata når de er på besøk her? Nei, du kan ikke be om at de holder de inne til etter kirketid. Du kan prøve å snakke med naboen det gjelder. Når 6 unger holder til på trampoline før 9 om morgenene så høres det. Alle som har hatt trampoline som nabo,vet hvilket helvete det er. Bor en i eks. rekkehus og naboen kliner trampolina inntil husveggen eller tomten, så er det grusomt. hensynsløst. Trampoline er en stor støykilde. Om sommeren har man vinduer oppe,og det er ikke fred. Min venn har en lekeplass rett utenfor soveromsvindu. De skal opp kl 7 om morgenen på jobb. Det har hendt at de har jaget ungene klokken ti om kvelden i sommerferie. Nå vil foreldre mene at bor man der det er unger,så får man finne seg i slikt,men det skal man ikke. Virker som om noen foreldre mister et filter i småbarnstiden. Så lenge de er oppe og våken,så kan alle andre være det og. Det er vel ingenting som støyer mere enn trampoliner med barn Om du husker da de beg å sette opp ballbinger i boområder. Det var grusomt. De større ungene sparket ball til midnatt mange plasser på sommeren da de hadde ferie. Det var voldsomt støy. Her var det rekkehus 20 meter fra bingen. Kpmmunen så ikke problemet før det ble målt støynivå. Når folk har seks unger så syns jjeg du kan si i fra. 6 unger høres 2
Brunhilde Skrevet 29. april 2012 #27 Skrevet 29. april 2012 ... Jeg kan godta litt tidligere på lørdager, altså.... Men EN dag i uka hvor det ikke er konstant lyd ute, det synes jeg ikke skader noen.... Og jeg er under 40, og har som sagt fire unger i hus! Og jeg er over 40, har ingen unger i hus og lar meg ikke irritere over barn som fryder seg ved å leke ute i det fine været. 1
ToveM Skrevet 29. april 2012 #28 Skrevet 29. april 2012 Helt enig. Jeg jobber netter, og selvfølgelig kan det irritere meg når ungene foran oss holder på med rullebrett på treterrassen rett utenfor soveromsvinduet mitt. Men det er faktisk jeg som har valgt å jobbe netter. Det kan ikke ungene til naboene noe for. Men du må da kunne snakke med naboene om at det er et problem, hvis det er slik at de bråker så mye hver eneste søndag. Kommunikasjon er en fin ting.
Gjest Gagaen Skrevet 29. april 2012 #29 Skrevet 29. april 2012 Som mor ( til nå voksne barn ) sier jeg bare ; ikke sjanse i havet at jeg nekter ungene og gå ut NÅR de hadde villet . Det er søndag og det er fri, ungene skal få føle seg fri Skal vi nekte biler og ikke minst støyende mopeder og kjøre før kl 10 og da? Nei , dette er tull; flytt til et annet sted om du ikke takler noe så naturlig som barnelek .Alternativt ; kom deg ut av senga og ta på deg sekken og kom deg til fjells ! DER er det stille!
AnonymBruker Skrevet 29. april 2012 #30 Skrevet 29. april 2012 Folk som ikke tåler at barn blir "sluppet løs" burde etter min mening finne seg en hytte på snaufjellet langt fra folk og fe. Tåler dere ikke barn får dere finne dere en anna plass å bo. Eventuelt få mer nervemedisin. Dette henger ikke på greip. Unger er unger. Ferdig ned det. Det er en regel om at det skal være stille mellom 23:00 og 07:00. Da kan du klage. Da regner jeg med at du synes det er helt ok at jeg klipper plenen sent eller begynner annet støyende jobb og forstyrrer de samme ungene når de skal legge seg. 4
onyx Skrevet 29. april 2012 #31 Skrevet 29. april 2012 Da regner jeg med at du synes det er helt ok at jeg klipper plenen sent eller begynner annet støyende jobb og forstyrrer de samme ungene når de skal legge seg. Det gjør jo faktisk folk da. 19 er vanlig leggetid for de fleste barn under skolealder ihvertfall og jeg har til dags dato aldri opplevd at noen naboer har tatt hensyn til det i forhold til sine egne aktiviteter. Gressklipping, skravling på terrassene og sene fester er helt vanlig og ja, da kan barna som skal sove og voksne som vil ha ro bli forstyrret. Og mine barn er selvfølgelig alltid stille og greie, de andre ungene i nabolaget også. Lager aldri bråk de, bare vanlig lekelyder...... oi, vent litt, kan det være fordi man blir vant til støyen fra egne barn og deres venner og derfor ikke hører den på samme måte som de som ikke omgås disse barna hver dag??? For jeg vet jo at mine barn egentlig ikke er mer støyfrie enn andres, men at jeg bare er vant til de. Andre blir nok klikkende gale av hyl og skrik fra mine barn på samme måte som at jeg blir ganske gal av hyl og skrik fra fremmede barn...
AnonymBruker Skrevet 29. april 2012 #32 Skrevet 29. april 2012 Jeg har også en nabo med en saueflokk av bråkete barn, jeg slipper ut mitt barn som får beskjed om å ta ut alt, rote til, spikre, gå på rullebrett nærmest denne naboen. Dessuten lar jeg rotet gro på denne siden av naboen, så de kan se på rot og søppeldunker. Selv tar jeg plass på den andre siden av huset, der det er stille og rolig, steller så det er fin utsikt osv. det er straffen som mine naboer får når de ikke innretter seg, og ikke viser vilje til det. 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2012 #33 Skrevet 29. april 2012 Jeg har også en nabo med en saueflokk av bråkete barn, jeg slipper ut mitt barn som får beskjed om å ta ut alt, rote til, spikre, gå på rullebrett nærmest denne naboen. Dessuten lar jeg rotet gro på denne siden av naboen, så de kan se på rot og søppeldunker. Selv tar jeg plass på den andre siden av huset, der det er stille og rolig, steller så det er fin utsikt osv. det er straffen som mine naboer får når de ikke innretter seg, og ikke viser vilje til det. Applaus! Men jeg etterlyser det lille ekstra, kanskje du kan gi barnet en ropert til jul, bursdag eller bare fordi det er en pen, solfylt dag? Og så kan du kanskje kjøpe roperter til barnets venner også, så ingen blir misunnelige 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2012 #34 Skrevet 29. april 2012 Jeg forstår TS veldig godt. Har selv 3 stykker (de eldste raser ikke rundt huset lengre), men de har da lekt masse ute i oppveksten. Lek og latter hører barn til, og det er bare koselig. Men så har man de barna som tydelig aldri har fått tilsnakk og normal oppdragelse. De barna som ikke har lært hvordan man oppfører seg. Disse barna blir dessverre veldig usmakelige for andre. Når da itillegg foreldrene til disse barna forsvarer de med at det er helt normalt å ikke ha grenser - blir det ikke lettere å orke disse barna. En gang - før jeg hadde barn selv - grenset vi til noen som praktiserte fri barneoppdragelse. Vi ble rimelig lei av alt støyet... Jeg fant ut at det eneste vi kunne gjøre - var å markere oss litt selv. (Barnslig ja, men det var ingenting annet som hjalp.) Barna i nabohuset la seg ved 19 tiden. Da fant vi ut at det var fint å klippe plen, fint å spyle bilene med høytrykk, spille litt høy musikk, ha venner på grilling osv... Gikk ikke lange tiden før naboen kom og sa at barna hans ikke fikk sove. Da forklarte vi helt greit og tydelig at vi fikk ALDRI ro i vår hage på dagtid pga. hans barn, så dette kom vi ikke til å ta hensyn til - før vi selv fikk fred. Tror du ikke ungene brått fikk regler da?? Vi gjorde det enkelt. Hadde vi hatt en rolig dag, lot vi klipperen osv stå på kvelden, bråket ungene - startet vi bråket etter kl 19. Nei, det blir ikke noe bra naboforhold av slike ting. Men det var den eneste muligheten vi hadde til å overleve ute. Og jeg syntes virkelig ikke barnefamilier har enerett på boligstrøk. 5
Raven Emerald Skrevet 29. april 2012 #35 Skrevet 29. april 2012 (endret) Folk som ikke tåler at barn blir "sluppet løs" burde etter min mening finne seg en hytte på snaufjellet langt fra folk og fe. Tåler dere ikke barn får dere finne dere en anna plass å bo. Eventuelt få mer nervemedisin. Dette henger ikke på greip. Unger er unger. Ferdig ned det. Det er en regel om at det skal være stille mellom 23:00 og 07:00. Da kan du klage. Foreldre som ikke lærer barna sine et snev av folkeskikk, og at de kan ta hensyn til at andre vil hvile litt lenger i helgene, burde etter min mening finne seg en hytte på snaufjellet. At de er barn, er ingen unnskyldning for å ikke ta litt hensyn, ved å enten være inne til 10-11, eller være stille (ute) frem til nevnte klokkeslett. Og vil man ikke lære barna å ta hensyn til andre, burde man finne et sted å bo der samfunnet rundt dem ikke har krav og forventninger. Unger er unger, ja, men det betyr ikke at de ikke kan lære at morgenen begynner senere i helgene. At de glemmer seg ut i blant, må man regne med. Unger er tross alt unger. Og at klokken 9 ikke er tidlig i helgene? For oss som har barn, som ofte er oppe lenge før det, er det klart ikke tidlig. Men for dem som har barn som liker å sove lenge, eller som er barnløse, for den del, er gjerne 9 litt i tidligste laget. Skal man ikke kunne få sove litt lenger i helga, og få en rolig start en-to dager i uka? Bare for at man ikke gidder å lære ungene at "om dere går ut før kl. 11, må dere leke stille. Vi har naboer, og de har kanskje lyst å sove litt lengre". Nei, barna våre er ikke de eneste som skal tas hensyn til her i verden. Endret 29. april 2012 av Raven Emerald 3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2012 #36 Skrevet 29. april 2012 Jeg har barn som våkner kl 5 over hodet på meg.. De løper, herjer sloss og er ganske ufordraglige. I tillegg leker de uten for soveromsvinduet mitt (som er min eiendom) og løper konstant over hagen min.. Jeg har prøvd å prate med naboen, men det resulterte i at ting faktisk bare ble verre! Jeg har selv barn og forstår ikke hvordan folk orker å drive med fri barneoppdragelse.. Jeg vet ikke om denne historien er sann, men morsom og litt tankevekkende er den. Det var en dame som sto i en kiosk kø og hadde et barn bak seg. Denne gutten sto hele tiden og sparket damen i leggen. Da hun snudde seg og spurte moren om ikke hun kunne be sønnen slutte, fikk hun dette til svar "Vi har fri barneoppdragelse vi." Kvinnen snudde seg da bort, betalte for isen sin og satte den oppned på hodet til gutten. "Det hadde jeg og da jeg vokste opp," svarte hun og gikk. Det må være lov og si at ikke alt er akseptabelt. Det må være lov å si at lek ikke må være skriking og kan dempes. Ingen har tatt skade av regler... Jeg ville snakket med naboene, men forberedt meg på at de kanskje synes du er urimelig og dermed ikke gjør noe med det... Men, da har du i det minste prøvd. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå