Gå til innhold

Innvandrere som er drosjesjåfører


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Leste før helgen at kravene til drosjelappen hadde blitt senket, derfor var det ett problem at sjåførene ikke kunne selv de letteste adressene.

Men at det er noen forskjell på norske og sjåfører med utenlandsk bakgrunn tviler jeg på.

Jeg tar taxi ofte, og har ikke hatt noen særdeles kjipe opplevelser, hverken med hvite eller brune sjåfører.

Enig med Poirot, skjønner ikke helt greia med å kun skulle kjøre med norske sjåfører.

Hvis dere ber om en norsk sjåfør og det kommer en som er født i Norge, med norsk statsborgerskap, snakker perfekt norsk, men er brun i huden, vil dere ikke kjøre med han da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Du som sier at drosja går på rundgang i fam. Ikke er det lov, og iallefall skummelt om noe skulle skje med en sjåfør uten løyve.

Om du tror han er ukjent, be om å se på drosjeseddelen hans. Der er det bilde av sjåføren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du en av de som står i drosjekø og høylydt sier: "Nei, jeg kjører kun med nordmenn", og heller ønsker å vente 45 minutter ekstra i - 10 grader?

:ler: Nei, jeg tar nok drosje da, men kun hvis jeg har følge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo et faktum at mange av de utenlandske drosjesjåførene lar bilen gå på rundgang i familien. Så selv om personen som drosjen skal kjøres av har tatt "drosjelappen" og kan veien, vil det ikke automatisk si at fetteren til onkelen til tanta hans vet det.

Jeg tar aldri drosje uten at det er en norsk sjåfør bak rattet.

Jeg vet at det er sant, det er dessverre ingen myte. Men det er jo ikke dermed sagt at alle utenlandske sjåfører gjør det! Jeg kjører nå uansett med den drosjen som er ledig, jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du ikke har følge da?

Jeg går aldri ut uten å forsikre meg om at jeg har følge hjem. Sånn er det bare. Det har hendt et par ganger at jeg har spasert hjem, men det prøver jeg å unngå.

For meg kom vendepunktet den dagen jeg hørte om den norske jenta som ble plukket opp av en pakistansk sjåfør, og han kjørte henne til et forlatt sted hvor tre kompiser av ham ventet. Jenta ble voldtatt av alle fire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest GreenSky

Jeg kjører også alltid med den drosjen som er ledig. Når en har stått i en laaaaang taxikø i over en time i snø og kulde, er det ikke mange som er kresne, tror jeg. :wink:

Ellers, når jeg tenker meg om, har jeg faktisk aldri opplevd at utenlandske sjåfører har vært frekke eller ubehagelige. :D (men lokalkjent er de ofte ikke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man er usikker, så kan man som noen nevnte før her sjekke drosje"beviset som alle sjåførene SKAL ha på seg så det synes, der skal det være bilde av vedkommende og foreløpig så står vel også faktisk for og etternavn, selv om det er noe som blir jobbet for å bli kvitt, viktigere å ha ett nummer som henviser kun til den personen en fullt navn.

Jeg har selv aldri opplevd noe guffent med taxisjåfører, jeg har derimot møtt på flere sure, frekke og direkte egoistiske hvite norske mannlige sjåfører!! Som har vært direkte provoserende og sure!

Skal vi først generalisere, så vil jeg faktisk påstå at de norske, hvite mannfolka som kjører i mye mindre grad fatter at det faktisk er ett serviceyrke de driver med, og at de er der for oss og ikke omvendt!!

Har derimot aldri opplevd en farget , utenlandsk taxisjåfør som ikke har vært servicevennlig!!

Er sammen med en utenlandsk taxisjåfør, og han er så servicevennlig med kundene at det er til å få totalt hakaslepp av!! Han bærer selvfølgelig bagasjen, lukker opp dører, følger gamle damer og andre som måtte trenge en håndsrekning. Han kan gatene, og dersom han ikke kan det, så stopper han til siden, slår av takstameteret og finner frem i kartboka før han skrur på tellern igjen.

Men han er svensk da, så han SER jo ikke utenlansk ut, så han teller kanskje ikke som utlending.

Har også vært borti en som spurte hvor han burde kjøre, hva som var raskest og sånt, han beklaget også, og forklarte at det var hans 4. dag som sjåfør. Syntes ikke det gjorde noe jeg, at han ikke var 100% sikker på 4. arbeidsdag, det har ikke jeg vært i alle jobbene mine heller!!

Og jeg kjører med den taxien som er ledig, totalt uavhengig av farge på sjåføren!!

men jeg hadde kanskje valgt kvinner fremfor menn dersom jeg skulle ta taxi på natten alene og jeg hadde hatt ett valg, men om de var hvite eller fargede kvinner hadde vært meg revnende likegyldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg kom vendepunktet den dagen jeg hørte om den norske jenta som ble plukket opp av en pakistansk sjåfør, og han kjørte henne til et forlatt sted hvor tre kompiser av ham ventet. Jenta ble voldtatt av alle fire.

Men du slutter ikke å gå på byen hvis du hører om en nordmann som har dratt en jente inn på do og voldtatt henne der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Jeg er jo forsiktig når jeg tar taxi, uansett om sjåføren er norsk eller ikke.

- Noterer alltid taxi-nummeret

- Jeg betaler alltid med visa, og ber sjåføren om å dra

kortet med en gang jeg setter meg inn

- Jeg setter meg allltid bak i taxien

- Jeg har mobilen i hånda, klar til å ringe hvis noe skulle skje

- Skulle jeg føle meg utrygg, sender jeg en melding om hvor jeg er (men det har aldri skjedd, heldigvis)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte nesten le da jeg tok taxi nå på lørdag. Det har ofte skjedd at sjåførene ikke vet hvor Spikersuppa ligger. (et ganske sentralt knutepunkt i Oslo sentrum' date=' som "alle" vet hvor ligger) Men denne sjåføren visste ikke engang hvor Karl Johansgt. lå! :o [/color']

En gang jeg tok taxi, visste han ikke hvor Postgirobygget lå. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du slutter ikke å gå på byen hvis du hører om en nordmann som har dratt en jente inn på do og voldtatt henne der?

:ler: Jeg går faktisk sjelden på do alene på byen... Er jo typisk jentete, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri hatt problemer med taxi sjåfører- norke eller ikke.

Kjører ofte alene, og aldri funnet det behagelig. Ikke setter jeg meg bak heller, er automatisk tror jeg :ler:

Nå kjører ikke jeg taxi kjempe ofte, men har ikke noe negativt å si om de gangene jeg har gjort det. Og har jo blitt endel.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...