Gå til innhold

TV2 vs NRK - "Rocknes"-havariet


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

I Bergens Tidende og dag, og flere andre steder de siste dagene, har mediedekningen av det tragiske Rocknes-havariet vært tema. Man sier TV2 knuste storebror NRK, TV2 var raskt ute med "live"-bilder osv.

Selv var jeg borte og fikk ikke sett noe tv mandag kveld. Men

Det jeg lurer på er hva vanlige folk der ute syns?

Tenker man over hvordan de ulike kanalene dekker slike hendelser?

VAR TV2 mye bedre enn NRK denne kvelden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

`

Det er det jeg også spør meg selv om! Pga alle skriveriene om dette blir jeg nysgjerrig om dette er noe folk flest er opptatt av... jeg tror nemlig ikke det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

For å sette det på spissen : JA!

Mediene velter seg i alle mulige vinkler av denne tragedien, og utnytter de stakkars menneskene som er involvert i dette.

Og NRK og TV2 konkurrerer om å best pressedekning...

Dette handler ikke lenger om å informere oss om denne tragedien, men å få mest og best oppslutning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å sette det på spissen : JA!

Mediene velter seg i alle mulige vinkler av denne tragedien, og utnytter de stakkars menneskene som er involvert i dette.

Og NRK og TV2 konkurrerer om å best pressedekning...

Dette handler ikke lenger om å informere oss om denne tragedien, men å få mest og best oppslutning.

Ooops, trodde jeg var pålogget, men var visst ikke det...

Frigg skrev dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frigg - jeg skjønner hva du mener, men jeg er uenig i at en slik sak blir brukt for å få best mulig pressedekning. Som forrige gjest sa - folk har et informasjonsbehov. Og det er medias oppgave å følge denne saken tett slik at man finner ut hvordan dette kunne skje - for å unngå at det skjer igjen.

Men det jeg egentlig ville med denne tråden var jo å høre om hva folk mener om selve ulykkeskvelden - bryr man seg om hvilken kanal som serverer hva, hvem som er "best"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk sett veldig lite på TV denne kvelden, vet derfor ikke hvem som var "best" - men jeg har en TV-favoritt, jeg!! :wink:

At media "velter" seg i tragedien blir helt feil å si - jeg er fra Bergen, og har mange rundt meg som kjenner noen av de omkomne. Det blir derfor veldig viktig å kunne følge med på tv for å holde seg oppdatert.

Så å si at hendelsen har fått unødig mye pressedekning, synes jeg vitner om lite samfunnsengasjement!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvem som var best av Nrk og Tv 2 spiller for meg ingen rolle så lenge informasjonen blir gitt.

Som seilende selv vet jeg hva dette betyr. Ser noen synes det blir for mye dekning, javel? Hvordan vil du ha det da?

Det er en tragisk ulykke og det er pressens jobb å dekke det de kan av dette. Folket ble ikke utnyttet. De ble skjermet. At de stiller opp i ettertid er frivillig.

Du skal være glad vi får en så god dekning på slike saker som vi fikk.

Ser frem til sjøforklaringen i morgen.

Om du synes det blir for mye så er det en av/på knapp på tv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det jeg egentlig ville med denne tråden var jo å høre om hva folk mener om selve ulykkeskvelden - bryr man seg om hvilken kanal som serverer hva, hvem som er "best"?

Errr, da vet jeg ikke. Har i grunnen ikke fulgt med på dette.

Men, generellt sett må jeg si at jeg synes tv2 presenterer nyhetene best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

NRK er mest saklige, har de "tørreste" kommentatorene. Jeg har lagt merke til at NRK gjerne tar for seg de store saker, lager voldsom bluss av saker av typen "lille mann mot stort selskap", "skrekk og gru for hele befolkningen", særlig gjelder dette forbrukersaker. TV2 har mere et "hurrakonsept", mere sensasjonsbaserte, tar for seg småe intime saker i forbrukerspørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NRK er mest saklige, har de "tørreste" kommentatorene. Jeg har lagt merke til at NRK gjerne tar for seg de store saker, lager voldsom bluss av saker av typen "lille mann mot stort selskap", "skrekk og gru for hele befolkningen", særlig gjelder dette forbrukersaker. TV2 har mere et "hurrakonsept", mere sensasjonsbaserte, tar for seg småe intime saker i forbrukerspørsmål.

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...