Gå til innhold

Avskaffe russefeiringa?

Avskaffe russefeiringen.  

41 stemmer

1. 1. Synes du det er på tide å avskaffe russefeiringa?

• Ja
      20
    • Nei
      21

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, synes russen bør få lov å kose seg. derimot bør heller de russene som blir tatt for ugjerninger og kriminalitet, bli straffet. gjerne via den norske lov, men også lokalt med for eksempel utestegning fra arrangementer og aktiviteter.

Et helt land, og fremtidige russe genrasjoner trenger ikke å bli straffet fordi at noen tullinger fra østlandet ikke har mer mellom ørene.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg synes russen skal få feire slik de har gjort i årtier. Det er jo en stor ting å ha fullført 13 års skolegang.

AnonymBruker
Skrevet

Nei. jeg syntes det er kult at vi har RUSS i Norge! la ungdommen få feire 13 års skolegang :-D

Skrevet

Ser ingen grunn til at det skal være nødvendig å holde på slik russen gjør (mange av dem iallefall)

Så typisk norsk å drive med grøftefyll hver gang man skal feire noe.

Russen kan godt avskaffes

• Liker 2
Gjest Raindrops
Skrevet

Kaoset på Tryvann må arrangørene ta mesteparten av skylden for. Slik bir det med dårlig planlegging og mye folk.

Et helt land, og fremtidige russe genrasjoner trenger ikke å bli straffet fordi at noen tullinger fra østlandet ikke har mer mellom ørene.

Enig i dette. Her jeg bor og i kommunene rundt har det aldri vært alvorlige problemer med russ. Ikke mer enn det blir under andre store arrangementer som inkluderer alkohol.

• Liker 1
Skrevet

Kan godt være russefeiring, men når de drar på seg russedressen så er det akkurat som alt er lov.

Så avskaff russedress og utstyr inkludert buss, og la ungdommen feire at de er ferdig med 13 års skolegang.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke russebuksen som er problemet. Idioter oppfører seg som idioter i fylla uansett om de har russebukse eller ikke, problemet er vel mer at de er fulle hele tiden.

Skrevet

Synes det blir alt for teit å avskaffe russefeiring. Det er en tradisjon vi har, men som sagt over, straff heller de som lager bråk. Jeg ser fram til å være russ, ville blitt drit skuffa om den hadde blitt avskaffet.

Skrevet

Mer enn gjerne. Så lenge russen ikke klarer å oppføre seg så håper jeg at man avskaffer hele greia.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 2
Skrevet

Nei, jeg synes russen skal få feire slik de har gjort i årtier. Det er jo en stor ting å ha fullført 13 års skolegang.

Det er da ingen av russen (bortsett fra de som børster støv av fjorårets russedrakt og hiver seg med igjen) som har fullført noe som helst. Russefeiringa er FØR eksamen.

En annen ting er at mange er russ både 2 og 3 ganger. De som av ulike årsaker ikke går siste året sammen med sine jevnaldrende er nå ofte russ selv om de bare går i 2. klasse. Så er de russ på nytt året etter når de er i 3. utrolig patetisk i mine øyne.

Og på yrkesfag er det vel gjerne to årig vgs også to år i lære. Det er altså ikke snakk om noe 13-årig skoleløp i det hele tatt, men 12 eller 14 (hvis man regner med læretiden som jo ikke er skole men lavt betalt jobb under veiledning), så når skal de feire? Og hvorfor skal de feire når russetradisjonen var å feire at man hadde eksamen artium og kunne studere. Sånn hvis man trekker tradisjonskortet.

For meg har dagens russefeiring totalt mistet all verdi og blitt en utvannet idioitisk ting millionbedrift for de som selger tåpelige russeeffekter. For ungdommene er det et påskudd til å gi f... og til å få gli inn i en kollektiv ansvarsfraskrivende partyperiode der de kan gjøre alt det dumme de bare vil, under påskudd at de er russ og at de samler russeknuter.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Folk her inne ser på russen som på innvandrere. de samler alle i en bås, og glemmer totalt at flertallet av russen faktisk oppfører seg. og ja russe drikker, men der gjør no pinnadø dere her inne og, leser støtt og stadig innlegg der folk skriver at de drikker gjerne et, to og tre glass vin/pils hver kveld. russen drikker mer en det i en periode, men ikke hver kveld, de fleste tar seg ut i helgene mens de i ukene, faktisk følger med på skolen og forbereder seg til eksamen. bare fordi at et 50 talls russ dummer seg på tryvann og et 30 tall russ oppfører seg som idioter på veslandet, så betyr ikke det at de resterende russen ( x000 stk) oppfører seg som idioter.

Dessuten er det flere skoler de siste årene, som inngår avtaler med russen, noe som gjør at de russen oppfører seg bedre og får mer igjenn av russe tiden.

Dessuten, de som ikke er ekte russ, de får heller ikke delta på offesielle russe arrangementer, for å komme inn på slike plasse kreves et russe bevis, og det får mann bare gjennom skolen. at noen velger å hive på seg klærene og late som om de er russ, det er en annenting, det er som folk som plutselig ble suportere når fotballaget fra hjembyen ligger på 1,2,3 plass på tabellen (patetisk)

Nei, skal dere stoppe russe tiden, så kan dere like greit stene innvandringen og kutte ute fotballen.

La russen få feire og kose, flertallet er faktisk bare russ en gang i livet.

• Liker 1
Gjest _La Femme
Skrevet

Det er synd når enkelte russ ødelegger for andre, noe jeg tror har skjedd i dette tilfellet. De aller fleste russ klarer å oppføre seg. Jada, jada, man spruter vann på første- og andreklassingene på videregående, man fester og koser seg med alkohol, og man gjør mange kleine, flaue ting for knuter i lua - men er det virkelig så farlig? Min oppfatning er at de aller fleste russ koser seg og driver uskyldige pek i halv-fylla. Den lille andelen av russ som ikke klarer å oppføre seg bør heller få sin straff for de straffbare handlingene de gjør.

Det er mange andre gjenger halvfulle folk som iller seg andre opp og banker opp hverandre; se på fotballsupportere for eksempel. De er jo verre enn russen og de for holde på hele året.

Skrevet (endret)

Blir feil å avskaffe russefeiringa. De fleste av oss (:raudruss: ) oppfører oss faktisk skikkelig! Jeg er den samme i russetida som jeg er ellers. Ja, alkoholinntaket mitt blir sannsynligvis litt høyere, mens moralen min er den samme. Jeg kommer ikke til å krysse grenser på noen som helst måte som jeg føler meg ukomfortabel med, russeknute eller ei.

Og ang artiklene du linket til, dette tror jeg nesten ville vært utfallet på de fleste arrangement med den aldersgruppen, uavhengig om de var russ eller ikke.

Endret av _Essx
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...