AnonymBruker Skrevet 29. april 2012 #1 Skrevet 29. april 2012 Jeg har et spørsmål. En av våre naboer har 6 barnebarn mellom 4 og 7 år. Disse passer de med ugjevne mellomrom, og har kjøpt trampoline til disse. Det er litt skrått her vi bor, så disse naboene bor høyere opp enn oss. Noe som gjør at all lyd derfra, om mulig, blir enda værre. Disse barnebarna er mildt sagt helt forferdelig bråkete. Det er hyl, skrik og roping fra tidlig til sent. De løper i gata, raser på trampolina og er helt ville. Har aldri hørt de har fått tilsnakk. Det er så ille at vi har måttet ta med oss maten inn og spist inne, når vi har grilla. Vi klarer ikke å føre en normal samtale uten å selv rope når de er løse. I dag var de igang ved 9 tiden. Jeg bråvåknet og holdt på å falle ut av senga. Ikke en koselig start på en søndagsmorgen. Vi bor ellers i en rolig gate, med ganske mange barn. Vi har også barn selv. Men ingen av disse barna er ute så tidlig og bråker. Det har aldri skjedd. Lurer på hva som skjer med besteforeldre som tillater å slippe ut noe slikt i gata tidlig en søndagsmorgen? Eier de ikke tanker for noe? Så til mitt spørsmål. Er det frekt å si ifra at de må holde disse ungene inne til etter kirketid, eller holde de iro ute? Eller må man tåle dette og godta at de tar over hele gata når de er på besøk her?
ToveM Skrevet 29. april 2012 #2 Skrevet 29. april 2012 Holde ungene inn til etter kirketid?? 9 er da vitterlig ikke spesielt tidlig for folk flest. Hvis du ikke jobber natt da. Unger som leker må en da kunne tåle. Er de ekstremt bråkete kan du vel snakke med besteforeldrene om de kanskje kan dempe seg litt. Det er da vel bedre at ungene er ute og leker enn å sitte inne å se på TV/data. 5
AnonymBruker Skrevet 29. april 2012 #3 Skrevet 29. april 2012 Ja, det må være helt ok å si fra. Jeg har også slike naboer, men tør ikke si noe dessverre. Hvis alle de andre barna i nabolaget oppfører seg ordentlig så er det sikkert flere foreldre som irriterer seg også. Den obligatoriske "la barn være barn" kommer sikkert snart opp, men en del av det å være barn er tross alt å lære seg å ta hensyn til sine omgivelser. All ære til deg hvis du tør å si fra. Jeg ville ikke brukt begrepet "kirketid". Men si fra at de bør kunne dempe seg, uansett tid på døgnet. Folk må kunne føre en samtale i nabolaget selv om barna er utendørs. 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2012 #4 Skrevet 29. april 2012 Holde ungene inn til etter kirketid?? 9 er da vitterlig ikke spesielt tidlig for folk flest. Hvis du ikke jobber natt da. Unger som leker må en da kunne tåle. Er de ekstremt bråkete kan du vel snakke med besteforeldrene om de kanskje kan dempe seg litt. Det er da vel bedre at ungene er ute og leker enn å sitte inne å se på TV/data. TS: Jeg skrev etter kirketid, fordi disse barna er så utrolig bråkete, og fordi det tydeligvis er helt fritt uten noen grenser der oppe. Normalt lekende, glade barn har jeg ingen problem med. Jeg vil vel tro at disse besteforeldrene åpner dørene tidlig, for å bli kvitt problemene selv. De lukker døra og setter seg foran tv med høy lyd og koser seg alene. Nå har ikke jeg bråkete barn, for de har oppdragelse. Men hadde jeg klart å gire de vilt opp og fått de til å hyle og skrike utenfor huset til disse gamlingene (besteforeldrene) tidlig og sent, er det vel stor sansynlighet for at de hadde klaget også, tror du ikke? 1
Brunhilde Skrevet 29. april 2012 #5 Skrevet 29. april 2012 Hvor lenge vil du at de skal holde ungene inne, sa du? Til klokka 12:00? 13:00? For det er vel rundt der et sted gudstjenesten er over, er det ikke? Jeg syns du kan spørre besteforeldrene om å be barna dempe seg litt, men hvis dette er noe som skjer av og til, så kan jeg faktisk ikke forstå hvorfor du klager. Som ToveM sa, 9 er ikke så veldig tidlig, ikke en gang når det er søndag. 1
Silfen Skrevet 29. april 2012 #6 Skrevet 29. april 2012 Ungene mine får ikke gå ut før 10 om søndagen, med mindre det er noe spesielt. Rett og slett fordi jeg vet at det kan bli skrål og skrik, spesielt på trampolinen, og fordi jeg respekterer at kanskje ikke alle naboer har lyst å bli vekket tidlig. Det har iallfall ikke jeg. Men klokken 10 ringer de helsikens kirkeklokkene anyway, så da er det fritt frem. Ikke at de får bråke døgnet rundt av den grunn, men normal lek må da folk tåle. 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2012 #7 Skrevet 29. april 2012 Ungene mine får ikke gå ut før 10 om søndagen, med mindre det er noe spesielt. Rett og slett fordi jeg vet at det kan bli skrål og skrik, spesielt på trampolinen, og fordi jeg respekterer at kanskje ikke alle naboer har lyst å bli vekket tidlig. Det har iallfall ikke jeg. Men klokken 10 ringer de helsikens kirkeklokkene anyway, så da er det fritt frem. Ikke at de får bråke døgnet rundt av den grunn, men normal lek må da folk tåle. Men det TS beskriver er ikke normal lek, og de andre barna i nabolaget oppfører seg heller ikke slik som disse barna. 2
Brunhilde Skrevet 29. april 2012 #8 Skrevet 29. april 2012 Men det TS beskriver er ikke normal lek, og de andre barna i nabolaget oppfører seg heller ikke slik som disse barna. Det vet vi jo ikke? Ofte er det slik at hvis man først irriterer seg over noe(n), så har man lavere toleransegrense i utgangspunktet. Det kan jo være det som er tilfellet her.
Silfen Skrevet 29. april 2012 #9 Skrevet 29. april 2012 Men det TS beskriver er ikke normal lek, og de andre barna i nabolaget oppfører seg heller ikke slik som disse barna. Nei, men det var flere som reagerte på at TS foreslo at de ikke slapp ungene ut så tidlig.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2012 #10 Skrevet 29. april 2012 Nei, men det var flere som reagerte på at TS foreslo at de ikke slapp ungene ut så tidlig. Det har jo sikkert sammenheng med hvordan disse oppfører seg. Nabobarna kan gjerne være ute kl 5 for min del, hvis de prater med normale stemmer. 1
Silfen Skrevet 29. april 2012 #11 Skrevet 29. april 2012 Det har jo sikkert sammenheng med hvordan disse oppfører seg. Nabobarna kan gjerne være ute kl 5 for min del, hvis de prater med normale stemmer. Det er ingen små unger, meg bekjent, som er i full lek med trampoliner og løping etc, som prater med hva vi voksne vil kalle normale stemmer.
effy Skrevet 29. april 2012 #12 Skrevet 29. april 2012 Skjønner godt at det er irriterende... Jeg synes faktisk at det er tidlig å slippe løs unger kl 9 på en søndag. Der hvor jeg bor er det fryktelig mye småbarn, men det er sjelden jeg ser noen ute å leker før i 10-11 tiden. Hvis vårt barn må ute å lufte seg så tidlig så leker vi på en barnehage i nærheten. Da slipper han å skrike og hyle rett ved naboens soverom. 2
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2012 #13 Skrevet 29. april 2012 Du får flytte til en leilighet i toppetasjen på et bygg midt i sentrum da. Garantert ungefritt.
effy Skrevet 29. april 2012 #14 Skrevet 29. april 2012 Men det TS beskriver er ikke normal lek, og de andre barna i nabolaget oppfører seg heller ikke slik som disse barna. Kanskje barna er mer vill og gal fordi de er på besøk til besteforeldrene (og der får det lov til "alt")?
AnonymBruker Skrevet 29. april 2012 #15 Skrevet 29. april 2012 Går jo an å svare på sånt med å spille grisehøy musikk selv. De fleste tar tegninga. 1
Gjest Pet Skrevet 29. april 2012 #16 Skrevet 29. april 2012 Jeg synes det er veldig fint hvis vi kan holde på tradisjonen om helligdagsfreden og ha noen stakkars timer i uka hvor alle er enige om at det skal være ro. Dette har tradisjonelt vært søndag formiddag. Jeg tror vi trenger disse timene for å roe oss ned og nyte stillheten, noevi ikke gjør så ofte lengre. Jeg er for minst mulig støy ute fram til klokka 11 på søndag. 6
AnonymBruker Skrevet 29. april 2012 #17 Skrevet 29. april 2012 Det vet vi jo ikke? Ofte er det slik at hvis man først irriterer seg over noe(n), så har man lavere toleransegrense i utgangspunktet. Det kan jo være det som er tilfellet her. Det er ingen små unger, meg bekjent, som er i full lek med trampoliner og løping etc, som prater med hva vi voksne vil kalle normale stemmer. Du får flytte til en leilighet i toppetasjen på et bygg midt i sentrum da. Garantert ungefritt. Virker som dere overser dette avsnittet fra TS: "Vi bor ellers i en rolig gate, med ganske mange barn. Vi har også barn selv. Men ingen av disse barna er ute så tidlig og bråker. Det har aldri skjedd."
Silfen Skrevet 29. april 2012 #18 Skrevet 29. april 2012 Har ikke gått glipp av noenting. Hun skriver; ingen av deres barn er ute så tidlig og bråker. Det er temmelig usannsynlig at ingen andre barn i en hel gate noensinne har litt eller mer støy som en bieffekt av lek.
Ulrikke Skrevet 29. april 2012 #19 Skrevet 29. april 2012 Jeg er helt enig, og irriterte meg over naboungene som var ute og hylte og skreik klokka 9 i dag. Her i huset er det fire barn, så det er ikke det at vi ikke er vant til unger, men de MÅ ikke lage masse lyd ute klokka ni!! Jeg har en grense på tidligst 10 på søndager, gjerne 11. Nå gikk mine ut for 10 minutter siden, og de er tre stk på trampolina, og jeg HØRER dem, men det er på ingen måte skrik og vræl! Jeg kan godta litt tidligere på lørdager, altså.... Men EN dag i uka hvor det ikke er konstant lyd ute, det synes jeg ikke skader noen.... Og jeg er under 40, og har som sagt fire unger i hus! 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2012 #20 Skrevet 29. april 2012 Jeg synes heller ikke noe om å sende unger ut for tidlig på en søndag. Det er noe med at en dag i uka bør folk kunne få sove ut. Jeg vet at om jeg ikke hadde hatt ungene en søndag så hadde jeg blitt skikkelig irritert av å bli vekket av andre sine så tidlig. Hos meg så er ikke ungene ute før 10-11. Det synes jeg er helt ok. Selv om jeg er tidlig oppe i helgene så starter jeg heller ikke gressklipperen kl. 8 på en lørdag. Det kalles å ta hensyn til sine naboer. TS har selv barn og er vant til barnestøy. Hun beskriver noe helt annet. Barn som virkelig hyler og skriker. Ikke bare latter og lek. Har et par eksemplarer av den sorten her også. eg trenger ikke å se ut av vinduet når de ungene er ute. Jeg hører det. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå